וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות גלויות, פריימריז פתוחים: עיקרי מתווה הנשיאות שמקדמים בליכוד

4.4.2021 / 21:49

ברקע החשש לאיבוד השלטון, בכירים במפלגה דנים עם חברי ימינה ותקווה חדשה על האפשרות לבחירת רה"מ לנשיאות, שתאפשר הקמת ממשלה עם הרוב הימני בכנסת. במוקד המתווה: הפיכת הבחירות לנשיאות מחשאיות לגלויות, ופתיחת ההתמודדות על ראשות הליכוד לכל בכירי הימין

נתניהו בחגיגות המימונה: מאמין שאפשר להקים ממשלת ימין יציבה/צילום: רוני כנפו

ברקע המלכוד הפוליטי והחשש מממשלת רוטציה של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, בכירים בליכוד מקדמים בימים האחרונים ביתר שאת את האפשרות לבחור את ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד הנשיא הבא של ישראל. זאת, במטרה להזיז את נתניהו בכבוד ובהסכמה מראשות בממשלה וראשות הליכוד לנשיאות ולאפשר הקמת ממשלה של הליכוד עם כל מפלגות הימין שזוכות לרוב בכנסת.

נתניהו עצמו שולל לעת עתה את הרעיון, אך בכירים במפלגתו גיבשו בכל זאת מתווה אותו הציגו בימים האחרונים לחברי ימינה ותקווה חדשה, בניסיון לשכנע אותם לא לחבור למרכז-שמאל ולהחליף את הליכוד בשלטון. אחד מהם אף אמר לוואלה! כי "אם נתניהו יחליט שהוא רוצה ללכת לנשיאות - יהיה לזה רוב".

בין עיקרי המתווה, שהגיעו לידי וואלה!, שינוי חוק יסוד: הנשיא בהוראת שעה, שתהפוך את הבחירות לנשיאות מחשאיות לגלויות ותתן לנתניהו ערובה פוליטית לבחירתו והכרזה על פריימריז פתוחים לראשות הליכוד - בהם יוכלו להתמודד בכירי ימינה ותקווה חדשה, שיוכלו לחזור כך "הביתה" ולהשתלב במפלגת השלטון.

בנימין נתניהו בליל הבחירות, בנייני האומה, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
שולל בשלב זה את הרעיון. נתניהו/ראובן קסטרו

בסביבת ראש הממשלה דוחים ומכחישים מכל וכל את הדיווחים על תכניות לנשיאות, אך כפי שפורסם בוואלה! בשבוע שעבר, נתניהו עצמו בדק ברצינות אחרי הבחירות את ההיתכנות של מתווה הנשיאות, על שלל ההיבטים הפוליטיים והמשפטיים הכרוכים בו, ולעת עתה - פסל אותו.

החשש המרכזי שלו הוא מהצד המשפטי: בניגוד לסברה הרווחת, שמניחה שהנשיאות יכולה לשמש מפלט נוח לנתניהו שיעצור את המשפט בתיקי האלפים, או לפחות יעכב אותו - בכלל לא ברור שהחסינות שהחוק מעניק לנשיא חלה על משפט שכבר החל לפני שנבחר לתפקיד.

נפתלי בנט, גדעון סער. -, פלאש 90
המתווה שגובש הוצג בפניהם. סער ובנט/פלאש 90, -

חוק יסוד: הנשיא מינימליסטי מאוד, וסעיף החסינות בו יהיה פתוח לפרשנות משפטית, שתגיע ככל הנראה לפתחה של בג"ץ. רק שינוי דרמטי בחוק היסוד יוכל להבטיח לנתניהו חסינות שתעצור או תבטל את המשפט, ולמהלך כזה, אומרים בכירים בליכוד - יהיה כנראה בלתי אפשרי לגייס רוב. לכן, הם מעריכים, הוא שולל את המהלך ומעדיף להמשיך במאמצים להרכבת ממשלה או לעבר בחירות חמישיות. "אם זה היה נותן לו שקט משפטי הוא היה לוקח את זה", אמר אחד מהם.

מעולם בהיסטוריה של מדינת ישראל לא נבחר לנשיאות המדינה נאשם בפלילים, ומומחים למשפט חוקתי מעריכים בזהירות כי החסינות שיש לנשיא מפני העמדה לדין פלילי במהלך תקופת כהונתו - לא תחול על אישום שהוגש או משפט שכבר מתנהל. סעיף 14 לחוק היסוד קובע ש"הנשיא לא יובא לדין פלילי" והופך אותו למעין חוק צרפתי שמונע העמדה של נשיא לדין כל עוד הוא ממלא את תפקידו. אבל לשון החוק צנועה ומצומצמת: פירוש מילולי שלו מתייחס רק להליך של הגשת כתב אישום. הוא לא מתייחס בכלל לאפשרות שייבחר נשיא שכבר עומד למשפט פלילי, ולכן פתוח לפרשנות שעשויה להתגלגל לפתחו של בג"ץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully