וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן לראש ממשלת יוון: "דע את הגבול שלך, אל תקרא עליי תיגר"

10.2.2021 / 14:37

נשיא טורקיה תקף את מנהיג המדינה השכנה לקראת חידוש השיחות על קפריסין, אחרי שהוא התנגד לרעיון של הקמת שתי מדינות באי המחולק. "איך אנחנו יכולים לשבת איתך עכשיו? אם אתה באמת רוצה שלום, אל תקרא עליי תיגר"

בווידאו: ארדואן תוקף את ראש ממשלת יוון בהקשר לפתרון הסכסוך בקפריסין/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, תקף היום (רביעי) את ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, לקראת חידוש השיחות לפתרון הסכסוך בקפריסין. הוא אמר כי הדרך היחידה היא הקמת שתי מדינות עצמאיות באי המפולג, ואמר כי הרעיון לפדרציה שאותו מקדמת אתונה לא יהיה על סדר היום.

אתמול אמרו מנהיגי יוון וקפריסין כי הם יסכמו להסכם שלום המבוסס על החלטות האו"ם, ודחו את נוסחת שתי המדינות שאותה מקדמים ארדואן ומנהיג קפריסין הטורקית. סבב שיחות נוסף בחסות האו"ם אמור להתקיים בחודש הבא. בשיחות אמורים להשתתף נציגים משתי הקהילות בקפריסין וכן מהמדינות הערבות - יוון, טורקיה ובריטניה. הסכסוך הלא פתור הוא מקור למתיחות קבועה בין אנקרה לבין אתונה והוא גורם לעימותים סביב מיזמי אנרגיה במזרח הים התיכון.

לפי החלטות האו"ם, על קפריסין להתאחד מחדש במסגרת פדרציה של שני אזורים. ניסיונות קודמים לאחד בין היוונים לטורקים בקפריסין כשלו, והאי נותר מפולג מאז הפלישה הטורקית ב-1974 בתגובה להפיכה בחסות טורקיה.

נשיא טורקיה ארדואן בנאום באנקרה. 10 בפברואר. רויטרס
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן בנאום באנקרה. 10 בפברואר. רויטרס
"אין יותר שום פתרון פרט לזה המבוסס על שתי מדינות. בין אם אתם מקבלים זאת או לא", ארדואן/רויטרס

ארדואן אמר כי הצהרות ממשלות יוון וקפריסין, החברות באיחוד האירופי, מראות כי הן מזלזלות ברשויות הטורקיות בקפריסין, המוכרות רק על ידי אנקרה. נשיא טורקיה הוסיף כי אין טעם לדון באותן הצעות שנכשלו בעבר.

"אין יותר שום פתרון פרט לזה המבוסס על שתי מדינות. בין אם אתם מקבלים זאת או לא, אין יותר פדרציה", אמר ארדואן למחוקקים. "רק במסגרת התנאים האלו אנחנו יכולים לשבת לשולחן המשא ומתן על קפריסין. אחרת כולם ילכו בדרכם".

אף שהחלטות האו"ם אושררו לאורך השנים, טורקיה והטורקים הקפריסאים קראו להקמת קונפדרציה, איחוד של שתי מדינות. היוונים הקפריסאים, שממשלתם היא זו המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, מסרבים לדון בנוסחה הזו משום שהיא מרמזת על ריבונות של הטורקים. במרוצת השנים, הסכסוך עמד במוקד תשומת הלב בשל מחלוקות על חיפושים אחרי מרבצי אנרגיה בים התיכון ועל הגבולות הימיים בין טורקיה לבין יוון.

שתי המדינות חידשו את השיחות ביניהן בחודש שעבר, אבל ארדואן אמר היום כי הוא לא יוכל להיפגש עם מיצוטאקיס. "קרא עליי תיגר. איך אנחנו יכולים לשבת איתך עכשיו? קודם כל, דע את גבולותיך. אם אתה באמת רוצה שלום, אל תקרא עליי תיגר", אמר ארדואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully