וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקדחי הרפאים" על הכוונת: ביידן הכריז על צעדים נגד "מגיפת הנשק"

עודכן לאחרונה: 9.4.2021 / 13:00

נשיא ארה"ב חתם על צו נשיאותי שבין היתר כולל צעדים נגד אקדחים מתוצרת בית, שאינם ניתנים לאיתור, והרחבת בדיקות הרקע. "זאת מבוכה בינלאומית", אמר ביידן אחרי סדרת מסעות ירי. שעות לאחר מכן, נהרג אדם ו-5 נפצעו מירי בטקסס. הרפובליקנים מבטיחים להילחם: "מחטף ליברלי"

בווידאו: זירת הירי ההמוני בבריאן שבטקסס/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז אמש (חמישי) על צעדים למאבק בתפוצה הנרחבת של כלי נשק, לאחר סדרת מקרים של ירי המוני - אחד מהם התרחש שעות לאחר נאומו. "אלימות כלי הנשק במדינה הזאת היא מגיפה, וזאת מבוכה בינלאומית", אמר ביידן, שהוציא צו נשיאותי המתמקד בין היתר בכלי נשק תוצרת בית, המכונים "אקדחי רפאים" משום שהם לא רשומים ולא ניתנים לאיתור.

בנוסף לכך, הצו הנשיאותי כולל מאמצים להגביל מכירה של סוגים מסוימים של כלי נשק, הרחבת בדיקות הרקע ותמיכה בפעילות מקומית למאבק באלימות.

ביידן בחר לפעול דרך צו נשיאותי, שאינו דורש את אישור הקונגרס המפולג בנושא. הרפובליקנים מתנגדים בכל תוקף להטלת הגבלות על הזכות לשאת כלי נשק, המעוגנת בתיקון השני לחוקת ארצות הברית, ולדמוקרטים יש רוב דחוק בסנאט של קול אחד, שובר השוויון של סגנית הנשיאה קמלה האריס. בנוסף לכך, רוב החקיקה שעוברת בסנאט זקוקה לתמיכה של 60 סנאטורים, מה שמקשה עוד יותר על העברת חוקים הנוגעים לסוגיה הרגישה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן מכריז על המאמצים לרסן את אלימות בנשק. 9 באפריל 2021. רויטרס
"זאת מבוכה בינלאומית". ביידן, אמש/רויטרס

לפני ההכרזה של הנשיא הדמוקרטי ואחריה, המציאות העגומה טפחה על פניו: ביום רביעי רצח שחקן הפוטבול לשעבר פיליפ אדמס חמישה בני אדם, כולל שני ילדים, בקרוליינה הדרומית, ושעות אחרי ההצהרה של ביידן נהרג אדם וחמישה נוספים נפצעו בירי בחנות בטקסס. חייל מכוחות המשמר הלאומי נפצע אף הוא במהלך חילופי האש שבהם נעצר החשוד.

האירועים האלו מצטרפים למסעות ירי המוניים שהכו את ארצות הברית בחודשים האחרונים, ו-18 בני אדם נהרגו בשתי תקריות בבולדר, קולורדו ובאטלנטה, ג'ורג'יה.

עוד בוואלה!

ירי המוני נוסף בארה"ב: 4 הרוגים, בהם ילד, במבנה משרדים בקליפורניה

לכתבה המלאה

בדברים שנשא בגן הוורדים בבית הלבן, אמר ביידן כי 106 אמריקנים נהרגים מכלי נשק בכל יום. "למען השם, זאת מגיפה, וצריך לעצור אותה", תקף ביידן. הוא הביע את תנחומיו בפני ההרוגים בקרוליינה הדרומית. הצו הנשיאותי העניק למשרד המשפטים 30 יום לגבש הצעה שתעזור להפחית את מספר "אקדחי הרפאים".

האקדחים האלו קלים להרכבה באופן עצמי, כך שאין להם מספר סידורי ולא ניתן להתחקות אחריהם, ומי שרוכש את ערכות ההרכבה לא זקוק לבדיקות רקע.

"כל אחד, מפושע ועד טרוריסט, יכול לרכוש את הערכה ובתוך חצי שעה יכול להרכיב נשק", אמר ביידן. מומחים אומרים כי יש שימוש גובר באקדחים מתוצרת עצמית באירועי פשיעה. לפי גורמים פדרליים, יותר מ-40% מהאקדחים שנתפסו בלוס אנג'לס הם מתוצרת עצמית.

משרד המשפטים אף התבקש לנסח "חוק דגל אדום" שבו יוכלו להשתמש המדינות השונות כדי לקדם חקיקה משלהן בנושא. החוקים האלו מאפשרים לבתי המשפט ולרשויות להחרים כלי נשק מאנשים המוגדרים סכנה לקהילה.
.

זירת ירי המוני בבריאן, טקסס, ארצות הברית, 9 באפריך 2021. צילום מסך, רויטרס
זירת הירי בטקסס, הלילה/רויטרס, צילום מסך

הצעדים של ביידן זכו לשבחים מצד תומכים של הגבלות על מכירה ואחזקה של כלי נשק, ולגינויים של שדולת הנשק ושל רפובליקנים.

"כל אחד מהפעולות הנשיאותיות האלו תתחיל לטפל במגיפת אלימות כלי הנשק שהשתוללה במהלך מגיפת הקורונה וזו התחלה טובה להבטחה של הנשיא ביידן להיות הנשיא התקיף ביותר בהיסטוריה בנוגע לכלי הנשק", אמר נשיא הארגון Everytown for Gun Safety, ג'ון פיינבלט. הוא הוסיף כי ההחלטה של ממשל ביידן להתייחס לאקדחי הרפאים "כאל כלי הנשק הקטלניים שהם תציל ללא ספק חיים רבים".

איגוד הרובאים הלאומי (NRA), שדולת הנשק הגדולה ביותר בארצות הברית, אמר מנגד כי המהלכים של ביידן "קיצוניים" וכי הוא מוכן להיאבק בהם בבתי המשפט.

מושל טקסס, גרג אבוט הרפובליקני, כינה את הצו של ביידן "מחטף ליברלי חדש שמטרתו לקחת לנו את כלי הנשק", והבטיח שלא לאפשר זאת במדינה. אחרי תקרית הירי בבריאן, טקסס, אמר אבוט כי הוא עובד עם הרשויות במדינה, הבטיח לסייע בהעמדה לדין של החשוד והציע תפילות למשפחות הנפגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully