וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר פתיחת המשק: שיעור המובטלים מתחת ל-10%, מסתמן קיצוץ בדמי האבטלה

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 14:44

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במרץ חלה ירידה משמעותית בשיעור המובטלים בישראל. בשל כך עם השיפור בנתונים דמי האבטלה צפויים להיפסק ברגע שהנתון יהיה 7.5% או בסוף יוני. בתחילת מרץ נפתח המשק כמעט במלואו, אולם מעסיקים עדיין מתקשים לגייס עובדים

לשכת התעסוקה. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
שיעור האבטלה ירד משמעותית וקרוב כעת ל-10%, לשכת התעסוקה/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

בעקבות המשך פתיחת המשק שלאחר הסגרים, שיעור האבטלה ירד במחצית הראשונה של מרץ ל-9.8%, שהם 392.8 אלף מובטלים, לעומת 12.6% במחצית השנייה של פברואר - כך עלה היום (רביעי) מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי החוק נקבע כי תשלום דמי האבטלה למובטלי הקורונה יירד ל-90% מהסכום כששיעור האבטלה החודשי יגיע ל-10% וייפסק לגמרי כשנתון זה יגיע ל-7.5%, או בסוף יוני 2021, המוקדם מביניהם.

יישום החוק מתבצע בפועל כחודשיים מהתקופה בה נמדדו הנתונים. זאת, משום שנתוני התעסוקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתפרסמים באיחור של חודש ומרגע פרסומם הפחתת דמי האבטלה תתבצע תוך 30 יום, שניתנים לתקופת ההסתגלות של המובטל. משום כך, אם במחצית השנייה של חודש מרץ לא יחול שינוי מגמתי בשוק התעסוקה, דמי האבטלה של חודש מאי (החל מ 21 לחודש) המשולמים ביוני יופחתו ב-10%.

באוגוסט האחרון שיעור האבטלה ירד במפתיע מתחת ל-10%, אולם הוחלט שלא לקצץ את דמי האבטלה ערב הסגר השני. זוהי הפעם הראשונה ששיעור האבטלה ירד מתחת ל-10%.

לפי ההגדרה המורחבת של הלמ"ס שיעור האבטלה הכולל את המובטלים שפוטרו בעקבות סגירת מקום עבודתם ועובדים שהפסיקו לחפש עבודה, ירד אף הוא מ-15.4%, שהם כ-640 אלף מובטלים - במחצית השנייה של פברואר ל-12.0%, שהם כ-493 אלף מובטלים - במחצית הראשונה של מרץ. המשמעות היא שהמשך פתיחת המשק בתחילת מרץ הובילה לשובם של קרוב ל-150 אלף עובדים לחזור למעגל התעסוקה. בתחילת מרץ, נפתחו ענפי האירועים, המזון (מסעדות ובתי קפה) והתיירות לפעילות תחת מגבלות התו הירוק והסגול.

הירידה שחלה בנתוני האבטלה בתחילת מרץ היא בשורה טובה למשק הישראלי, מגמה זו צפויה להמשך גם בנתוני מחצית השנייה של החודש - בעקבות ההתרחבות בפעילותם של עסקים רבים במהלך החגים ובתקופה שלאחר מכן. בתחילת מרץ עם פתיחת המסעדות ובתי המלון, בעלי עסקים רבים הלינו על כך שאינם מצליחים לגייס כוח אדם, בעקבות מדיניות החל"ת שצפויה להימשך עד סוף יוני. ייתכן ואם שיעור התעסוקה ימשיך לרדת בחדות גם בהמשך, מדיניות זו תסתיים כבר לפני, דבר שיעזור להמשך ההתרחבות העסקית של המשק.

עוד בוואלה!

מיליארד שקלים הועברו בטעות לציבור, והגופים הרשמיים מתנערים מאחריות

לכתבה המלאה
שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"תשלומי החל"ת ימשכו עד חודש יוני, ללא הורדה של 10% בגובה התשלום", כץ/ראובן קסטרו

שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר כי "מדיניות התעסוקה אותה הובילה הממשלה בזמן משבר הקורונה מוכיחה את עצמה כצודקת ונכונה, רשת בטחון כלכלית-חברתית של תשלום למובטלים בחל"ת, שמנעה חרפת רעב מלמעלה ממיליון מובטלים וסייעה להם לעבור את התקופה הקשה, לצד פעילות לפתיחת והחזרת המשק לפעילות והמרצת העסקים והחזרת המובטלים לעבודה".

לדבריו, "תשלומי החל"ת ימשכו עד חודש יוני, ללא הורדה של 10% בגובה התשלום בשל הנתונים החלקיים, ובהתאם לכך הנחיתי את המערכות הנוגעות בדבר, כאשר יותר מובטלים יחזרו לעבודה בליווי הכשרה מקצועית למקצועות מועדפים בעלי שכר גבוה, אותה אנו מקיימים, ומתן תמריצים למובטלים ותיקים לחזרה לעבודה". עוד מסר כי "כפי שכבר קבענו, ולמעסיקים שיקלטו אותם, כפי שנסדיר בקרוב. בימים אלה אנו מקיימים במשרד האוצר דיונים לגיבוש מדיניות התעסוקה לאחר חודש יוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully