וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מתייחדת עם זכר הנופלים: "אסור להישאר אדישים לאיומי המלחמה"

ברחבי הארץ נערכו טקסים לזכר 23,928 חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. נתניהו בהר הרצל: "כדי שישראל לא תהיה אפיזודה חולפת - עלינו להיאחז בארצנו". משתתף בטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה התפרץ לנאומו: "תתבייש, זה לא זמן לפוליטיקה"

בווידאו: גנץ מבטיח בטקס הקראת שמות החללים לעשות הכל כדי שלא יהיו עוד מלחמות/צילום: לע"מ

ישראל מתייחדת היום (רביעי) עם זכרם של 23,928 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בשורת טקסים ואירועי זיכרון. בשעה 11:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות, לאחריה החלו טקסים ברחבי הארץ.

לאחר הצפירה חלף מעל היכל הזיכרון מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר, ולאחר מכן נפתח הטקס הממלכתי בהיכל הזיכרון בהר הרצל, במעמד הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. במקביל נערכים טקסי זיכרון נוספים בחלקות הצבאיות בבתי העלמין ברחבי הארץ.

נתניהו נשא דברים בטקס. "בנים ובנות גידלנו ורוממנו, וכבר 73 שנים הם מבטיחים בחירוף נפש את עצמאות ישראל. 73 שנים של תוגה, 73 שנים של תקומה", אמר, "אני זוכר לילה נורא בפברואר 97 שבו איבדנו 73 חיילים באסון המסוקים - הידיעה על ההתנגשות האווירית הגיעה אלי לחדר הקבינט של ממשלת ישראל ומהרגע הראשון היה ברור גודל המכה. 73 חללים, 73 קברים, 73 משפחות אבלות ועם אחד שעוטף אותם באהבה. אמרתי אז שהחבורה שנפלו באסון הכבד באו מכל חלקי העם, מכל חלקי הארץ".

טקס יום הזיכרון בהר הטייסים  14 באפריל 2021. ראובן קסטרו
חיילים בטקס בהר הטייסים, היום/ראובן קסטרו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו בטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל 14 באפריל 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בהר הרצל, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"המספר 73 מוטבע בעוד אחד מרגעי המבחן הגדולים של עמנו. אני זוכר היבט את סתיו 73 - מלחמת יום הכיפורים שהחלה בזעזוע של מתקפת פתע והסתיימה בניצחון גדול מאוד", המשיך נתניהו, "קרבות 73 וההקרבה עצומה של לוחמינו סללו את הדרך לשלום עם מצרים, אך הם גם לימדו אותנו לקח בל יימחה - אסור לנו אף פעם להישאר אדישים לאיומי המלחמה וההשמדה של מבקשי נפשנו. לו היינו מקדמים ב-73 את פני הסכנה בזמן, ייתכן מאוד שהיו נחסכים מאיתנו המוני הרוגים ופצועים". הוא הדגיש כי "כדי שמדינת ישראל לא תהיה אפיזודה חולפת בתולדות עמנו, עלינו להיאחז בארצנו במלא כוחנו ונחישותנו".

נתניהו הזכיר בדבריו את נפילת אחיו, יוני נתניהו, במבצע אנטבה. "בנפול אחי לא ידעתי אם אקום ואיך אקום, הרגשתי כמי שאיבר מגופו נגדע. ההלם היה כה גדול שאיבדתי את חוש הטעם, ומעבר לכך אבד לי טעם החיים", אמר. "תחושה דומה פקדה את הוריי ואחי הצעיר, ובכל זאת כמו רבים מכם מצאנו את הכוחות לקום".

בווידאו: צעקות לעבר נתניהו בטקס האזכרה לחללי פעולות האיבה - "בלי פוליטיקה"/צילום: לע"מ

נתניהו נאם גם בטקס הזיכרון הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל, שנערך גם הוא בהר. אחרי שנתניהו אמר בטקס שהוא יאשר מחדש את הקמת היכל הזיכרון לחללי פעולות האיבה מיד עם הקמת הממשלה החדשה, התפרץ אליו אחד המשתתפים בטקס וקרא לו: "תתבייש, זה לא הזמן לפוליטיקה". בעבר, בשנת 2016, התרחש אירוע דומה במהלך טקס האזכרה לחללי מבצע "צוק איתן". עם כניסתו של ראש הממשלה לרחבה, התפרץ אב שכול, יורם טל: "צלמו את האיש שעושה צחוק מהדמוקרטיה בישראל".

כשנתניהו עלה לנאום, טל התפרץ שוב ואמר: "לא מוכן כאב שכול לשלם כזה מחיר. אנחנו לא מאמינים לך. אל תשתלט על התקשורת". ראש הממשלה ענה לו: "בתור אח שכול, אני מבין את הכאב שלך. אני יודע מהו אובדן ושכול, ובתור ראש ממשלה עשיתי הכול כדי לא לחשוף את חיילינו לסכנה מיותרת. אנו מכבדים היום את זכרם של בניכם, הלוחמים האמיצים שבזכותם אנו כאן".

האדם שהתפרץ לדריו של נתניהו בטקס יום הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה. הר הרצל, ירושלים 14 במרץ 2021. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
משתתף מתפרץ לדברי ראש הממשלה, היום/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון
טקס לזכרם של החללים הדרוזים. עוספיה  14 באפריל 2021. יואב איתיאל
הטקס המרכזי של העדה הדרוזית ליום הזיכרון בעוספיא, היום/יואב איתיאל
טקס לזכרם של החללים הדרוזים. עוספיה  14 באפריל 2021. יואב איתיאל
בית העלמין בעוספיא, היום/יואב איתיאל

בבית העלמין הצבאי בעוספיא שנוסד בראשית שנות ה-50, הגדול בין בתי העלמין הצבאיים בישובים הדרוזים, נערך הטקס המרכזי של העדה הדרוזית ליום הזיכרון. הטקס ייחודי בין היתר מפני שבני הדת המאמינים בגלגול נשמות אינם נוהגים בדרך כלל לפקוד בתי קברות ולקיים בהם אזכרות.

במהלך הטקס השנתי השייח מואפק טאריף קרא פסוקים מתוך הפרשה הפותחת את הקוראן. שר ההתיישבות, ח"כ צחי הנגבי, מייצג את הממשלה, וניצב אמיר כהן, מםקד משמר הגבול, מייצג את משטרת ישראל. עוד הגיעו לטקס ראש המועצה המקומית, השגריר לשעבר בהיג' מנסור, וראש המועצה המקומית השכנה, דלית אל כרמל, רפיק חלבי. כמקובל בטקס, בעת שנישאים הנאומים עומדים בני המשפחות השכולות לצד כ-100 קברי יקיריהן, עליהן מצבות הנושאות כתובות בערבית ובעברית. באנדרטה שלצד חלקת הקברים מונצחים כל 434 הנופלים בני העדה הדרוזית, האחרון שבהם לוחם משמר הגבול, סמל ראשון נעים מאדי, בן ה-21 מג'וליס. הטקס הסתיים בירי מטחי כבוד ובשירת התקווה.

"זכרם של הנופלים בני העדה הדרוזית יקר לנו במיוחד", אמר השר הנגבי. "שותפות הגורל בינינו נצחית היא. הלוחמים הדרוזים נמצאים בקו החזית הקדמי, כך מיומה הראשון של המדינה וכך ברגעים אלה ממש. השיוויון המוחלט בנטל מחייב גם שיוויון בכל תחום ומישור אחר בחיינו, בדיוק כפי שאויבינו אינם מבדילים בין יהודים לדרוזים, צ'רקסים, מוסלמים או נוצרים".

בווידאו: עומדים בצפירה ברחבי הארץ/צילום: קונטקט, יותם רונן ושי מכלוף

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין נשא דברים בטקס שהתקיים בהר הטייסים בירושלים. "שישה שמות נוספו השנה לעמודי הזיכרון. כל אחד מהם - עולם ומלואו. איבדנו אותם, ולא בשדה הקרב. צוואתם חקוקה מול עינינו - שימרו על האנשים, וחנכו אותם לשמור על עצמם", אמר.

נורקין התייחס גם לאתגרים שעומדים בפני החיל. "אנחנו מנווטים במרחב אסטרטגי מורכב ומשתנה. הסכמי שלום עתירי הזדמנויות נרקמים, ומשקפים הבטחה וכמיהה לעתיד טוב יותר. ולצידם - מתגברים האיומים, והאויב נחוש, לומד ושואף לפגוע בעליונות האווירית של מדינת ישראל. במרחב הזה, בזמן הזה - חיל האוויר ממשיך ומהווה כוח מוביל בהגנה ובהתקפה, מקבל על עצמו משימות ואחריות, ומודע מאוד לגודל האתגר. הנחישות והמקצועיות, שהיו חלק מתקיפת הכור העיראקי, שאנו מציינים 40 שנים להשמדתו, מלוות אותנו גם בעת הנוכחית".

טקס יום הזיכרון בהר הטייסים  14 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"כדי לחזק את הביטחון - עלינו להיות נכונים להילחם עליו". הטקס בהר הטייסים, הבוקר/ראובן קסטרו

אירועי הזיכרון נפתחו הבוקר בשעה 08:30 בהיכל הזיכרון בהר הרצל שבירושלים, שם יוקראו שמות חללי מערכות ישראל במעמד שר הביטחון בני גנץ, שגם נשא דברים במקום. "במדינת ישראל, רוויית המערכות, בכל אחד מאיתנו ישנו חלל כזה", אמר גנץ. "במהלך כמעט 40 שנות שירות בצה"ל, וגם כעת, הולכים איתי הפנים והשמות של החללים הפרטיים שלי".

לדברי גנץ, "אנחנו מחויבים לעשות הכול כדי שלא יהיו עוד מלחמות - לנהוג באחריות, להתייחס לחי חיילינו בחרדת קודש. היום הזה שבו לא יהיו עוד מלחמות, לצערי, רחוק, ואנו, נמשיך לבצע את משימותנו, להגן על המולדת, ולחיות גם על חרבנו". כשעה לאחר מכן נפתח בהר הרצל טקס לזכרם של חללי משטרת ישראל, במעמד המפכ"ל קובי שבתאי.

טקס יום הזיכרון בהר הטייסים (ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

אירועי יום הזיכרון יסתיימו בטקס המשואות, שייערך הערב בשעה 20:00 בהר הרצל, אז ייפתחו גם אירועי יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל.

בצה"ל הוחלט כי לצד כל קבר של נופל יעמוד חייל הבוקר. החיילים שיפקדו את בתי העלמין יצדיעו לנופלים, יוקירו את זכרם ויקבלו את פני המשפחות השכולות. זאת, לאחר שבשנה שעברה נאסר על המשפחות השכולות, על פי החלטת הממשלה, לעלות לקברי יקיריהן עקב התפרצות נגיף הקורונה. השנה יתאפשרו ביקורי המשפחות בבתי העלמין, גם למי שאינו נושא תו ירוק.

טקס יום הזיכרון בהר הטייסים  14 באפריל 2021. ראובן קסטרו
טקס יום הזיכרון בהר הטייסים, הבוקר/ראובן קסטרו

בטקס המרכזי שנערך אמש בכותל המערבי נשא ריבלין דברים, ואמר כי "כדי לחזק את הביטחון - עלינו להיות נכונים להילחם עליו. כדי לבנות חברה חדשה ומשגשגת במדינת ישראל חובה עלינו לקיים כוננות ועירנות במשך שנים רבות, ולהילחם על חירותנו בכל פעם שהדבר נכפה עלינו. להילחם ולנצח". ריבלין הוסיף כי "אני מאמין ביכולת שלנו לדבוק זה בזה, לגדול ולצמוח, כיחידים וכעם, גאים".

הרמטכ"ל אביב כוכבי פנה בדבריו למשפחות השכולות. "אנו מנסים להבין את עוצמת הכאב, מתעקשים לזכור ולהזכיר, ללמוד מהאירועים וללמד, ורואים בכן חלק ממגיני המדינה". הוא הבטיח כי "מתוך מחויבות לדור החיילים הנוכחי ולמשפחות שלהם נעשה הכול כדי לשלוח אותם אך ורק למשימות ראויות".

"לעיתים עשוי הביטחון שמדינת ישראל נהנית ממנו להראות כדבר מובן מאליו, אך מאחורי כל יום מוגן ובטוח עומד צבא שלם, אשר אוסף מודיעין, שומר, מונע חדירה אווירית, פושט, תוקף, עוצר מפגעים, ומסכל אמצעי לחימה ופיגועים", הוסיף כוכבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully