וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: המפגינים באיסטנבול טרוריסטים, אין דבר כזה להט"ב

4.2.2021 / 18:36

נשיא טורקיה אמר כי לא יאפשר למחאה בכיכר טקסים ב-2013 לחזור על עצמה, ותקף את המפגינים באוניברסיטת בואזיצ'י נגד הרקטור: "האם אתם סטדונטים או טרוריסטים?". אחרי ביקורת של ארה"ב על הרטורקיה האנטי-להט"בית, שר הפנים שלו האשים: "עומדת מאחורי ניסיון ההפיכה ב-2016"

מהומות בטורקיה: ארדואן כפה את מועמדו לתפקיד רקטור אוניברסיטת בוגזיצ'י/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי ממשלתו לא תאפשר להפגנות באוניברסיטת בואזיצ'י באיסטנבול להפוך למחאה דומה לזו של פארק גזי ב-2013, וכינה את המפגינים "טרוריסטים". זאת במקביל לכך שארצות הברית מתחה ביקורת על השימוש ברטוריקה אנטי-להט"בית נגד המפגינים והביעה דאגה ממעצריהם.

למרות האיסור הממשלתי על הפגנות, סטודנטים ומרצים במוסד היוקרתי מוחים מאז תחילת החודש שעבר נגד המינוי של איש האקדמיה הפוליטיקאי לשעבר מליה בולו לרקטור החדש. הם טוענים שזה מהלך לא דמוקרטי, מאחר שבאופן מסורתי חברי הסגל היו בוחרים את הרקטור שלהם משורותיהם. יותר מ-250 איש נעצרו השבוע באיסטנבול ו-69 נוספים באנקרה הבירה.

"המדינה הזו לא תנוהל על ידי טרוריסטים, אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי למנוע זאת", אמר אתמול ארדואן לחברי מפלגתו. לדבריו, המפגינים הצעירים חסרים את "הערכים הלאומיים והרוחניים" של טורקיה וכי הם חברים בארגוני טרור. "האם אתם סטדונטים או טרוריסטים הפושטים על החדר של הרקטור?", אמר ארדואן. "המדינה הזאת לא תסבול שוב משהו כמו אירועי גזי בטקסים. לא נאפשר זאת. לא עמדנו מנגד מול טרוריסטים ולא נעמוד".

ב-2013 הפגינו מאות אלפי אנשים נגד תכניות הממשלה להקים שחזורים מהתקופה העות'מאנית בפארק גזי, והמחאה הנוכחית היא מהגדולות ביותר שפרצו מאז.

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך כנס באנקרה 3 בפברואר 2021. רויטרס
לא עמדנו מנגד מול טרוריסטים ולא נעמוד". ארדואן, אתמול/רויטרס

ארדואן אמר כי "אין דבר כזה" להט"ב, לאחר ששר הפנים שלו כינה את המפגינים "סוטים" אחרי ששיתפו תמונות סמלים של הקהילה הגאה בשילוב אבן הכעבה במכה, האתר הקדוש ביותר לאסלאם. בתגובה, טוויטר סימנה את הציוץ שלו. "המדינה הזאת היא לאומית ורוחנית, ותמשיך לצעוד בדרך הזו בעתיד", אמר ארדואן.

במפלגת האופוזיציה החילונית קוראים לרקטור החדש להתפטר, וכמה מחוקקים משורות המפלגה הפרו-כורדית הגיעו לקמפוס להפגנה השבוע. ראש עיריית אנקרה, מנסור יאבס, כתב לבולו מכתב שבו אמר כי יהיה לו עדיף להקריב את משרתו מאשר את "השלום האקדמי, הנוער והעתיד שלנו".

למרות זאת, בולו אמר אתמול כי אין לו כוונה כזאת. "אני לא חושב בכלל על פרישה", אמר בולו, שבעבר רץ לפרלמנט במסגרת מפלגתו של ארדואן, בשיחה עם כתבים באיסטנבול. "המשבר יסתיים סופית בתוך חצי שנה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"מסע לינצ'ים"

פורקן דוגרמצ'י, בן 23, שסיים את לימודיו בבואזיצ'י בשנה שעברה, אמר כי מתנהל "מסע לינצ'ים" נגד הקהילה הגאה במטרה לסכל את המטרה האמיתית של המחאה. הוא אמר כי המטרה של הממשלה היא "לפלג, להפריד אותנו ולסיים את התנועה הזו". אנס גוזוקצ'וק, בן 23, היה אחד בהפגנה ביום שני, שבה נעצרו 51 איש. הוא אמר כי ההפגנות הן נגד המינוי של בולו ולא נגד הממשלה.

"היה אפשר לפתור את הבעיות האלו בתוך בית הספר. לא היה צורך באלימות של כוחות הממשלה", אמר.

גם לשכת זכויות האדם של האו"ם קראה להפסקת השימוש בכוח מופרז נגד סטודנטים ומפגינים, וגינתה בהודעה בטוויטר את "ההערות ההומופוביות והטרנסופוביות מצד גורמים רשמיים" בטורקיה.

עם זאת, משרד החוץ של טורקיה דחה היום את הביקורת הבינלאומית על המעצרים, ואמר כי היא תעודד "מעשים לא חוקיים". "הזהרנו כמה חוגים (בחו"ל) שלא להשתמש בשפה שתעורר קבוצות לפעול בדרכים לא חוקיות ולעודד פעולות לא חוקיות", נמסר ממשרד החוץ של טורקיה, שלא נקב במדינות ספציפיות. "לאף אחד אין זכות להתערב בעניינים הפנימיים של טורקיה".

עימותים בין מפגינים לשוטרים באוניברסיטת בואזיצ'י, איסטנבול, במחאה על מינוי רקטור המקורב לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 4 בינואר 2021. רויטרס
יותר מחודש של מחאה. עימותים בין מפגינים לשוטרים באוניברסיטת בואזיצ'י, בחודש שעבר/רויטרס

טורקיה מנסה לשפר את היחסים עם ארצות הברית, שהטילה עליה סנקציות אחרי שרכשה טילים מרוסיה, ועם האיחוד האירופי, המאיים בסנקציות בשל מהלכיה מול יוון וקפריסין, אך תגובתה למחאה עלולה להקשות על סיום המתיחות בין חברות נאט"ו.

דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, אמר אתמול בתגובה למעצרי המפגינים כי חופש הביטוי, "אפילו דברים שיש מי שירגיש עמם שלא בנוח, הם מרכיב חיוני בדמוקרטיה תוססת מתפקדת". לדבריו, "ארצות הברית עומדת כתף אל כתף עם כל מי שנלחם למען החירויות הדמוקרטיות הבסיסיות שלו".

היום כבר שב שר הפנים של טורקיה, סולימאן סוילו, על ההאשמות הבלתי מבוססות שלפיהן ארצות הברית עומדת מאחורי ניסיון ההפיכה ב-2016.

יותר מ-250 איש נהרגו בניסיון להפיל את ארדואן ב-15 ביולי 2016, כשהקושרים ניסו להשתלט על מוסדות המדינה דרך תקיפות במטוסי קרב, מסוקים וטנקים. אנקרה האשימה את המטיף פתהוללה גולן, שהיה בעבר בעל ברית של ארדואן וכיום גר בגלות בארצות הברית, בניסיון ההפיכה ופתחה במבצע נרחב נגד הרשת שלו, שאותה היא מגדירה ארגון טרור. גולן מכחיש זאת בתוקף.

משפט חיילי צבא טורקיה שנאשמים בניסיון התנקשות בארדואן, מולה, טורקיה, 20 בפברואר 2017. רויטרס
מאות אלפים נעצרו בשנים האחרונות. משפטם של חלק מהמעורבים בניסיון ההפיכה, 2017/רויטרס

לטענת שר הפנים, ארצות הברית ארגנה את ניסיון ההפיכה בעוד שהרשת של גולן ביצעה אותו, והוא הוסיף כי "אירופה הייתה נלהבת מכך". לטענתו, זאת העמדה שהביעה מאז אותו פוטש. "זה ברור לחלוטין שארצות הברית עומד מאחורי 15 ביולי. זה היה FETO שביצע זאת לפי ההוראות שלהם", אמר השר הבכיר, שהשתמש בראשי התיבות של הרשת של גולן לפי הרשויות בטורקיה.

בוושינגטון טרם הגיבו להאשמות שלו, אך ארצות הברית דחתה בעבר על מעורבות בניסיון ההפיכה. היא גם דחתה את הדרישות החוזרות של טורקיה להסגיר את גולן, משום שלדבריה לא הוצגה לה ראיות אמינות מצד אנקרה. נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן צפוי לנהוג ביד תקיפה יותר מול טורקיה בשל דיכוי האופוזיציה והפגיעה בזכויות אדם ובשלטון החוק.

מאז ניסיון ההפיכה, טורקיה עצרה כ-292 אלף איש בחשד לקשרים לגולן והשעתה או הדיחה יותר מ-150 אלף עובדי ציבור. מאות כלי תקשורת נסגרו ועשרות חברי אופוזיציה נכלאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully