וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיך פיליפ, בעלה של אליזבת מלכת בריטניה, מת בגיל 99

ארמון בקינגהאם הודיע כי הנסיך, שלאחרונה אושפז במשך כמה שבועות, הלך לעולמו. "הוא מת בשלווה". ג'ונסון: "היווה השראה לחייהם של צעירים רבים". מנהיגים מרחבי העולם ספדו: "ייצג דור שלא נראה עוד". הדוכס מאדינבורו, בן למשפחת המלוכה היוונית, נישא לאליזבת ב-1947

בווידאו: הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת, הלך לעולמו בגיל 99/צילום: רויטרס

הנסיך פיליפ, בעלה של אליזבת מלכת בריטניה, מת בגיל 99 - כך הודיע היום (שישי) ארמון בקינגהאם. לפי ההודעה, הנסיך, שלאחרונה שוחרר בחודש שעבר מבית החולים אחרי אשפוז ממושך, "מת הבוקר בשלווה". בעקבות מותו, דגל הממלכה בארמון בקינגהאם הורד לחצי התורן.

פיליפ, שהיה גם הדוכס של אדינבורו, התחתן עם אליזבת - בת דודתו מדרגה משלישית - בשנת 1947 והיה בן הזוג המלכותי הוותיק ביותר בהיסטוריה של בריטניה. המלכה, בת 94 בעצמה, עלתה על כס המלוכה בשנת 1952.

פיליפ פרש מהחיים הציבוריים ב-2017 אחרי שהשתתף ביותר מ-20 אלף אירועים. לאורך עשרות השנים שבילה לצדה של רעייתו המלכה, פיליפ טיפח תדמית קשוחה ולעתים הסתבך בפליטות פה גזעניות וסקסיסטיות.

המלכה אליזבת הנסיך פיליפ החתונה המלכותית הנסיכה יוג'יני. רויטרס
בן הזוג המלכותי הוותיק בהיסטוריה של בריטניה. פיליפ והמלכה אליזבת/רויטרס

"בצער רב, הוד מלכותה המלכה מכריזה על מותו של בעלה האהוב, הוד מעלתו הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו", מסר הארמון בהצהרה. "הוד מעלתו הלך הבוקר לעולמו בשלווה בארמון ווינדזור. הכרזות נוספות יימסרו בהמשך. משפחת המלוכה מצטרפת לאנשים ברחבי העולם ומתאבלת על לכתו".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, ספד לנסיך פיליפ, ואמר כי האומה הבריטית כולה מתאבלת עם המשפחה המלכותית והמלכה אליזבת. הוא אמר כי פיליפ דאג לשמור על המלוכה כמוסד חיוני לחיי בריטניה, וכמו כן "פיליפ עיצב והיווה השראה לחייהם של צעירים רבים מספור".

מכל רחבי הממלכה נמסרו הודעות תנחומים. "אני שולחת את תנחומיי האישיים והעמוקים - ואת אלה של הממשלה והעם הסקוטי - למלכה ולמשפחתה", כתבה בטוויטר ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן, והביע צער על מותו של פיליפ.

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, אמר שבריטניה "איבדה משרת ציבור יוצא מן הכלל". הוא הוסיף כי הדוכס של אדינבורו "הקדיש את חייו למדינה" ו"ייזכר יותר מכל בשל המחויבות והמסירות יוצאות הדופן שלו למלכה". הארכיבישוף מקנטרברי הצטרף: "אני מתאבל יחד עם בריטניה וחבר העמים הבריטי על אובדן הוד מלכותו הנסיך פיליפ, הדוכס מאדינבורו".

הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת ביום חתונתם, 1947/AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח את תנחומיו למשפחת המלוכה ולאזרחי בריטניה. "הנסיך פיליפ היה משרת הציבור המושלם, ויהיה חסר בישראל וברחבי העולם", אמר. הנשיא ראובן ריבלין מסר: "תנחומיי מעומק הלב למלכה אליזבת השנייה, לנסיך מווילס, משפחת המלוכה ולאזרחי בריטניה כולם, על מותו של הנסיך פיליפ. יהי זכרו ברוך".

מנהיגים נוספים ברחבי העולם הביעו צער על מותו. "בשם כל אזרחי ארצות הברית, אנחנו שולחים את תנחומינו העמוקים למלכה אליזבת, למשפחת המלוכה ולכל אזרחי בריטניה", ספד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהצהרה משותפת עם אשתו ג'יל. "השפעת העשורים של שירותו הציבורי המסור נוכחת במטרות החשובות שקידם והוביל, המורשת שלו תחיה לא רק דרך משפחתו, אלא גם בכל יוזמות הצדקה שעיצב".

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין מסרה כי היא "הצטערה לשמוע על מותו של הוד מלכותו הנסיך פיליפ". ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אמר שפיליפ "ייצג דור שלא נראה עוד לעולם" בהצהרה רשמית בטוויטר.

"מחשבותיי עם העם הבריטי ומשפחת המלוכה על מותו של הנסיך פיליפ, הדוכס מאדינבורו. הייתה לו קריירה ייחודית בצבא והוא היה בחזית של יוזמות קהילתיות רבות", כתב ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.

הנסיך פיליפ 
22 ביולי 2020. רויטרס
בן 99 במותו. הנסיך פיליפ/רויטרס

לפיליפ היה תפקיד מרכזי במודרניזציה שעברה המונרכיה הבריטית אחרי מלחמת העולם השנייה, והיה אחד היועצים הנאמנים ביותר של אליזבת. "הוא היה, פשוטו כמשמעו, הכוח והחוזק שלי במשך כל השנים האלו", אמרה אליזבת בפנייה אישית נדירה לפיליפ בעת חתונת הזהב שלהם ב-1997.

הקצין הימי לשעבר הודה שהוא מצא זאת קשה לוותר על הקריירה הצבאית שכה ​אהב, ולקבל על עצמו את חובותיו כבעלה של המלכה, שלא היה לחלוטין מוגדר מבחינה חוקתית. אף ששימש לאורך השנים כינור שני לרעייתו המלכה, פיליפ נחשב כראש המשפחה במרחב הפרטי.

פיליפ היה בן למשפחת המלוכה היוונית ונולד באי קורפו ב-1921. אמו הייתה הנסיכה אליס, שנולדה חירשת ואושפזה אחרי שאובחנה כסכיזופרנית והיא זכתה בתואר חסידת אומות עולם אחרי שהצילה יהודים בשואה. היא נקברה, לבקשתה, בכנסיית מריה מגדלנה שבהר הזיתים בירושלים.

מן הצד השני, שלוש מארבע אחיותיו של הנסיך נישאו לגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה, וקשריהן לנאצים הטילו צל כבד על פיליפ בתחילת נישואיו לאליזבת.

פיליפ היה ספורטאי מושבע וחובב ציד, והיה אביהם של הנסיך צ'ארלס, יורש העצר, ושל הנסיכים אנדרו, אדוארד ואן.

תליית מודעה על מותו של הנסיך פיליפ בארמון בקינגהאם, 9 באפריל 2021. רויטרס
מודעת אבל על ארמון באקינגהאם, היום/רויטרס

מות בעלה של המלכה ואיש סודה הקרוב יעלה תהיות אם היא תפרוש ותעביר הלאה את הכתר המלכותי, אך פרשנים מעריכים כי יש סיכוי קטן עד לא קיים שדבר כזה אכן יקרה. בשנים האחרונות המלכה ויתרה על כמה ממחויבויותיה והעבירה אותן הלאה אל בנה, הנסיך צ'רלס, נכדה, הנסיך וויליאם, ולדמויות נוספת מטעם המשפחה. היא עדיין מחזיקה בכמה מהתפקידים הסמליים ביותר, כמו פתיחת הפרלמנט.

"מבחינה חוקתית, אני לא קיים"

חייו של פיליפ התפרסו על פני כמאה שנות היסטוריה אירופית והוא עמד בראש מאות ארגוני צדקה, הקים תכניות לקידום פעילויות בקרב תלמידי בתי ספר ושיחק תפקיד מרכזי בגידול הילדים. במרוצת חייו, תדמיתו של פיליפ השתנתה מזו של אתלט חתיך ונמרץ לזו של אדם שחצן, עקשן ולא רגיש. בשנותיו האחרונות, הוא כבר נתפס כאדם משעשע ובעל תובנות היסטוריות והיה בעל משמעת צבאית למרות מחלותיו.

בסדרה הפופולרית של נטפליקס "הכתר, פיליפ זכה לתפקיד מרכזי בעלילה והוצג לפרקים כדמות נמרצת ונועזת. הוא מעולם לא הגיב על כך בפומבי, אך דמותו הלהיבה בריטים רבים, כולל צופים צעירים שהכירו אותו רק בתור אדם זקן.

הכתר עונה 4, אוליביה קולמן, טוביאס מנזיס. דז ווילי,
צופים צעירים רבים נגלו אליו לראשונה שלא בתור איש זקן. פיליפ ואליזבת בסדרה "הכתר"/דז ווילי

פיליפ, שלחם במלחמת העולם השנייה, ויתר על תפקידו כקצין מבטיח בצי וחייו היו מלאי סתירות בין המרחב ציבורי לאישי. בחיים הפרטיים, פיליפ כינה את אשתו "ליליבת", אך בשיחות עם אחרים התייחס אליה בתור "המלכה". בפומבי, הוא הלך שלושה צעדים מאחורי אשתו, כדי להפגין את כבודו למלכה, אבל בתוך הבית הוא היה ראש המשפחה. למרות זאת, בנו ויורש העצר, צ'ארלס, קיבל הכנסה גדולה יותר ממנו והיה בעל גישה למסמכים ממשלתיים רגישים יותר.

לעתים, פיליפ התבטא בחמיצות ביחס למקומו בארמון. "מבחינה חוקתית, אני לא קיים", אמר הנסיך, שב-2009 שבר את השיא של המלכה שרלוט, אשתו של המלך ג'ורג' השלישי במאה ה-18, בתור בן הלוויה הוותיק ביותר של מונרך בריטי. פיליפ התקשה למצוא את מקומו, בדומה לתחושה שהביע נכדו הנסיך הארי כשוויתר על תפקידו המלכותיים בשנה שעברה.

על שנותיו האחרונות של פיליפ העיבו שערוריות ומשברים בתוך המשפה. בנוסף להחלטה של הנסיך הארי ואשתו האמריקנית מייגן מרקל לעבור לאמריקה בשל הלחץ התקשורתי הבלתי-פוסק, בנו השלישי הנסיך אנדרו הסתבך בעקבות קשריו לג'פרי אפשטיין וטענות של אישה על קיום יחסי מין באחוזתו של אפשטיין. אנדרו הכחיש את הטענות, אך נאלץ להתרחק מאור הזרקורים וסירב לבקשת הרשויות האמריקניות לתשאל אותו בפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully