וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין לניצולי השואה: "אל תשתקו, ספרו לנו כדי שנעביר את הזיכרון מדור לדור"

עודכן לאחרונה: 8.4.2021 / 19:50

העצרת המסורתית לסיום אירועי יום הזיכרון נערכה בבית לוחמי הגטאות, והוקדשה השנה לניצולים שעלו לארץ אחרי שמשפחתם נספתה, ונפלו במערכות ישראל. ריבלין פנה לניצולים: "אנחנו מחויבים לזיכרון. אנחנו נמשיך לזכור - אתכם ועבורכם, למעננו, ולמען הדורות הבאים"

ריבלין לניצולי השואה: "אל תשתקו, ספרו לנו כדי שנעביר את הזיכרון מדור לדור"/צילום: שלומי גבאי

עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה נערכה הערב (חמישי) בבית לוחמי הגטאות. השנה נערך הטקס בסימן "נצר אחרון" - הצדעה לשורדי השואה שעלו לארץ אחרי שכל משפחתם נספתה, ונפלו כשהגנו עליה במערכות ישראל.

הנשיא ראובן ריבלין נשא דברים במהלך העצרת, וקרא לניצולי השואה שעדיין חיים להעיד ולשתף בסיפורם. "שורדי השואה, גיבורי התקומה. אתם שעוד נושאים איתכם קרוב ללבכם את העדות, הזיכרון. אני יודע שלרבים מכם מסירת העדות היא חוויה קשה, טראומטית, אבל אני פונה אליכם, מלב אל לב: אם טרם נתתם את עדותכם, ואם נתתם ויש לכם את הכוח והיכולת להמשיך ולספר - אל תשתקו! דברו איתנו, ספרו לנו, תנו לנו את עדותכם, כעדות חיה. כדי שאנחנו נזכור, כדי שאנחנו נמשיך ונעביר את לפיד הזיכרון, מדור לדור. אנחנו עם זוכר", אמר ריבלין.

"מדינת ישראל קיבלה על עצמה, את התפקיד המרכזי בשימור זכר השואה. לא רק כאן, אלא ברחבי העולם כולו. אנחנו מחויבים לזיכרון. אנחנו נמשיך לזכור. אתכם ועבורכם", הוסיף הנשיא. "למעננו, למען הדורות הבאים. כדי שגם הנכדים שלנו והנינים שלנו וניני הנינים שלנו והבאים אחריהם יגדלו על עוצמת גבורתם של הנספים והשורדים. על גדולתה של הרוח שעמדה בפרץ גם כשהגוף קרס. על היכולת להשתחרר מאימת הכיליון ולצעוד משואה לתקומה מן המוות אל החיים מהזיכרון לתקווה. מן העבר אל עבר העתיד. לטעת עץ, לשתול פרדס. להקים בית. לבנות מדינה. זו המורשת שלכם, מורשת של גאווה לאומית ואהבת האדם".

עצרת יום הזיכרון לשואה והגבורה בבית לוחמי הגטאות | נשיא המדינה, רובי ריבלין 
 8 באפריל 2021. מערכת וואלה!NEWS, אתר רשמי
ריבלין בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות/אתר רשמי, מערכת וואלה!NEWS

גם שר החינוך יואב גלנט נשא דברים בעצרת, וטען כי מדינת ישראל תבטיח שאירועי השואה לא יחזרו על עצמם. "יצרנו מדינה ולרשותה כלי המגן המקנה לה חיים - צה"ל וארגוני הביטחון - בזכות תעוזתם ומסירותם של בנינו ובנותינו יכולים אנו להגן על עצמנו בכוחותינו אנו. לא עוד יחפש ילד יהודי מפלט מפני מבקשי נפשו ואין מושיע", אמר גלנט. "מדינת ישראל של היום היא התגשמות חלום הדורות - מדינה עצמאית, יהודית, ציונית, דמוקרטית ומתקדמת - זוהי הערובה האמיתית והיחידה לציווי ההיסטורי - לעולם לא עוד. בזכות מדינת ישראל והעם היושב בציון נבטיח חיים של שגשוג ובטחון. ידע כל יהודי באשר הוא, כי ישראל היא ביתו -בעת שגרה ובעת צרה".

עצרת יום הזיכרון לשואה והגבורה בבית לוחמי הגטאות  8 באפריל 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
העצרת בבית לוחמי הגטאות, הערב/אתר רשמי, מערכת וואלה!

שר הביטחון בני גנץ, דור שני לניצולים, אמר דברים ברוח דומה. "מדינת ישראל קמה מאפרם של ששת מיליוני הנרצחים. היא קמה כמדינה יהודית, מוסרית, דמוקרטית, וליברלית. מדינה שהמוסר היהודי - ההפך הגמור מזה הנאצי - הוא חלק מהדי-אן-איי שלה", אמר. "השבוע הזה - שמתחיל ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, נמשך ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולחללי פעולות האיבה, ומסתיים ביום העצמאות - מגלם בתוכו את מהות קיומנו כמדינה. אסור לנו לקחת את הנס הזה, מדינת ישראל, כמובן מאליו. עלינו להיאבק מדי יום, על קיומה של מדינת ישראל כיהודית וכדמוקרטית. גם בימים הלא פשוטים הללו, כאשר החברה הישראלית מפולגת ומצויה במשבר פוליטי היסטורי, נוסיף להיאחז במאחד בינינו - המורשת המשותפת, הזהות הישראלית, המחויבות להבטחה לזכור ולא לשכוח, והרצון להקים כאן חברת מופת. נזכור תמיד, כי כאשר אנו מלוכדים במדינתנו, איש לא יוכל לנו".

עצרת יום הזיכרון לשואה והגבורה בבית לוחמי הגטאות | מדליקי המשואות ומשפחותיהם 
 8 באפריל 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
מדליקי המשואות ובני משפחותיהם, הערב/אתר רשמי, מערכת וואלה!

העצרת נערכת מדי שנה מאז 1949, כשנוסדו הקיבוץ ובית לוחמי הגטאות, מוזיאון השואה הראשון והיחיד בעולם שהוקם על ידי ניצולי שואה. שישה מהם השיאו בה משואות.

"בעצרת באים לידי ביטוי הערכים שאנו מאמינים בהם: רוח האדם, מאבקם של היהודים בימי השואה ודרכם של הניצולים אל התקומה - הקמת מדינת ישראל", סיפר יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות. "לכך אנו מוסיפים השנה הצדעה וזיכרון לאותם שורדים שנפלו במלחמות ישראל, ללא משפחה או קרובים אחרים. במיוחד השנה ביום הזיכרון לשואה אנו מבקשים להעביר את תפיסת עולמנו זו לחברה הישראלית בכלל, ולדור הצעיר בפרט".

הדלקת המשואות בעצרת המרכזית לנעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה  בבית לוחמי הגטאות, אפריל 2015. ערן גילווארג
בכל שנה מאז 1949. העצרת שנערכה בשנת 2015/ערן גילווארג

בעצרת הופיע גם הזמר חנן בן ארי, ויוקרן סרט על לוחמי "נצר אחרון" שנהרגו במלחמת השחרור מבלי להשאיר המשך. את תפילת יזכור הקריאה מלכה סופר, בתם של שרה ויעקב לייט, ממייסדי הקיבוץ, ובמעמד הדלקת המשואות צוינו סיפוריהם יוצא הדופן של הניצולים נעמי קוצקי, דליה גביש, הרמינה לאנג, גבריאל גרוס, יהודית קירלי ומרצל קורצמן.

באירוע השתתפים גם ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', ומנכ"ל בית לוחמי הגטאות כהן. עוד הוקראו קטעים ממכתבי בני נוער בזמן מלחמת העולם השנייה, ויום השואה ננעל בשירת "התקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully