וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מצפצפת על אירופה, ושוב שולחת ספינת מחקר לים התיכון

12.10.2020 / 13:48

ביוון אמרו כי זו "הסלמה מסוכנת", אחרי שהספינה "אורוץ' רייס" יצאה מאנטליה למזרח הים התיכון. בחודש שעבר החזירה אותה אנקרה כדי לתת "הזדמנות לדיפלומטיה", אך היא טוענת שאתונה מגבירה את המתיחות. האם האיחוד יטיל סנקציות?

בווידאו:נשיאת הנציבות האירופית על הסכסוך הטורקי-יווני/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

טורקיה הכריזה על משימה חדשה של ספינת המחקר שלה במי הים התיכון, ויוון האשימה אותה היום (שני) בפגיעה במאמצים לסיום המשבר סביב זכויות הקידוח בשטח השנוי במחלוקת.

המהלך עשוי להצית מחדש את המשבר סביב הגבולות הימיים שבין איי יוון, קפריסין והחוף הדרומי של טורקיה. המתיחות עוררה חשש מפני עימות בין שתי חברות נאט"ו, אחרי קיץ של פריסת כוחות מוגברים בים התיכון.

סוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו דיווחה כי ספינת המחקר אורוץ' רייס יצאה היום מנמל אנטליה כדי להמשיך בחיפושיה אחרי משאבי אנרגיה במזרח הים התיכון. טורקיה הוציא אתמול בערב הודעת בטיחות ימית בינלאומית, "נווטקס", שלפיה המשימה תימשך עד 22 באוקטובר.

משרד החוץ של יוון אמר כי זאת "הסלמה משמעותית ואיום ישיר על השלום והביטחון באזור". באתונה אמרו כי אנקרה הוכיחה את "חוסר אמינותה", ותקפו גם את החלטתה לפתוח חלקית עיירה נטושה בחלק הטורקי של קפריסין, שהייתה סגורה מאז הפלישה הטורקית ב-1974.

בסימן נוסף למתיחות בין יוון לטורקיה, כ-200 איש שהניפו דגל גדול של יוון התפרצו הלילה לעמדה ביטחונית סמוכה לעיירה ורושה וניסו לחצות לחלק הטורקי של האי. הם הדליקו זיקוקים וצעקו "קפריסין היא יוונית".

ספינת מחקר של טורקיה במזרח הים התיכון, סמוך לספינה השייכת ליוון. 12 באוקטובר 2020. AP
בטורקיה האשימו את יוון ב"חוסר כנות". הספינה "אורוץ'" בחודש שעבר (צילום: אי-פי)/AP

מוקדם יותר החודש הסכימו שתי המדינות, תחת פיקוח נאט"ו, להקים מנגנון למניעת עימותים ותאונות, כולל קו חם. טורקיה ויוון אף הסכימו להמשיך את "שיחות הגישוש" ביניהן שנועדו לבנות אמון ולפתור מחלוקות. הן נערכו בפעם האחרונה ב-2016.

בטורקיה האשימו אתמול את יוון ב"חוסר כנות" בטענה שהיא ממשיכה לנקוט פעולות שמגבירות את המתיחות, בזמן שהיא מכריזה שהיא מוכנה לדיאלוג. משרד החוץ של טורקיה ציין, בין היתר, את החלטת יוון לערוך תרגילים צבאיים בים האגאי במקביל ליום הלאומי של טורקיה, החל ב-29 באוקטובר. בתגובה, טורקיה תקיים תרגילים משלה יום קודם לכן.

עוד בוואלה!

מאפריקה ועד הקווקז, ארדואן מפעיל את מכונת המלחמה שלו. מי יעצור אותו?

לכתבה המלאה

טורקיה החזירה את ספינת המחקר לנמל בחודש שעבר, לצורך עבודות תחזוקה ואספקה מחדש, ואמרה שהיא נותנת "הזדמנות לדיפלומטיה". יוון בירכה אז על המהלך, שהגיע מול האיום של האיחוד האירופי, שבו חברות יוון וקפריסין, להטיל סנקציות על טורקיה.

בפסגת האיחוד מתחילת החודש, הזהירו בגוש כי טורקיה תיענש בסנקציות בדצמבר אם תחדש את פעילותה באזור. אנקרה גינתה את האיום הזה, ובאתונה אמרו היום כי האיחוד לא צריך להמתין חודשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully