וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם תרצה להמשיך במתיחות, אפשר": שרי החוץ ביוון וטורקיה התעמתו לעיני המצלמות

עודכן לאחרונה: 16.4.2021 / 20:55

הפגישה בין דנדיאס וקבוסוגלו החלה באווירה מפויסת, שמהר מאוד התחלפה במתיחות. השניים החליפו האשמות סביב הסוגיות שבמחלוקת, בהן הסכסוך הטריטוריאלי בים התיכון, מהגרים והמיעוט היווני בטורקיה. "הערותיך על הפרת ריבונות מצדנו - לא מקובלות", הבהיר שר החוץ הטורקי

בווידאו: שרי החוץ של יוון וטורקיה מחליפים האשמות במסיבת עיתונאים/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שרי החוץ של יוון וטורקיה התעמתו אתמול (חמישי) בפומבי על מגוון רחב של נושאים במסיבת עיתונאים סוערת באנקרה. המפגש החל בתקווה לשיפור היחסים והרגעת המתיחות בין המדינות, אך בתוך זמן קצר החלו השרים להאשים אחד את השני בגרימה לסכסוך.

הפגישה בין שר החוץ הטורקי מוולוט קבוסוגלו וניקוס דנדיאס נועדה להרגיע את המתיחות סביב הסכסוכים הטריטוריאליים בים התיכון, לראשונה מאז שספינות הקרב של שתי המדינות התקרבו אחת אל השנייה בשנה שעברה.

שר החוץ של טורקיה מוולוט קבוסוגלו ומקבילו היווני ניקוס דנדיאס לפני הפגישה באנקרה, 15 באפריל, 2021. רויטרס
פגישה מתוחה. קבוסוגלו ודנדיאס, אתמול באנקרה/רויטרס

בתחילת מסיבת העיתונאים שררה אווירה מפויסת, אך לאחר זמן קצר המחלוקות עלו. דנדיאס אמר כי הפרות ריבונותה של יוון יתקבלו בסנקציות, וקבוסוגלו בתגובה השיב שהערותיו "לא מקובלות". "אתה מגיע לכאן, ומנסה להאשים את טורקיה כדי להעביר מסר למדינתך. לא נקבל את זה", הבהיר.

בנושא המהגרים שחוצים את הגבול ליוון מטורקיה, אמר דנדיאס כי "טורקיה לא אמורה ללמד את יוון לקחים", לאחר שהאשים את טורקיה בכך שהיא לא עומדת בהסכם 2016 עם בריסל לקבל מהגרים המבקשים מקלט. "יוון מוכנה להתקדם ולאמץ סדר יום חדש. אך אין זה אומר שיוון תשנה את עמדתה בנוגע למדיניות החוץ או שתפקיר את חובותיה האירופיות", הדגיש.

"אתה תמיד מנסה ללמד אותנו על דמוקרטיה וחוקים", ענה קבוסוגלו, במהלך ויכוח על היחס של טורקיה למיעוט היווני-אורתודוקסי החי בתוכה. "אם הם קוראים לעצמם טורקים, הם טורקים - אתה צריך להכיר בזה".

"אם אתה מאשים את המדינה והעם שלי בפני התקשורת, אני חייב להגיב על כך", המשיך קבוסוגלו. "אם אתה רוצה להמשיך במתיחות, אפשר".

בסוף הפגישה השניים סיכמו כי הם ימשיכו לנסות ולפתור את הבעיות באמצעות דיאלוג וייפגשו שוב בהמשך. דנדיאס הציע למקבילו להגיע לאתונה, והם סיימו בחיוכים. פגש מוקדם יותר באותו יום את נשיא טוריקה רג'פ טייפ ארדואן, ותיאר את השיחות כ"יוצאות דופן".

אוניית נוסעים עם דגל טורקיה חולפת במצרי בוספורוס, 27 בינואר 2020. רויטרס, רויטרס
ספינה טורקית במיצרי בוספורס/רויטרס, רויטרס

שתי המדינות משתפות פעולה בנאט"ו, אך מסוכסכות בסוגיות רבות, בהן היקף השטחים הימיים של כל אחת מהן בים התיכון, השטח האווירי, מקורות האנרגיה, קפריסין המפוצלת אתנית ומעמדן של כמה איים בים האגאי.

שיא המתיחות התרחש בקיץ שעבר, כשטורקיה שלחה ספינת קידוחים למי הים התיכון שהיו במחלוקת. מאז חלה הקלה מסוימת, לאחר שאנקרה החזירה את הספינה, והמדינות חזרו לשיחות דו-צדדיות סביב הסכסוכים לאחר הפסקה של חמש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully