וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברקזיט הפר את האיזון: גל אלימות מטלטל את צפון אירלנד

8.4.2021 / 13:49

צעירים התעמתו עם שוטרים ובינם לבין עצמם בימים האחרונים, לאור המתיחות הגוברת בין תומכי בריטניה והלאומנים. אוטובוס נחטף והועלה באש, ועשרות שוטרים נפצעו מבקבועי תבערה ולבנים. "הפתרון הוא בדיאלוג, לא באלימות", אמר ראש ממשלת בריטניה

בווידאו: גל מהומות בבלפסט בעקבות הברקזיט/צילום: רויטרס

מתפרעים חטפו והציתו אוטובוס והשליכו בקבוקי תבערה על שוטרים בבלפסט, במהלך הלילה הרביעי לאלימות בצפון אירלנד. צעירים השליכו זיקוקים ובקבוקי תבערה לעבר שוטרים במהלך הלילה, שבו נרשמו עימותים בין יוניוניסטים לבין הרפובליקנים, אחרי שהברקזיט ערער על האיזון הפוליטי השברירי.

אחד ממוקדי העימות היה "קיר השלום", המפריד בין אזור יוניוניסטי לאזור של לאומנים אירים, ומשני חומת הבטון הושלכו לבנים, זיקוקים ובקבובי תבערה. בכיר המשטרה ג'ונתן רוברטס אמר כי כמה מאות אנשים התכנסו משני צדי השער בחומה. "המתקהלים ביצעו עבירות פליליות חמורות, כשתקפו שוטרים ואחד את השני", אמר. הוא הוסיף כי 55 שוטרים נפצעו במהלך הלילות האחרונים.

עימותים בבלפסט, בירת צפון אירלנד, 7 באפריל 2021. AP
בלונדון ובבלפסט קוראים להרגעת הרוחות. כלי רכב שרופים אחרי המהומות הלילה/AP

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינה את המהומות, וממשלת צפון אירלנד תכנס דיון חירום. צפון אירלנד היא חלק מהממלכה הבריטית, בניגוד לרפובליקה של אירלנד שהיא מדינה עצמאית החברה באיחוד האירופי.

ג'ונסון קרא להרגעת הרוחות. "הדרך לפתרון מחלוקות היא באמצעות דיאלוג, לא באלימות או בפשיעה", אמר ראש הממשלה השמרני. ראש ממשלת צפון אירלנד ארלן פוסטר, מהמפלגה היוניוניסטית, וסגנה מייקל אוניל מהשין פיין הלאומנים גינו שניהם את האלימות ותקיפת השוטרים.

מעשי האלימות האחרונים, שנרשמו בעיקר באזורים של נאמני הכתר, התלקחו בעקבות המתיחות הגוברת סביב תקנות הסחר בצפון אירלנד לאחר הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי, במקביל להתדרדרות ביחסים בין המפלגות בממשלת האחדות בבלפסט בין הפרוטסטנטים לקתולים.

הרשויות מטילות את האשמה על קבוצות פרה-צבאיות לא חוקיות בהסתת הצעירים לכאוס. "אנחנו רואים צעירים משתתפים בהתפרעות חמורה ומבצעים עבירות פליליות חמורות, ולעתים היו אלו מבוגרים שהורו על המעשים האלו", אמר רוברטס, בכיר המשטרה בצפון אירלנד.

במסגרת ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי, גובש הסכם סחר בין לונדון לבריסל שקבע בדיקות מכסים וגבול על חלק מתנועת הסחורות בין צפון אירלנד ליתר חלקי בריטניה. ההסכם היה אמור למנוע בדיקות בגבול בין צפון אירלנד לאירלנד בהתאם להסכם השלום מ-1998, ששם קץ לעשורים של אלימות בין הרפובליקנים האירים, היוניוניסטים הנאמנים לבריטניה וצבא בריטניה.

עימותים בבלפסט, בירת צפון אירלנד, 7 באפריל 2021. AP
"הצעירים מוסתים על ידי מבוגרים". ירי זיקוקים בבלפסט, הלילה/AP

עם זאת, תומכי בריטניה בצפון אירלנד טוענים כי הבדיקות החדשות מהוות למעשה גבול בין הפרובינציה ליתר הממלכה. הם גם זועמים על החלטת המשטרה שלא להעמיד לדין פוליטיקאים מהשין פיין שהשתתפו בהלוויה של בובי סטורי, בכיר ב-IRA ביוני האחרון, שבה נכחו רבים למרות הגבלות הקורונה שאסרו על התקהלויות המוניות.

עימותים בבלפסט, בירת צפון אירלנד, 7 באפריל 2021. AP
היוניוניסטים דורשים את התפטרות מפקד המשטרה. עימותים בבלפסט, אתמול/AP

המפלגות היוניוניסטיות המרכזיות דורשות את התפטרותו של מפקד משטרת צפון אירלנד בשל השערורייה, בטענה שהוא איבד את אמון הקהילות שלהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully