וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק נפתח והתחלואה צונחת, אך מערכת החינוך תחזור מפסח לאותן הגבלות

2.4 מיליון תלמידים ישובו מחר ללימודים מהחופשה הארוכה, וחלקם הגדול יישאר במתכונת של יומיים בשבוע בלבד. במשרד החינוך ציינו כי חלה התקדמות משמעותית במבצע החיסונים, ודרשו לחזור לפעילות מלאה. ראשי רשויות הצטרפו: "אין היגיון בהשארת הילדים בבית כשהכול פתוח"

בווידאו: במחאה על אי חזרתם לבית הספר תלמידי כיתות ז'-י' לומדים בקניון/צילום: רוני כנפו

2.4 מיליון תלמידים יחזרו מחר (שני) מחופשת פסח ארוכה לספסל הלימודים. מאז שיצאו לחופש חלה ירידה דרמטית בנתוני התחלואה של כלל האוכלוסייה, ומערכת החינוך בפרט, המשק נפתח במלואו - ורק מתווה הלימודים כמעט ולא השתנה. רוב מערכת החינוך - כיתות ה'-י"ב - תמשיך ללמוד יומיים בשבוע בלבד למשך שעות בודדות ביום.

ראשי הערים, אנשי מערכת החינוך, ההורים והתלמידים דורשים לפתוח את מערכת החינוך באופן מלא לאור הירידה בנתונים, אך במשרד הבריאות ממשיכים להתבצר בעמדתם ורוצים לוודא שלא תהיה עלייה בתחלואה בקורונה בעקבות החג, בו נפגשו משפחות מורחבות. לאחר הפתיחה המלאה של המשק, הכלי המרכזי שנותר בידי משרד הבריאות לשליטה ברמת התחלואה הוא ההגבלות על מערכת החינוך.

ההגבלות במערכת החינוך

  • גני ילדים: 6 ימים בשבוע, קבוצות מלאות
  • כיתות א'-ג': 5 ימים בשבוע, כיתות מלאות
  • כיתות ד': 5 ימים בשבוע, חצאי קבוצות
  • ה'-י"ב: לפחות יומיים בשבוע, חצאי קבוצות
חזרת תלמידי חטיבות הביניים ללימודים, בי"ס יונתן נתניהו, רעננה, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
במשרד הבריאות ממשיכים להתבצר בעמדתם. תלמידות ברעננה, מרץ/ראובן קסטרו

א', אם לתלמיד כיתה ט' מירושלים, מספרת כי מצבו הנפשי של בנה הידרדר לאורך השנה האחרונה כתוצאה מההגבלות שהוטלו על מערכת החינוך. "הוא בחרדות, לא יודע מה זה להיות בחוץ, וזה כבר שנה ככה, זה מטורף. הוא צריך להיות במסגרת, לקום כל בוקר ולשטוף פנים. אני אצטרך לקחת אותו לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, מי יממן את זה?".

תלמידי חטיבות הביניים היו הנפגעים העיקריים של החלטות הממשלה: מאז תחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הם למדו כ-16 ימים בלבד בבתי הספר, בהנחה שהיו ביישובים ירוקים וצהובים. "הבן שלי חוזר ללמוד יומיים בשבוע - בימי שלישי ורביעי לכמה שעות בודדות", מספרת א'. "בגלל שאין מסגרת מסודרת הוא לא רוצה לחזור, הוא אומר לי: 'אימא, עזבי, כבר אין לימודים, זה לא רציני, כשתהיה מסגרת של ממש - אז אני אחזור'".

היא מפנה אצבע מאשימה כלפי מקבלי ההחלטות. "זה פשוט מחדל נוראי של המדינה, שהם נותנים לכולם להסתובב חופשי בקניונים, פותחים את השמיים, אבל את בני הנוער שלנו הם שכחו, נותנים להם להיכנס למצבים דיכאוניים וחרדתיים. זאת הפקרות נוראית".

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"פשוט מחדל נוראי של המדינה". חזרה ללימודים בתל אביב, פברואר/ראובן קסטרו

בהתאם להנחיות הממשלה שאושרו לפני כשלושה שבועות, מחר יבוטלו הקפסולות בכיתות ג', ותתחיל למידה רציפה, כמו בכיתות א'-ב'. הלמידה בקפסולות תיפסק גם בכיתות י"א-י"ב בהן יש 90% התחסנות.

לפי נתוני משרד החינוך האחרונים, שיעור המחוסנים הממוצע בקרב תלמידי כיתות י"א-י"ב הוא 68%, ובכיתות י', בהן רוב התלמידים הם בני 15, הנתון מגיע ל-25%. בנוסף לכך, 76% מקרב עובדי ההוראה התחסנו בשתי מנות או החלימו מקורונה.

במשרד החינוך מציינים כי בהשוואה לתמונת המצב לפני שבועיים חלה ירידה דרמטית במספר המאומתים - מ-12 אלף חולים ל-1,700 בכל מערכת החינוך. מספר התלמידים ואנשי הצוות החינוכי המבודדים ירד אף הוא מאזור המאה אלף לפני שבועיים לכ-6,000 היום.

עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
"אין כל סיבה שבמציאות זו מערכת החינוך תפעל תחת תו סגול מחמיר". אדרי/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, אמר לוואלה! כי "אין כל היגיון להותיר את מערכת החינוך במתכונת של חצאי קבוצות בחצאי ימים, במיוחד לאור הירידה בנתוני התחלואה והשיעור הגבוה של ההתחסנות בקרב עובדי הוראה ותלמידי כיתות י"א-י"ב. נתוני התחלואה במערכת החינוך מצביעים כי במהלך השבועיים האחרונים חלה ירידה של כ-85% בשיעור התלמידים המאומתים. תמונת מצב זו מחזקת את הצורך להשיב את כל מערכת החינוך לפעילות פיזית מלאה".

לדבריו, "מערכת החינוך מנוטרת מסביב לשעון והיא מפוקחת באופן הדוק. התלמידים עוטים מסיכות ושומרים על מרחק. מרכז השליטה עוקב מקרוב אחר כל רחוב, שכונה ועיר בישראל ועוצר את שרשרת התחלואה. משרד הבריאות ביטל את הערים האדומות. המשק חזר לפעילות מלאה, אתרי הבילוי, המסעדות, בתי הקפה, הקניונים, הפארקים ומקומות הבילוי. אין כל סיבה שבמציאות זו מערכת החינוך תפעל תחת תו סגול מחמיר".

חיזוק מהרשויות המקומיות

בסוף השבוע יצאו ראשי רשויות מקומיות וראשי הנהגת ההורים הארצית בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט לפתוח את הלימודים בכיתות א'-י"ב לאחר חופשת הפסח ללא קפסולות, לשבוע לימודים מלא. "הפגיעה במערכת החינוך קשה לא פחות מהפגיעה במשק ויארך זמן רב לתקן את הנזקים. לפיכך, יש להחזיר את מערכת החינוך לפעילות מלאה", אמרו.

פרופ' רצף לוי. באדיבות המצולמים
"מדינת ישראל ומשרד הבריאות הפקירו את ילדי ישראל מתוך אטימות". פרופ' לוי/באדיבות המצולמים

"יש להחזיר לשגרה מלאה את מיליוני התלמידים, לבטל את הקפסולות לאלתר, לשחרר את התלמידים והוריהם מהסגר הלימודי, החברתי והרגשי שנכפה עליהם", קבע יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. "מערכת החינוך צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות. לא יעלה על הדעת שכל המשק פתוח והיא האחרונה לחזור לתפקוד מלא".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, הוסיף כי "אין שום היגיון במתווה שמשאיר את הילדים בבית ולא במערכת החינוך, כשכל המשק פתוח. אחרי שנה שלמה בבית, הממשלה חייבת לפעול למקסם את התקופה שנותרה ללימודים מלאים ולתת מענה ריגשי וחברתי לילדים. חבל על כל יום וחבל על כל רגע".

פרופסור רצף לוי מבית הספר למנהל עסקים ב-MIT מזהיר בפני הנזקים ארוכי הטווח של שנת הקורונה לתלמידי ישראל. לדבריו, "מדינת ישראל ומשרד הבריאות הפקירו את ילדי ישראל מתוך אטימות וקוצר רואי, וגרמו להם נזקים נרחבים בריאותיים ואחרים שחלק משמעותי מהם אף אינו הפיך. נגרם נזק דורי שאת תחילתו אנו חווים כבר עתה וילווה אותנו בעשורים הקרובים. נדרש מאמץ חירום לאומי לטפל בבעיות העמוקות שנוצרו כולל בחוסר השוויון החברתי שהועצם אף יותר".

מארגון המנהיגים נמסר כי "מערכת החינוך חוזרת מחר לפעול לאחר חג הפסח, ונדמה שהממשלה פסחה עליה. למרות השיפור הדרמטי ברמת התחלואה, פתיחת כל המשק ומציאות החיסונים - משרד החינוך לא הבטיח חזרה ללמידה מותאמת למציאות המשתנה. יתרה מכך, חוסר ההלימה בין הציפיות לצמצום פערים בזמן הקצר שנותר, לבין ההתעקשות הבלתי הגיונית להשאיר את מערכת החינוך כאי בודד של חיים בקפסולות, אינו מתקבל על הדעת.

נותרו עוד כחודשיים וחצי לסיום שנה - תקופה שניתן עוד לנצל. אסור לחברה הישראלית להשלים עם מיקום החינוך בתחתית סולם העדיפות הלאומית. אסור!

ארגון מנהיגים קורא למשרדי החינוך והבריאות לפעול מיידית להסרת המגבלות ללמידה בבתי הספר, בכל שכבות הגיל, ולתת אמון במנהלי בתי הספר שינחו מעבר ללמידה מרחוק רק במקומות בהם תתגלה תחלואה בפועל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully