וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיך חמזה בהקלטה חדשה ממעצר הבית: "לא אשתוק"

5.4.2021 / 10:44

יורש העצר לשעבר של ירדן העביר לתומכיו באופוזיציה קלטת שמע חדשה, שבה אמר כי לא יציית להוראות הצבא להימנע מקשר עם העולם החיצון. הוא אמר כי הוא "לא רוצה להסלים" את צעדיו, אבל תקף את האזהרה שקיבל מהרמטכ"ל

בווידאו: סגן ראש ממשלת ירדן מתייחס לפרשת הנסיך חמזה/צילום: רויטרס

הנסיך חמזה אמר בהקלטת שמע שפורסמה היום (שני) כי הוא לא יציית להוראות צבא ירדן להימנע מקשר עם העולם החיצון אחרי הכנסתו למעצר בית. אחיו למחצה של המלך עבדאללה, שהודח מתפקיד יורש העצר לפני יותר מ-15 שנה, אמר בהקלטה שפורסמה על ידי האופוזיציה הירדנית כי הוא "לא רוצה להסלים" את מהלכיו עכשיו, אך תקף את הרמט"ל אחרי שביקש ממנו לצמצם את פעילותו.

"אני לא אסלים את צעדיי עכשיו, אבל אני לא יכול לציית כשהם אומרים לי שאני לא יכול לצייץ או לפנות לאנשים ושאני יכול לראות רק את המשפחה", אמר חמזה בן ה-41 בהקלטה שהעביר בין מקורביו. "כשמפקד הצבא אומר זאת, אני חושב שזה משהו שלא מתקבל על הדעת".

אמו של חמזה, המלכה נור, הביעה בו תמיכה אתמול ואמרה כי הוא קורבן של "הכפשה זדונית". יחד עם חמזה, נעצרו עוד יותר מ-15 גורמים בכירים בממלכה.

הנסיך חמזה. רויטרס
טלטלה בממלכה. הנסיך חמזה והנסיכה נור/רויטרס

בשבועות האחרונות קראו אנשי השבטים להפגנות מחאה נגד השחיתות, ושירותי הביטחון פיזרו כמה הפגנות ועצרו עשרות משתתפים. גורמים המכירים את המצב בעמאן אמרו כי כמה אנשי אופוזיציה התאספו סביב חמזה, שנדחק לשוליים מאז הדחתו מתפקיד יורש העצר, למורת רוחו של המלך.

ביום שבת הכחיש הצבא כי הנסיך תחת מעצר בית, אך הזהיר אותו מפעולות הפוגעות ב"ביטחון ויציבות" הממלכה. ירדן היא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית ושל מדינות מערביות אחרות במלחמה בטרור, ועבדאללה קיבל הודעות תמיכה מוושינגטון ועד ריאד. התככים בארמון צפויים לפגוע בתדמיתה של ירדן כאחת המדינות היציבות ביותר באזור רווי הסכסוכים וההפיכות.

הממשלה אמרה אתמול כי הנסיך היה בתיאום עם אנשים שהיו בקשר עם גורמים זרים, שקשרו לערעור יציבות המדינה, וכי הוא היה תחת חקירה למשך זמן מה. גורמים ירדניים אמרו כי היו ניסיונות לפתור את המשבר בתוך משפחת המלוכה, אך חמזה סירב לשתף פעולה.

מלך ירדן עבדאללה, רעייתו ראניה לצדידם של נסיך ירדן חמזה בן חוסיין ואשתו בסמה. רויטרס
קרע גלוי במשפחה ההאשמית. עבדאללה וחמזה ב-2012/רויטרס

גל מעצרים זה הוא המשמעותי ביותר מאז שעלה עבדאללה לשלטון ב-1999 לאחר מות אביו המלך חוסיין. הרשויות בירדן עקבו בעת האחרונה בדאגה אחרי מאמציו של הנסיך חמזה לכרות ברית עם דמויות מפתח בקרב השבטים המהווים את עמוד התווך של הממלכה ההאשמית.

בסרטון הראשון שלו, שפורסם ב-BBC בשבת, האשים חמזה את הנהגת ירדן בשחיתות, אך הכחיש שהוא תכנן הפיכה שלטונית. עבדאללה, אחיו למחצה, הזיז אותו מתפקיד יורש העצר ב-2004 לטובת בנו חוסיין.

ירדן מצויה בעיצומה של התפרצות קשה של מגיפת הקורונה, ויחסים מתוחים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. שמה של ישראל שורבב לטלטלה, כשבכלי תקשורת בירדן דווח כי הישראלי רועי שפושניק הציע לאשתו של חמזה מטוס לחלצם מהממלכה, אך הוא הכחיש שהוא שירת במוסד. הוא טען שהוא פעל בסך הכול בתור חבר של חמזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully