וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בירדן: הנסיך חמזה חתם על מכתב נאמנות למלך עבדאללה

הארמון הודיע כי לאחר מאמצי תיווך של הנסיך חסן, דודו עבדאללה, הסכים יורש העצר לשעבר להצהיר על נאמנו לאחיו למחצה. "האינטרס הלאומי מעל הכול", כתב חמזה בסימן אפשרי לתום המשבר, יומיים אחרי שמעצר הבית שלו טלטל את הממלכה

בווידאו: סגן ראש ממשלת ירדן מתייחס לפרשת הנסיך חמזה/צילום: רויטרס

הנסיך חמזה נשבע הערב (שני) אמונים למלך ירדן לאחר מאמצי תיווך במשפחת המלוכה - כך נמסר מהארמון בעמאן. המכתב שעליו חתם יורש העצר לשעבר, יומיים אחרי שהושם במעצר בית והואשם בערעור על יציבות המדינה, עשוי לסיים את המשבר הפוליטי החמור ביותר בממלכה בעשורים האחרונים.

הארמון מסר כי הצהרת בנאמנות של חמזה נמסרה למלך אחרי פגישה עם הנסיך חסן, דודם של השניים, ובני משפחה אחרים. "אני מפקיד את עצמי בידיו של הוד מעלתו המלך, אני אשאר מחויב לחוקה של הממלכה ההאשמית של ירדן היקרה", אמר חמזה במכתב שפורסם על ידי הארמון.

מוקדם יותר פרסם הארמון כי המלך הפקיד את הטיפול במשך בידיו של חסן, אחיו של אביו המלך חוסיין שהודח אף הוא מתפקיד יורש העצר לפני מותו של חוסיין. עוד, נאמר כי חמזה הסכים לתיווך המשפחתי בנושא.

במכתב הבהיר חמזה כי בזכות המלך עבדאללה הצליחה ירדן להתמודד בהצלחה עם האתגרים והאיומים השונים מולם ניצבה. "האינטרס הלאומי הוא מעל הכול", כתב חמזה במכתב. "על כולנו לעמוד יחד מאחורי המלך עבדאללה. אני מחויב לחוקת הממלכה הירדנית ואסייע תמיד למלך עבדאללה וליורש העצר".

מלך ירדן עבדאללה, רעייתו ראניה לצדידם של נסיך ירדן חמזה בן חוסיין ואשתו בסמה. רויטרס
"האינטרס הלאומי הוא מעל הכול". המלך עבדאללה והנסיך חמזה (במרכז)/רויטרס

ביום שבת הזהיר הצבא את חמזה מנקיטת צעדים שיחתרו תחת "הביטחון והיציבות" של ירדן, ובהמשך אישר חמזה כי הוא תחת מעצר בית. בין 14 עד 16 גורמים בכירים נוספים נעצרו בסוף השבוע, והם לא הוזכרו בהודעת הארמון.

חמזה שלח שתי הצהרות מאז מעצר הבית שלו, אחת באמצעות סרטון והשנייה בהקלטה קולית. הוא השמיע ביקורת על הנהגת הממלכה והאשים אותה בשחיתות, אך הכחיש כי קשר קשר נגד אחיו למחצה. הוא אף הכריז כי לא יציית להוראות הצבא להימנע ממגע עם גורמים זרים, אחרי שהרשויות אמרו כי הם היו מעורבים במזימה להפלת השלטון בירדן.

הממשלה אמרה כי חמזה היה נתון תחת חקירה במשך זמן מה, לפני שהוא הצטווה להישאר בארמונו. התככים המשפחתיים פוגעים בתדמיתה של ירדן כאי של יציבות במזרח התיכון הסוער, ובמערב ובעולם הערבי מיהרו להתייצב לצד עבדאללה. גורמים ירדניים אמרו כי היו ניסיונות לפתור את המשבר בתוך משפחת המלוכה עוד בטרם נחשף לעיני כל, אך חמזה סירב לשתף פעולה.

צפייה בנאומו של סגן ראש ממשלת ירדן איימן ספדי באחד מהברים בעמאן 4 באפריל 2021. AFP, אתר רשמי
תושבים צופים בנאומו של סגן ראש הממשלה על האירועים בממלכה, אתמול/אתר רשמי, AFP

אף שחמזה, יורש העצר לשעבר, לא נתפס כאיום ישיר על המלך, שהחליף אותו בבנו חוסיין ב-2004, מעשיו האחרונים רמזו כי הוא מנסה לזכות באהדת הציבור הירדני אחרי הדחתו מסדר הירושה. לאחרונה הוא הגביר את פגישותיו עם מנהיגי השבטים, שם הביקורת על המלך והממשלה שלו הושמעה בפתיחות רבה יתר.

הזעם הציבורי גבר אחרי מותם של חולי קורונה ממחסור בחמצן בבית חולים שנבנה לאחרונה, ובעקבות האסון פרצו הפגנות נגד אוזלת היד השלטונית והשחיתות שפוזרו על ידי כוחות הביטחון. הנסיך ביקר בבתי הקורבנות כדי להביע את תנחומיו, בתקווה לגנוב את ההצגה למלך שביקר בבית החולים כדי להפיג את הזעם.

חמזה הוא הבן הבכור של המלך חוסיין ואשתו הרביעית נור, שאמרה לאחר מעצרו כי מדובר ב"הכפשה זדונית". בין העצורים היו גם באסם עוודאללה, שר האוצר לשעבר ויועץ ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. מעצרו של מקורב לנסיך הסעודי העלה תהיות לגבי מעורבות אפשרית של ריאד באירועים בעמאן, אך יורש העצר ואביו מיהרו להביע הזדהות עם עבדאללה ושוחחו עמו בטלפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully