וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער לנשיאות, נתניהו רה"מ החליפי? בניסיון לצאת מהפלונטר, הדמיון עובד שעות נוספות

9.4.2021 / 9:44

לנתניהו יש שלושה שבועות וחצי להכין מתכון מנצח שימנע מבנט, סער ולפיד לרקוח תבשיל להדחתו. שלל תרחישים ותסריטים, יצירתיים עד מופרכים, נמצאים על השולחן, כשהמטרה הראשונה בבלפור: להקים ממשלה זמנית שתבטל את הרוטציה עם גנץ. מסביב, יש מי שמבשל גם רעיונות אחרים

בווידאו: בנט עם הגעתו למעון רה"מ/מערכת וואלה!

יו"ר הכנסת, יריב לוין, הפך בשבועות האחרונים למועמד פוטנציאלי לנשיא המדינה: בפלונטר הפוליטי רוחש התרחישים מסתובבת ספקולציה לפיה לוין, מגדולי ואולי מאחרוני הנאמנים ללא סייג לנתניהו, מתכנן להתעלם מהחוק שמחייב את הכנסת לקיים בחירות לנשיאות עד תחילת יוני. לפי התרחיש המדובר, שזוכה לכינוי "מזימת יולי" עם סוף כהונתו של הנשיא ריבלין בחודש זה, לא יהיה נשיא נבחר, ויו"ר הכנסת יהפוך לממלא המקום שמחזיק בכל סמכויותיו, כולל הטלת המנדט וסמכות החנינה, וכך יבטיח את המשך שלטונו של נתניהו לנצח נצחים.

תוך כמה ימים, לוין שודרג ממועמד לנשיאות למועמד לראשות הממשלה; בתרחיש החם החדש, שמטרתו להביא לאיחוד היסטורי של הימין, שמו מוזכר כמי שיתפוס את עמדת ראשות הממשלה, בעוד נתניהו יזוז לעמדת ראש הממשלה החליפי, ובמקביל, יחוקק חוק שיקצוב את כהונתו ויביא לסיום שלטונו. כך, זוממים המתרחשים, גדעון סער יוכל להצטרף לממשלת ימין מבלי להפר את הבטחתו שלא לשבת תחתיו. יריב לוין הוא שם קוד במקרה הזה, שנועד לרכך את התרחיש ולעורר הכי פחות חשדנות והתנגדות בבלפור. הוא יכול להיות מוחלף בכל שם של בכיר אחר בליכוד, ואולי אפילו בשם של נפתלי בנט. בקצב הזה, בשבוע הבא לוין יהיה מועמד לנשיאות ארצות הברית.

סער, אגב, הוא מועמד פוטנציאלי לנשיאות בתסריט אחר, שמדובר גם הוא בחוגי התסריטאות שנפתחו בחדרי הכנסת. הם יציעו לו לקבל את תמיכת כל קואליציית הימין לנשיאות - והוא ישחרר את חברי תקווה חדשה שיצטרפו לממשלה בראשות נתניהו.

יו"ר הכנסת, יריב לוין 15 בדצמבר 2020. דני שם טוב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
בקצב הזה, בשבוע הבא הוא יהיה מועמד לראשות הממשלה. לוין/אתר רשמי, דני שם טוב/דוברות הכנסת

הדמיון הפוליטי עובד בימים אלה שעות נוספות, ושלל תרחישים ומתווים, יצירתיים עד מופרכים, נהגים בחדרי חדרים. בבלפור עמלים על נוסחאות לשיתוף פעולה בין סמוטריץ' ובן גביר למנסור עבאס, שזה תסריט דמיוני בפני עצמו, ובגוש המרכז-שמאל, שוקלים להמליך את מנכ"ל מועצת ישע לשעבר, נפתלי בנט, עם שבעה מנדטים בלבד, כראש הממשלה.

בנט גם צעד אתמול לראשונה לתוך הפאטיו במעון ראש הממשלה, אחרי למעלה מעשור שבו כף רגלו נאסרה לדרוך בבית בגלל החרם המשפחתי. תוך כדי שהוא שם - נתניהו הוציא הודעה נגד סמוטריץ'. מדובר באירוע היסטורי בדברי הימים המורכבים והעגומים של השניים, ללמדנו עד כמה נתניהו נחוש לרכך את בנט ולמנוע ממנו להתפתות להצעות המופלגות של הגוש הנגדי, ושבחגיגת התסריטים המרכזית שתתנהל בעיקר בבלפור ב-25 הימים שנותרו על שעון המנדט - הכול אפשרי.

הצעות דמיוניות ותסריטים מסוכנים

נתניהו, רב-אמן בתכניות ורב-פחדן ממזימות, מתסרט כרגע את הסיכונים במקביל. המטרה העיקרית שלו היא לסגור את הפרצה שבקועה בחומת הבית בבלפור - הסכם הרוטציה עם בני גנץ, שלפי החוק יחייב אותו לפנות את מקומו בנובמבר, עם לוחות זמנים שמתנגשים באפשרות של בחירות חמישיות ומעמידים אותו בסכנה. נאמן הבית, ח"כ שלמה קרעי, כבר הגיש הצעת חוק לביטול ממשלת החילופים, ובמסלול מקביל - נתניהו יגביר את הלחץ על סמוטריץ' להסכים לפורמט כלשהו של שיתוף פעולה עם רע"מ ולו רק כדי להקים ממשלה זמנית שתבטל את הרוטציה.

לפי המתווה המדובר, תוקם ממשלת 53 של הליכוד, הסיעות החרדיות וימינה, עם קומבינציה כלשהי בין סמוטריץ' ועבאס, כשאחד מהם מצביע בעד הממשלה מבחוץ ואחד מהם נמנע. נתניהו ינסה לשווק את זה כממשלת מעבר קצובה מראש לתקופה של חצי שנה, למרות שהוא לא בהכרח מתכוון. בינתיים, בכל מקרה, סמוטריץ' לא קונה, ונותר עיקש בפסילה הגורפת של כל ספקולציה על שותפות עם עבאס. בלעדיו, כל התסריט קורס.

גם אם בנט ייענה לחיזוריו של נתניהו, לא תהיה ממשלה בלי סער - והזמנה שלו לבלפור היא עדיין לכאורה מעולמות המדע הבדיוני. בליכוד כבר שיגרו הצעות דמיוניות לחברי הרשימה שלו בניסיון לגייס עריקים; זאב אלקין קיבל הבטחה ליו"ר הכנסת, יפעת שאשא-ביטון הצעה לשרת חינוך, שרן השכל לתיק החקלאות. עד כה, ללא הצלחה.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן | הגעת רה"מ, בנימין נתניהו  6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
חגיגת התסריטים המרכזית תתנהל בעיקר בבלפור. נתניהו/ראובן קסטרו

אבל נתניהו הוא לא התסריטאי היחיד באירוע. בעוד יאיר לפיד, המאוכזב מאי קבלת המנדט, התעופף לחופשה לחו"ל, בכירי הימין, סער ואלקין, בנט ושקד וסמוטריץ', מדסקסים כל העת עם חבריהם בליכוד מתווים אחרים - שמזיזים את נתניהו מראשות הממשלה בדרך מכובדת ומאפשרים לכולם לחזור הביתה ולהקים ממשלת 65 מהחלומות. כך נולדה התכנית שמציבה את לוין או מאן דהוא אחר מהליכוד או הימין בראשות הממשלה, ומזיזה את נתניהו לעמדת החליפי עם התחייבות לחקיקה לקציבת כהונה. גם המתווה הכי בעייתי ושנוי במחלוקת, שמזיז את נתניהו מבלפור לבית הנשיא, פופולרי במיוחד אצל בכירים בליכוד, על אף ההשלכות הערכיות של בחירת נאשם בפלילים חמורים לתפקיד האזרח מספר אחת.

נתניהו עצמו עדיין לא נלהב מהרעיון, אבל בסביבתו ממשיכים כל העת לבדוק אותו. השבוע, הועלתה בבלפור הנוסחה הבאה: תיקון חוק יסוד: הנשיא כך שיהפוך את הבחירות מחשאיות לגלויות, תיקון נוסף לסעיף החסינות - שיחדד ויבהיר שבחירה לנשיאות מקפיאה את כל ההליכים המשפטיים לאחר הגשת כתב אישום, ואפילו פסקת התגברות - שתבטיח שבג"ץ לא יוכל לפסול את החוק. הסיכוי לגייס רוב בכנסת לחקיקה כל כך פרסונלית ושינוי כל כך דרקוני בחוק יסוד נראה מופרך, ולכן זה תסריט מסוכן מאוד עבורו, שיכול להתממש רק במצב של לית ברירה.

נפתלי בנט, גדעון סער. -, פלאש 90
בכירי הימין מדסקסים כל העת עם חבריהם בליכוד מתווים שמזיזים את נתניהו מבלפור. סער ובנט/פלאש 90, -

בין כל הספקולציות והתסריטים, אין עדיין אף נתיב ברור להקמת ממשלה, ובחירות חמישיות נראות כתרחיש סביר ביותר. קבלת המנדט נתנה לנתניהו הישג תודעתי על יריביו, שמטשטש את העובדה שבפעם הרביעית הוא שוב לא הצליח להביא את המנדט ה-61 לממשלת ימין קוהרנטית. היא גם השאירה בידיו את השליטה בכנסת ושקט פרלמנטרי, למרות שאין לו רוב. זה נתן לו שלושה שבועות וחצי של יצירתיות להכין מתכון מנצח, ולמנוע מבנט, סער ולפיד לבשל את תבשיל התרחישים שמובילים להדחתו.

היום, בדיוק לפני שנתיים, נערכו הבחירות הראשונות, שבסופן היה נראה שנתניהו בדרכו הבטוחה לקואליציה החמישית שלו עם 65 מנדטים. אף אחד לא העלה על דעתו שאביגדור ליברמן יתהפך עליו, אף אחד לא חשב שהכנסת תתפזר חודשיים אחר כך מבלי שהעביר את המנדט, אף אחד לא דמיין שהמדינה תידרדר לרצף של ארבע מערכות בחירות, בואכה החמישית. אם מישהו היה אומר לנשיא ריבלין שהוא יעניק לנתניהו את המנדט להרכבת הממשלה באותו שבוע שבו עד התביעה המרכזי מתחיל להעיד במשפט בו הוא נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, הוא לא היה מאמין לזה. וגם נתניהו היה מגלגל את זה מכל המדרגות.

מזימת הפוטש של ריבלין וסער, שטופחה מאז 2018 בבלפור, קרסה כלא היתה השבוע בסבב ההמלצות בבית הנשיא: סער לא המליץ על לפיד, וסלל את הדרך להטלת המנדט על נתניהו. ללמדנו שלא כל המזימות תמיד מתגשמות, אבל בהחלט הכול אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully