וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיך המחוספס שהיה לעוגן של המלכה אליזבת

עודכן לאחרונה: 10.4.2021 / 5:18

לאורך יותר מ-70 שנים פיליפ הלך צעד אחד מאחורי אליזבת, ויד ביד עם השינוי בתפיסת בית המלוכה הבריטי. למרות שבחים על חוכמתו ותפקידו בהובלת המשפחה המיוחסת לעידן הטלוויזיה, הוא מעולם לא זכה עד הסוף לאהבת העם, שראה אותו כאב קשוח ונסיך גס רוח

בווידאו: הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת, הלך לעולמו בגיל 99/צילום: רויטרס

הנסיך פיליפ היה קצין בחיל הים שלא חשש להגיד את שעל לבו וסייע להצעיד את בית המלוכה הבריטי אל הקדמה כמלווה המסור של המלכה אליזבת, אך ייתכן שייזכר יותר מכל בשל דמותו הציבורית המחוספסת.

ישיר ורגזן, פיליפ חי בצלה של האישה לה נישא בכנסיית ווסטמינסטר ב-1947, והקפיד ללכת צעד אחד אחריה באלפי הטקסים אליהם הגיעו בתקופת שלטונה, הארוכה ביותר בהיסטוריה הבריטית.

על אף שלא היה לו תפקיד רשמי, פיליפ, דוכס אדינבורו, היה אחד מהדמויות המשפיעות ביותר במשפחת המלוכה במשך יותר מ-70 שנים. הוא הלך היום (שישי) לעולמו בגיל 99.

הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת, 13 במרץ 2015. AP
מלווה מסור. הנסיך והמלכה/AP

מול הביקורת התכופה על חוסר הנימוסים וההערות הגסות שהשמיע פיליפ, חבריו אמרו שבתור איש סודה של אליזבת הוא סיפק פיקחות, אינטליגנציה קצרת רוח ואנרגיה מדבקת לבית המלוכה.

"בפשטות, הוא היה הכוח והבית שלי לאורך כל השנים", אמרה המלכה בנאום לרגל יום הנישואים ה-50 של הזוג ב-1997, במחווה אישית נדירה לפיליפ. "אני, וכל המשפחה, והמדינה הזאת ומדינות רבות אחרות, חבים לו חוב גדול מכפי שאי פעם ידרוש, או שאי פעם נדע".

אם פיליפ הרגיש מתוסכל מחייו כבן לוויה, הוא מעולם לא הראה זאת. אולם בריאיון ל-BBC ביום הולדת ה-90 שלו, הוא התוודה כי בהתחלה התקשה למצוא את מקומו. "לא היה לכך תקדים. כשהייתי שואל מישהו 'איך אתה מצפה ממני לפעול?', כולם נראו חיוורים - לא היה להם מושג. לאף אחד לא ממש היה מושג", סיפר.

הנסיך נולד בעידן של יראת כבוד לבית המלוכה, וסייע לאליזבת לנווט דרך המהפכה הפוליטית והחברתית של המאה ה-20 עד ליצירת מלוכנות שתתאים לזמנים אחרים. הוא עמד יציב נגד השמרנות, שינה את הארמון וניסה לרתום את הכוח העולה של הטלוויזיה להצגת השפעה מלכותית.

פיליפ דחף להעברת הכתרת המלכה ב-1953 בשידור חי בטלוויזיה, ומאחורי הקלעים הפסיק את ההתנהלות המיושנת בארמון, אותה ראה כמחניקה. הוא היה הראשון בשפחת המלוכה להתראיין בטלוויזיה.

עוד בוואלה!

הנסיך פיליפ, בעלה של אליזבת מלכת בריטניה, מת בגיל 99

לכתבה המלאה
הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת, 1948. AP
סייע לאליזבת לנווט דרך המפה הפוליטית המשתנה. הזוג המלכותי, 1948/AP

עם זאת, בשלב מאוחר יותר בחייו הוא ספג ביקורת על עיכוב ההתאמות שבית המלוכה נדרש לעשות בהתאם לשינויים בהלך הרוח הכללי, והמקטרגים האשימו אותו חלקית בחוסר היכולת של ילדיו להקים משפחה מאושרת, בטענה שהשתלטנות שלו הייתה אחת הסיבות לכישלון.

לזוג היו ארבעה ילדים: צ'רלס, נסיך ויילס שנולד ב-1948, הנסיכה אן שנולדה ב-1950, הנסיך אנדרו שנולד ב-1960, והנסיך אדוארד שנולד ב-1964. הנישואים של שלושה מהם הסתיימו בגירושים.

כוח ובית

עבור אליזבת, פיליפ היה בעל תומך שאנשי חצר המלוכה טענו שהיה היחיד שהתייחס למלכה כבת אנוש. הזוג נשאר יחד למרות שמועות על חוסר נאמנות מצדו, ולעת זקנה נראה שחשו חיבה וכבוד אחד לשני. הם חגגו את יום נישואיהם ה-70 בנובמבר 2017.

אך פיליפ, בנו של נסיך יוון הגולה אנדראס, נצר לסבת-סבתה של המלכה ויקטוריה ובן דוד מדרגה שלישית של אשתו, מעולם לא זכה לאהבת הבריטים.

אליזבת הייתה השליטה, אבל בתוך המשפחה פיליפ היה זה שנחשב כעומד בראש. כשהנסיכה אן, ואחריה הנסיך אנדרו ולבסוף צ'ארלס סבלו מנישואים כושלים, המעורים בנושאי בית המלוכה הפנו אצבע מאשימה לפיליפ, האב הקשוח, וכינו אותו שתלטן וקר, במיוחד כלפי בניו.

חתונת הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת, בריטניה, 9 בינואר 1947. AP
הנסיך והמלכה ביום חתונתם, 1947/AP

אחרי שהנסיכה דיאנה נהרגה בתאונת דרכים בפריז ב-1997 והפופולריות של בית וינדזור צנחה, הוא הואשם שהפריע למשפחה להסתגל לבריטניה החדשה. עשור לאחר מכן, פיליפ שמע את מוחמד אל-פאייד, הבעלים לשעבר של חנות היוקרה הרודס בלונדון שבנו היה המאהב של הנסיכה, טוען שהנסיך הזמין את מותה.

חבר המושבעים סירב לקבל את הטענות לאחר שלא הובאה אף הוכחה שתומכת בהן, אך ההאשמות סימלו את התחושות המעורבות של העם כלפיו.

דמות שנויה במחלוקת

פיליפ היה גם החבר השנוי ביותר במחלוקת של משפחת המלוכה, עד שמעללי ילדיו ובני זוגם הפכו לדיירי קבע בצהובונים הבריטיים בשנות ה-90. הדוכס הותקף בשל דעותיו בכל נושא שהוא, החל מנשק גרעיני ועד לשימור הטבע. המבקרים טענו שהובלת הקרן העולמית לשימור חיות הבר בעוד הוא לוקח חלק בספורט דמים כמו ירי בפסיונים הייתה צבועה מצדו. "אני חושב שיש הבדל בין דאגה לשימור הטבע ולהיות "מחבק ארנבונים", אמר ל-BBC.

תגובות בוטות מסוג זה היו אלה שזיכו אותו בתגובות הרבות ביותר. הערה על "עיניים מלוכסנות" בזמן ביקור בסין בשנות ה-80 הפכה סמל להתנהגות חסרת העכבות שלו, שהייתה בולטת מול האיפוק של המלכה.

אלו שהכירו אותו אמרו שהמוניטין שצבר הסתיר שנינות מתוחכמת, מסירות למשפחה, אהבה לספורט והתמדה בעסקי המלוכה. בתור מי שהבדיל עצמו ממשפחת מלוכה שאיבדה את הכתר, הוא ידע שמונרכיות עלולות לאבד את מעמדן כשהן מאבדות את אמון הציבור. בטיול לקנדה, הסביר כי "אם בשלב כזה או אחר אנשים מרגישים שלמלוכה אין יותר תפקיד למלא, אז למען השם בואו נסיים את זה בצורה יפה".

הנסיך פיליפ, 2009. AP
קצין וג'נטלמן. הנסיך פיליפ/AP

פיליפוס שלזוויג-הולשטיין סונדרבורג-גלוקסבורג נולד על שולחן שולחן אוכל באי היווני קורפו, ב-10 ביוני 1921, הילד החמישי והבן היחד של אנדראס נסיך יוון. הוריו נשלחו לגלות כשהיה בן 18 חודשים בלבד. הם שטו מקורפו עם ילדים הקטן ישן בעריסה שהוכנה בחופזה מקרטוני תפוזים.

פיליפ היה ממוצא בריטי וגרמני מצד אמו, נכדת נכדתה של המלכה ויקטוריה. היא נולדה כנסיכה אליס מבאטנברג והפכה לנזירה אחרי שנפרדה מבעלה, שמת בעוני ב-1944. בשנותיו המוקדמות, הנסיך חי בעבר ממקום למקום ברחבי אירופה. הוא התחנך בבנראה ונשמע כג'נטלמן אנגלי. בשביל מבקריו הוא נותר "פיל היווני".

הנסיך פיליפ, המלכה אליזבת וילדיהם, 1965. AP
אב קשוח. משפחת המלוכה, 1965/AP

פיליפ הצטרף למכללה הימית המלכותית בדארטמות' כצוער ב-1939. הוא שירת בספינות מלחמה במלחמת העולם השנייה, השתתף בפלישת בעלות הברית לסיציליה והוצב במפרץ טוקיו בזמן שיפן נכנעה ב-1945.

הוא ואליזבת נפגשו לראשונה בחתונת בן דודו ב-1934. חמש שנים לאחר מכן, המלח הצעיר והכובש משך את תשומת לבה של אשתו לעתיד, שהייתה אז נסיכה בת 13, בעת שביקרה בדארטמות' עם הוריה. הצבע אזל מפניה ואז הסמיקה. היא בהתה בו, ובשארית היום עקבה אחריו לאן שלא הלך. היא התאהבה ממבט ראשון", נזכר דודו של פיליפ, ארל מאונטבאטן. הם נישאו בכנסיית ווסטמינסטר ב-20 בנובמבר 1947, בטקס בהשתתפות נציגי ממשלות ומלוכה מרחבי העולם.

הוא המשיך בקריירה בצי עד 1951, יצא לחופשה, ושנה לאחר מכן, כשאליזבת הפכה למלכה - הקדיש את כל זמנו למחויבות הציבורית. היה מקום אחד בו הוא היה הבולט מבין השניים - באי הפסיפי טאנה במדינת ונואטו, שם התושבים האמינו שהוא אל עם כוחות קסומים והיה המקור לכל השפע.

הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת, 1985. AP
"המלכה הייתה תלויה בו", הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת, 1985/AP

השמועות בשנות ה-50 על חוסר נאמנות למלכה מצדו של פיליפ, הגיעו גם לספר הביוגרפיה שכתב רוברט הרדמן על אליזבת ושם נכתב כי במהלך סיור מלכותי באוסטרליה בשנת 1954, צוות צילום שהיה במקום, תיעד את הנסיך כשהוא יוצא בריצה מהבקתה עם זוג נעלי טניס ביד וכשמחבט טניס נזרק לעברו. צוות הצילום השמיד את התיעוד ומאוחר יותר הגיעה אליזבת ואמרה "אני מצטערת על מה שראיתם, אבל כידוע לכם, זה קורה בכל נישואים".

כמה שנים לאחר מכן, נכדם, הנסיך הארי סיפר על היחסים בין השניים ואמר כי "המלכה הייתה תלויה בפיליפ באופן אישי ואני לא חושב שהיא תוכל לעשות משהו בלעדיו".

בשנים האחרונות דילל פיליפ את פעולותיו ותפקידיו בבית המלוכה בעקבות הידרדרות במצבו הבריאותי. את חג המולד בשנת 2011 בילה בבית החולים לאחר שעבר ניתוח בליבו והחמיץ את סיום החגיגות לציון השנה ה-60 של אשתו על כס המלוכה. באוגוסט 2017 פרש לגמרי מהחיים הציבוריים הפעילים.

בריאיון ל-BBC אמר "אני חושב שעשיתי את המיטב שלי. אני רוצה ליהנות קצת עכשיו". כשנשאל האם הוא מרגיש שהצליח בתפקידו ענה "למי אכפת מה אני חושב על זה, זה מגוחך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully