וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצת מערכת הביטחון: הדרך לביטול החקירה בהאג - שליחת מכתב מנומק לבית הדין

6.4.2021 / 9:48

גורמי מקצוע במשרדי הביטחון, המשפטים והחוץ החליטו להמליץ לדרג המדיני להשיב לבית הדין במכתב יסודי הכולל נימוקים ומקרי בוחן, במטרה לשכנעם לבטל את החקירה נגד ישראל. רה"מ יכנס היום דיון בנושא, אך טרם הביע את עמדתו. בקרוב יתקיימו שיחות נוספות עם דיפלומטים זרים

בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת בית הדין בהאג שאישר חקירה נגד ישראל/צילום: רויטרס

גורמי מקצוע ממשרדי הביטחון, המשפטים והחוץ קיימו בשבוע האחרון כמה מפגשים והתייעצויות בנוגע לאסטרטגיה בה יש לנקוט כלפי החלטת בית הדין הפלילי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, והחליטו להמליץ לדרג המדיני להשיב לבית הדין במכתב מנומק ויסודי, במטרה לשכנעם לבטל את החקירה. טרם ברורה עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא, והאם יתנגד לרעיון של שליחת מכתב לבית הדין הכולל נימוקים ומקרי בוחן. נתניהו יכנס היום (שלישי) פגישה בעניין בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ובכירים נוספים.

לוואלה! נודע כי גורמים בכירים במערכת הביטחון טוענים שמבחינה משפטית אין לבית הדין בהאג הצדקה וסמכות לפתוח בחקירה נגד ישראל בנוגע לפשעי מלחמה ביהודה ושומרון ורצועת עזה, וזאת לאור ההתנהלות של צה"ל ומערכת המשפט. לכן, טענו הגורמים כי יש לנמק את הבסיס המשפטי בנושא במכתב יסודי, ובכך לנסות ולשכנע את התובע החדש של בית הדין, קארים חאן, לבחון מחדש את ההחלטה לפתוח בחקירה. במערכת הביטחון מעריכים כי אם יאשר ראש הממשלה את מהלך שליחת המכתב, קיים סיכוי גבוה שהסוגייה תיבחן מחדש והחקירה תבוטל.

בנימין נתניהו בליל הבחירות, בנייני האומה, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
עמדתו טרם ברורה. נתניהו/ראובן קסטרו

במערכת הביטחון מעודדים בשלב זה מהתמיכה של ארצות הברית בעמדת ישראל בסוגייה, אך גורמים ציינו כי ההחלטה של ממשל ביידן לבטל את הסנקציות שהוטלו על בית הדין והתובעת פאטו בנסודה, נבעה מאחר ובראייתם אסור באופן כללי לפגוע במעמד ובלגיטימיות של בית הדין, על אף ההחלטה שקיבלו בנוגע לישראל. בשבועות הקרובים יתקיימו שיחות נוספות בנושא, כולל עם דיפלומטים זרים ובעלי השפעה.

בתוך כך, גורמים בכירים במערכת הביטחון שיבחו את הפגישות שקיים הרמטכ"ל אביב כוכבי לצד נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ראשי מדינות באירופה בנושא בית הדין בהאג. הרמטכ"ל התלווה אל הנשיא במסעו באירופה באישור הממשלה, ובמהלך הנסיעה סקר בפני ראשי המדינות הזרות את הנתונים בשטח ואת העשייה הצבאית מהזווית הישראלית. לדברי גורמי הביטחון, הפעולות של כוכבי מול ראשי המדינות עשויות גם הן להפעיל לחץ על בית הדין בהאג לבטל את פתיחת החקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully