וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייזר: החיסונים נגד קורונה יעילים ובטוחים בקרב בני 15-12

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 5:18

החברה הודיעה על הצלחת הניסוי שערכה בקרב הנערים והיא תבקש אישור חירום ממנהל התרופות האמריקני (FDA). משרד הבריאות: "נתחיל לחסן לאחר אישור ה-FDA". הקופות דורשות שהחיסונים ייעשו דרכן. על פי פייזר, החיסון ייצר תגובות נוגדניות חזקות בקרב 2,250 משתתפי הניסוי

בווידאו: מנכ"ל פייזר מעריך שבני נוער יוכלו להתחסן נגד קורונה בסתיו/צילום: רויטרס

חברת פייזר הודיעה היום (רביעי) כי חיסוני החברה נגד קורונה יעילים ובטוחים בקרב בני 15-12. החברה הודיעה על הצלחת הניסוי שערכה בקרב נערים בגילאים הללו והיא תבקש אישור חירום ממנהל התרופות האמריקני (FDA). על פי הודעת החברה, החיסון ייצר תגובות נוגדניות חזקות בקרב משתתפי הניסוי.

מנכ"ל החברה אלברט בורלא אמר כי הוא מקווה שבני 15-12 יחלו להתחסן כבר לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה. החיסון של פייזר כבר מורשה לשימוש בקרב אנשים החל מגיל 16, כשהניסוי החדש מראה לראשונה את האופן בו החיסון יעבוד גם בקרב מתבגרים מתחת לגיל 16.

מתוך 2,250 בני נוער שהשתתפו בניסוי, התגלה כי 18 בלבד נדבקו בנגיף, כשכולם משתייכים לקבוצה שקיבלה את זריקת הדמה (פלצבו), בזמן שכל מי שקיבל את מנת החיסון האמיתית לא נדבק. תופעות הלוואי שנרשמו דומות לאלה שהורגשו אצל בני 25-16. גם רמת הנוגדנים בגוף כחודש לאחר קבלת המנה השניה נמצאה זהה לקבוצת הגילאים הבאה. "בשבועות הקרובים נבקש אישור מה-FDA ומרגולטורים נוספים בעולם, על מנת להתחיל לחסן לפני פתיחת שנת הלימודים", אמר בורלא.

במשרד הבריאות הודיעו כי יאשרו את החיסון לגיל 15-12 רק לאחר אישור ה-FDA: "ההתנהלות בחיסון המבוגרים תמשיך גם לבני הנוער ואחר כך לילדים. אנחנו נערכים לחסן מיד לאחר קבלת האישור". שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "הודעת פייזר היא בשורה נהדרת לאזרחי ישראל. אין דבר מתבקש יותר כעת מאישור מהיר של רכש חיסונים נוסף, כדי שנוכל להיות ערוכים לחיסונים מיד עם אישור ה-FDA".

חיסון של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה. 24 בפברואר 2021. רויטרס
מבצע החיסונים יתרחב. חיסון של פייזר/רויטרס

בשבוע שעבר השיקה פייזר ניסוי שיבדוק את השפעות החיסון לקורונה על ילדים מתחת לגיל 12, בשאיפה להרחיב את החיסונים גם לגילאים אלה בתחילת 2022, לכל המוקדם. ניסוי מקביל הוכרז על ידי חברת מודרנה בשבוע שעבר.

הניסוי אמור לכלול ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל 12, וייבחן בשלבים המתקדמים של הניסוי מה המינון המתאים לגילאים השונים - 10, 20 או 30 מיקרוגרמים. החיסון צפוי להתרחב להיקף של 4,500 נסיינים בסך הכול, ובמסגרתו ייבחנו הבטיחות הניסוי והתגובה החיסונית אליו.

קופות החולים הודיעו כי "לאור הצלחת מבצע החיסונים בקרב הבוגרים, קופות החולים דורשות ממשרד הבריאות שגם חיסון בני הנוער ייעשה רק דרכן".

בקופת חולים מאוחדת כבר ערוכים להרחיב את מבצע החיסונים לגילאי 16-12, ברמה הלוגיסטית כמו גם ברמה ההסברתית. האחות הראשית של מאוחדת, מלי קושא, המנהלת את אגף הסיעוד בקופה, מציינת כי בקרב לקוחות מאוחדת, 160 ילדים בגילאים אלו כבר קיבלו את החיסון לקורונה לנוכח מצבם הרפואי המיוחד, ולא נצפו אצלם תופעות לוואי מיוחדות.

"ברגע שיתקבלו אישורי ה-FDA ומשרד הבריאות הישראלי - מאוחדת תתחיל מיד במבצע החיסונים גם לגילאי 16-12", מוסרת קושא ומדגישה כי "חיסון הילדים הוא פקטור חשוב ביצירת חסינות עדר ומניעת הדבקות וכמובן שהוא רכיב חיוני במאמצים להחזרת הילדים למסגרות החינוך".

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
לא נצפו בקרב בני 16-12 שהתחסנו תופעות לוואי מיוחדות. מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה/ראובן קסטרו

קופת חולים מכבי גם הם מסרו כי הם ערוכים "להתחיל לחסן ילדים בהתראה קצרה בכל רחבי הארץ". בקופה עדכנו כי לאחר הודעת פייזר על הצלחת הניסוי ועם קבלת ההנחייה ממשרד הבריאות, "ניתן יהיה להתחיל בחיסון מאות אלפי ילדים בתוך ימים בודדים".

עוד הדגישו במכבי את חשיבות החיסון של קבוצת גיל זו "במהירות וביעילות על מנת להגביר את החסינות של מדינת ישראל מפני הנגיף. בקופה נערכים במקביל לפעולות הסברה משמעותיות בקרב ההורים על מנת לעודד התחסנות רחבה ככל הניתן ויתדרכו בנושא את הצוותים הרפואים בדגש על רופאי הילדים".

סיגל דדון-לוי, ראש חטיבת התפעול במכבי ומנהלת מבצע החיסונים, אמרה כי "מדובר בבשורה חשובה בעיצומו של חג החירות שמקרבת אותנו צעד נוסף לעבר חירות אמיתית מהמגיפה", ועוד הוסיפה כי "אנחנו נערכים רפואית ולוגיסטית למבצע חיסונים מותאם לגילאים אלו לצד המשך עבודה מאומצת לעידוד התחסנות בקרב המבוגרים שטרם התחסנו". על שאלות שיעלו בקרב הורים, דדון-לוי פירטה כי "אנשי הצוות הרפואי שלנו בכל הארץ ישמחו לתת מענה נרחב בכל הנוגע לבטיחות ויעילות החיסון".

מהאיגוד לרפואת ילדים נמסר כי "משמסתמן שהחיסון של פייזר יעיל ובטוח גם לילדים מגיל 12 ולאחר שיתקבלו בהמשך אישור ה-FDA ואישור משרד הבריאות - האיגוד יצטרף למשרד הבריאות למבצע יעיל ואחראי לחיסון ילדי ישראל מגיל 12. באיגוד כבר קבעו לפני כחודשיים שורה של מחלות רקע בילדים המאפשרות חיסון הילדים הללו כבר כעת. האיגוד קורא להורים לילדים עם מחלות רקע לפנות כבר כעת לרופאי הילדים המטפלים ולברר האם ילדיהם יכולים להתחסן באישור החריג".

בתוך כך, בכירים במשרד הבריאות אמרו בשבוע שעבר לוואלה! כי הם צופים התנגדות גדולה יותר של ההורים לחסן את ילדיהם, מאשר לגבי חיסוני המבוגרים. ההתנגדות צפויה להגיע בעיקר בגלל שילדים לא נפגעים באופן קשה מהמחלה, ובארץ אין כלל תמותה של ילדים מקורונה. לפי הבכירים, התחלואה בארץ ירדה מאוד ורבים לא יבינו את הצורך להמשיך ולחסן לנוכח הנתונים המעודדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully