וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע אבל בבריטניה: "מותו של פיליפ הותיר חלל עצום לאליזבת"

עודכן לאחרונה: 11.4.2021 / 17:50

הנסיך אנדרו אמר כי אביו היה "הסבא של האומה" ותיאר את האובדן הקשה של אמו, אחרי יותר מ-70 שנות נישואים. בכנסיות נישאו תפילות, ושחקני הפריימרליג עמדו דקת דומיה. בממלכה מקווים שהגעתו של הנסיך הארי להלוויה תאפשר לאחות את הקרעים במשפחה

בווידאו: מטחי כבוד ברחבי הממלכה: בריטניה נפרדת מהנסיך פיליפ/צילום: רויטרס

הנסיך הבריטי אנדרו אמר היום (ראשון) כי מותו של אביו הנסיך פיליפ הותיר "חלל עצום" עבור המלכה אליזבת, שהייתה נשואה לו במשך 73 שנה, וכינה אותו "סב האומה". אנדרו, בנם השני של פיליפ ואליזבת, תיאר את אביו שמת ביום שישי בגיל 99 בתור "אדם יוצא דופן", בתום טקס פרטי שקיימה משפחת המלוכה האבלה בארמון וינדזור.

"זה אובדן עצום", אמר אנדרו. "אני חושב שאפשר לומר שאיבדנו את הסבא של האומה". הנסיך אמר כי המשפחה מתאחדת סביבה של המלכה בת ה-94, והוסיף כי היא מתנהגת באיפוק מול האובדן שלדבריה "הותיר חלל עצום בחייה". אנדרו מיעט להופיע בציבור מאז שפרש מתפקידיו הציבוריים ב-2019 בשל קשריו לג'פרי אפשטיין, ששם קץ לחייו באותה שנה בעת שעמד לדין על עבירות מין בקטינות.

במקביל לטקס התפילה לזכרו של פיליפ בכנסיית כל הקדושים בווינדזור, התקיימו אירועים דומים ברחבי הממלכה שנמצאת בשבוע אבל. מנהיג הכנסייה האנגליקנית, הארכיבישוף מקנטרברי, התפלל עבור אלו שמותו של הדוכס מאדינבורו, כפי שכונה פיליפ באופן רשמי, הותיר "פער גדול מאוד" בחייהם.

המלכה אליזבת והנסיך פיליפ בארמון בקינגהאם במהלך מצעד בלונדון, יולי 2014. AP
היו נשואים 73 שנה. הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת/AP

כחלק מימי האבל הרשמיים שהוכרזו אתמול, התאספו אנשים מחוץ לטירת וינדזור ובארמונות אחרים של בית המלוכה הבריטי והשאירו פרחים. בין הפתקים שהוצמדו לזרי הפרחים מחוץ לווינדזור היה אחד שחובר לכובע של הצי, מחווה לשירותו של פיליפ בחיל הים. "שאלוהים יברך אותך אדוני, היית דוגמה לכולנו", נכתב על הפתק.

בנוסף לכך, מנהיגים פוליטים ודתיים הביעו תמיכה באליזבת, המונרכית הוותיקה והמבוגרת ביותר בעולם, ובמשחקי הפריימרליג עמדו השחקנים דקת דומיה לזכרו של פיליפ, שדיוקנו הופיע בשלטי חוצות באי הבריטי.

הנסיך אנדרו מחוץ לכנסייה בטירת וינדזור בתום טקס לזכרו של אביו הנסיך פיליפ, לונדון, בריטניה, 11 באפריל 2021. רויטרס
"אובדן עצום". הנסיך אנדרו בצאתו מהכנסייה בטירת וינדזור, היום/רויטרס
פרחים וכרטיס זיכרון מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון אחרי מותו של הנסיך פיליפ, 11 באפריל 2021. רויטרס
פיליפ תרם למודרניזציה של הארמון מאז מלחמת העולם ה-2. פרחים מחוץ לטירת וינדזור, היום/רויטרס

פיליפ, שהיה נסיך יווני, התחתן עם אליזבת ב-1947, חמש שנים לפני שעלתה לכס המלכות בגיל 25. הוא היה זה שבישר לה על מותו של אביה, ג'ורג' השישי, בעת ביקור בקניה. הוא עזר למודרניזציה של בית המלוכה אחרי מלחמת העולם השנייה והיה לצדה של רעייתו המלכה לאורך שורת משברים שעברה בתקופת מלכותה הממושכת.

הלווייתו של פיליפ תתקיים בשבוע הבא במתוכנת מצומצמת, הן בשל מגבלות הקורונה והן בשל רצונו של הנסיך בטקס פרטי ולא באירוע ממלכתי. הוא ייערך כולו בטירת וינדזור, בהשתתפות 30 איש בלבד. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לא יהיה אחד מהם.

אנשים מתאספים מחוץ לטירת וינדזור בעקבות מותו של הנסיך פיליפ, 11 באפריל 2021. רויטרס
רק 30 איש ישתתפו בהלוויה של פיליפ. סקרנים מחוץ לטירת וינדזור, היום/רויטרס
מסך עם תמונה ומסר לזכרו של הנסיך פיליפ, לונדון, בריטניה, 11 באפריל 2021. רויטרס
מסך מציג את תמונתו של פיליפ בלונדון, היום/רויטרס

ג'ון מייג'ור, ראש ממשלת בריטניה מ-1990 עד 1997, אמר כי הוא מקווה שהמלכה תזכה לזמן שהיא זקוקה לו כדי להתאבל על בעלה ב-73 השנים האחרונות. הוא אמר כי תפקיד של ראש מדינה הוא "מעמד בודד במובנים רבים" והוסיף שהמלכה תרגיש בחסרונו של האדם שעליו הסתמכה במשך עשורים רבים.

"אני יודע שהיא המלכה, אני יודע שיש לה אחריות, אבל היא הרוויחה את הזכות לתקופת אבל עם משפחתה", הוא אמר לרשת BBC.

מייג'ור, שהיה האפוטרופוס של הנסיכים וויליאם והארי אחרי מותה של אמם הנסיכה דיאנה, אמר כי הוא גם מקווה שההלוויה תהיה הזדמנות לאיחוי הקרעים במשפחת המלוכה, אחרי הריאיון שהעניקו בחודש שעבר הארי ואשתו מייגן מרקל לאופרה ווינפרי. הארי ישתתף בהלוויה, בעוד שרעייתו, שנמצאת בהיריון עם בנם השני, תישאר בקליפורניה בעצת רופאה.

"כדאי שהקרע שסיפרנו לנו עליו יסתיים במהירות האפשרית", אמר מייג'ור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully