וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים דורשים לאפשר לבני נוער שלא יתחסנו ללמוד: "הסיכון הוא מזערי"

תלמידי כיתות ז'-י' למדו בשנה האחרונה בעיקר מהבית, וטרם ברור כמה מההורים יבחרו לחסן אותם, כשאין הנחייה המחייבת זאת. בהנהגת ההורים הארצית בירכו על הכוונה לחסן בני 15-12, אך לא כל ההורים משוכנעים. אלרעי פרייס: "נחכה לאישור ה-FDA, לא נאשר באופן פזיז"

בווידאו: מנכ"ל פייזר מעריך שבני נוער יוכלו להתחסן נגד קורונה בסתיו/צילום: רויטרס

במשרד הבריאות הודיעו היום (רביעי) כי הם נערכים לחסן את הילדים בגילאי 15-12 מיד לאחר קבלת אישור חירום ממנהל התרופות האמריקני (FDA), ושר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי מדובר ב"בשורה נהדרת לאזרחי ישראל". עם זאת, במשרד החינוך עדיין לא החלו להיערך לנושא וממתינים להוראות ממשרד הבריאות.

התחסנות בני הנוער חשובה במיוחד לאור העובדה שדווקא התלמידים בשכבות הגיל הללו, בכיתות ז'-י', למדו בשנה האחרונה בעיקר מהבית. מדובר סוגיה מורכבת שכן חיסון הילדים מתחת לגיל 18 דורש את אישור ההורים, וכל עוד אין חוק המחייב התחסנות - הרבה שאלות נותרות פתוחות. במשרד החינוך עדיין לא יודעים כיצד יפעל משרד הבריאות על מנת לעודד חיסונים בקרב ילדים בגילאים אלה, או יותר נכון - כיצד לשכנע את הוריהם לאשר חיסונים בבוא העת.

חזרת תלמידי חטיבות הביניים ללימודים, בי"ס יונתן נתניהו, רעננה, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
בהנהגת ההורים הארצית רואים בהודעת פייזר פתרון חלקי לחטיבות הביניים/ראובן קסטרו

בהנהגת ההורים הארצית מברכים על הודעת חברת פייזר שהגיעה היום ורואים בה פתרון חלקי לחטיבות הביניים, שחזרו ללימודים במתווה של יומיים בשבוע למשך כשעתיים ביום. לימו
איתי קפלינסקי, מ"מ יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר לוואלה! שעמדת הארגון היא שכל מי שיכול להתחסן צריך להתחסן, אך הוסיף סייגים. "אם משרד הבריאות יאשר שהחיסון הוא בטוח ואפקטיבי לילדים בגילאים האלה, אז אנחנו כמובן בעד החיסון", אמר. "בד בבד, אנחנו לא חושבים שצריך לחסן את מי שלא יכול או שההורים שלו חוששים מחיסון".

לדבריו, "אנחנו לא חושבים שצריך למנוע מתלמיד ללמוד בגלל שההורים שלו לא מעוניינים לחסן אותו בשלב זה. זה בניגוד לחוק. כל עוד החיסון הוא לא חובה בחוק, אנחנו לא חושבים שצריך להכריח. אנחנו כן מצפים מכל אלה שלא יכולים או לא מעוניינים להתחסן להקפיד על כלל הזהירות כמובן".

חיסונים של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 23 בפברואר 2021. רויטרס
"הסיכון לילדים הוא מזערי". חיסונים של פייזר/רויטרס

במסגרת ההקלות במערכת החינוך שאושרו בממשלה לפני שלושה שבועות, נקבע כי בכיתות י"א-י"ב בהן יותר מ-90% מהתלמידים התחסנו או החלימו, הלימודים יתקיימו בכיתות מלאות וללא הגבלה במעבר בין הקבוצות. לפי נתוני משרד החינוך, רק כ-65% מכלל תלמידי כיתות י"א-י"ב התחסנו, ולדברי קפלינסקי יש להוריד רף זה כבר בשבוע הבא.

"הסיכון לילדים הוא מזערי", אומר קפלנסקי. "הכללים שמרד הבריאות קבע לתלמידים בבתי הספר הם לא ריאליים. אין שום סיבה שרק בשנתונים בהם חוסנו יותר מ-90% בכיתות י"א-י"ב ילמדו באופן מלא. צריך להוריד את הרף הזה ל-70% כבר בשבוע הבא ולבטל את כל עניין הקפסולות".

קפלנסקי מציין כי אין סיבה שתלמיד מאומת אחד ישלח את כל הקפסולה לבידוד. "אפשר לעשות את זה משלושה תלמידים, כמו שכבר נעשה במדינות אחרות בחו"ל. אנחנו בישורת האחרונה של שנת הלימודים, צריך לאפשר מסגרת לימודים תקינה עד היום האחרון".

הוא מוסיף כי חייבים לשים דגש על תלמידי חטיבות הביניים, כלומר גילאי 15-12. "הם לומדים בקושי יומיים בשבוע במתווה החדש הזה, הם חייבים לחזור. הקניונים מפוצצים, יש הופעות, יש משחקי ספורט, שמורות טבע, והתלמידים בגילאים האלה נשארים בבית".

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
הורים כבר מודאגים שנושא החיסונים יהפוך במהרה לתנאי הכרחי./ראובן קסטרו

על אף שחיסוני הילדים בגילאי 15-12 טרם אושרו, לא מעט הורים כבר מודאגים שנושא החיסונים יהפוך במהרה לתנאי הכרחי ללימודים פרונטליים. בהנהגת ההורים הארצית אין תמימות דעים בנושא. בניגוד לקפלינסקי, אודליה כהן שיינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אומרת שהילדה שלה, תלמידת כיתת ז', לא תתחסן. זאת, על אף שכהן שיינדורף עצמה, בעלה ושני ילדיהם בני ה-17 כבר התחסנו נגד הקורונה.

"אין סיבה לחסן ילדים בגילאי 15-12", מסבירה כהן שיינדורף את שיקוליה. "הנתונים מראים באופן חד משמעי שהתחלואה אצל הילדים היא קלה, אין אשפוזים ולכן אין טריגר לרוץ ולחסן. מנגד, חברת פייזר, שהיא חברה מאוד רצינית, עשתה ניסוי רק על 2,300 ילדים ובמשך תקופה קצרה. כרגע בגיל ההתבגרות, כשכל המערכות מתפתחות אצלם, אני אישית לא מוכנה לקחת את ההחלטה הזאת שמשפיעה לטווח הארוך ולחסן".

היא מוסיפה כי היא לא מוכנה "שהחיסון הזה יהפוך את הילדים לבני ערובה כדי לחזור שלגרה. החיסונים הם כלי למי שרוצה ומעוניין, אני מפחדת שיהפכו לכלי בכפייה לחזרה לשגרה אצל הילדים. אצל המבוגרים שחולים קשה ההחלטה היא מאוד קלה. אצל הילדים שחולים קל לא בטוח שצריך לרוץ ולהתחסן".

אלרעי-פרייס: נחכה לאישור ה-FDA, לא נעגל פינות

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס הסבירה כי יהיה דיון פנימי ומקצועי במשרד הבריאות, לאחר שהחיסון לגילאי 15-12 יאושר על ידי ה-FDA. "אנחנו לא רוצים לאשר באופן בהול ופזיז, אלא בצורה מסודרת כמו בחיסון המבוגרים - הכול בצורה שקולה", אמרה. "אחרי שיגיע האישור, לא נעכב את זה".

אלרעי-פרייס הוסיפה כי "גם במבוגרים עשינו בדיקה חיצונית שלנו לאחר אישור ה-FDA , לא עיגלו פינות ולא נעגל פינות הפעם. אלו חיסונים חשובים, אני חיסנתי את ילדי מעל גיל 16 ואחסן את אלו שמתחת ל16 מיד שיהיה אישור".

בישראל ישנם למעלה מ-200 ילדים מתחת לגיל 16 שכבר קיבלו את החיסון מאחר שהם בעלי מחלות רקע, כמו סוכרת או השמנת יתר, שאם היו נדבקים בנגיף הסיכון במחלה היה גדול מהסיכון שבחיסון. "מהניסיון שלנו על חיסון בני 15-12, לא דווחו תופעות לוואי וזה נראה מאוד בטוח", קובעת אלרעי-פרייס.

מתחם חיסונים לקורונה של קופת חולים כללית בראש העין, 16 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"אני יכולה להבין את החשש של ההורים". מתחם חיסונים בראש העין/ראובן קסטרו

בעקבות החיסון על בני הנוער, כיצד תראה שנת הלימודים הבאה במערכת החינוך?

"שיעורי התחלואה בקרב בני 18-16 ירד באופן משמעותי לאחר החיסון, וזאת למרות שמאז תחילת המגפה בגילאים האלו היו שיעורי תחלואה הכי גבוהים. אם יהיה חיסון מאושר, נחיל את אותה חוקיות על כיתות ז'-י' כך שלא יהיו קפסולות בכיתות עם מעל 90% התחסנות. באופן כללי, גם לגבי פעילויות הקיץ, קבוצות מחוסנים יכולות לחזור לפעילות שגרתית כמו קודם. זה תקף לחינוך, טיולים מאורגנים וחינוך בלתי פורמלי".

האם אתם צופים היענות דומה כמו בקרב בני ה-16 ומעלה או היענות נמוכה יותר?

"לפני שנכנסנו למבצע החיסונים של הבגירים לא חשבנו שתוך שלושה חודשים נחסן מעל 5 מיליון, כך שגם הפעם אני מקווה שנופתע. מבצע החיסונים של הבוגרים יכול להשפיע לשני הכיוונים - אולי לטובה, לאחר שראו שהחיסון בטוח ויש פה משהו שעובד, הרי ילדים בני 15-12 לא שונים מהותית מבני 18-16. אבל יכול להיות שזה דווקא ישפיע לרעה, שיגידו שאם יש כל כך הרבה מחוסנים לא צריך לתת עוד חיסונים ונתוני התחלואה טובים. אני יכולה להבין את החשש של ההורים, אבל צריך לנהל אותו ולפעול בשקיפות, לתת לאנשים לבחור ולא לכפות שום דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully