וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות התרופות האירופית: "החיסון של אסטרהזניקה נגד קורונה - בטוח ויעיל"

עודכן לאחרונה: 18.3.2021 / 19:12

הגוף שלח מסרי הרגעה אחרי שמדינות רבות באיחוד עצרו את השימוש בחיסון בגלל הופעת קרישי דם אצל כמה מחוסנים. בסוכנות אמרו כי אין הוכחות בשלב זה לקשר ישיר בין המקרים, אך לא שללו זאת על הסף. "התועלת גוברת על הסיכונים"

בווידאו: מדינות אירופה עוצרות את השימוש בחיסוני הקורונה של אסטרהזניקה/צילום: רויטרס

סוכנות התרופות האירופית אמרה הערב (חמישי) כי החיסון של חברת אסטרהזניקה נגד נגיף הקורונה "בטוח ויעיל", וכי התועלת ממנו עולה על הסיכונים. מסרי ההרגעה הגיעו אחרי שמדינות רבות באיחוד האירופי עצרו את השימוש בחיסון של החברה השבדית, שפותח בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד הבריטית, אחרי שהופיעו קרישי דם אצל כמה מחוסנים. לפי סוכנות התרופות האירופית, אין שום הוכחות לקשר בין האירועים.

באותה נשימה, יו"ר הסוכנות אמרה קוק ציינה כי לא ניתן לפסול על הפרק קשר בין הדברים וכי המומחים של הסוכנות ממשיכים לבחון את הנושא. היא קראה לכל מחוסן שחווה תופעות לוואי כלשהן לדווח על כך. היא אמרה כי החיסון של אסטרהזניקה יעיל בלפחות 60% במניעת פיתוח מחלה מנגיף הקורונה, שגבה את חייהם של כ-2.6 מיליון איש ברחבי העולם.

בחלקים נרחבים באירופה יש התפרצות מחודשת של הווירוס, והפסקת השימוש בחיסון של אסטרהזניקה - הקל יותר לשינוע ואחסון מאשר החיסונים של חברות מערביות אחרות כמו פייזר ומודרנה - הנחיתה מכה נוספת על מבצעי החיסונים המתקדמים לאיטם ביבשת.

בקבוק עם חיסון של חברת אסטרהזניקה מוצג בברלין, גרמניה 16 במרץ 2021. רויטרס
יעיל בלפחות 60% במניעת מחלה. החיסון של אסטרהזניקה/רויטרס

13 מדינות באירופה השעו בימים האחרונים את השימוש בחיסונים, וחלקן - בהן גרמניה, צרפת ואיטליה - אמרו כי הן ימתינו לבדיקת סוכנות התרופות האירופית לפני שיקבלו החלטה מחחודשת. המדינות אמרו כי הן השעו את החיסונים הללו "כאמצעי זהירות".

מדינות אחרות, כמו אוסטריה, הפסיקו להשתמש במשלוחים מסוימים של החיסון, בעוד שבלגיה, פולין וצ'כיה הבהירו שהן ימשיכו להזריק מנות של אסטרהזניקה לאזרחיהן. המלצת סוכנות התרופות האירופית אינה מחייבת, וכל מדינה רשאית לקבל החלטות משלה.

במקביל לסוכנות התרופות האירופית, ארגון הבריאות העולמי המשיך להביע היום תמיכה בהמשך השימוש בחיסון. הארגון אמור לפרסם מחר את מסקנותיו לגבי הבטיחות שבשימוש בו.

מתן חיסון של חברת אסטרהזניקה באנטוורפן, בלגיה 18 במרץ 2021. רויטרס
גבר מקבל חיסון של אסטרהזניקה בבלגיה, היום/רויטרס

אסטרהזניקה הדגישה כי אין מידע מבוסס המצביע על סיכון מוגבר לקרישי דם בשל החיסון שלה. על פי הנתונים שבידיה, היא קיבלה 37 דיווחים על קרישי מתוך יותר מ-17 מיליון איש שהתחסנו באיחוד האירופי ובריטניה נכון ל-8 במרץ. לדבריה, הנתונים הללו "נמוכים בהרבה מאלו הצפויים לקרות באופן טבעי באוכלוסייה כללית בגודל שכזה והם דומים לאלו הקורים אחרי חיסוני קורונה מאושרים אחרים".

גורמים מסוימים בבריטניה האשימו את מדינות האיחוד שהשעו את החיסונים של אסטרהזניקה ב"החלטה פוליטית", לאור המתיחות בין הממלכה לבין הגוש שממנו פרשה סופית בתחילת השנה.

למרות קצב החיסונים משביע הרצון של בריטניה, אספקת החיסונים שלה צפויה לסבול ממחסור בחודש הבא בשל עיכוב במשלוח של חמש מיליון מנות של אסטרהזניקה מהודו. במשרד הבריאות מתעקשים כי הם נותרו בקצב הדרוש להשלים את היעד לתת מנת חיסון אחת לפחות לכל האזרחים המבוגרים עד סוף יולי.

בתוך כך, גורם בממשל האמריקני אמר לרויטרס כי ארצות הברית מתכננת לשלוח כארבע מיליון מנות של חיסוני אסטרהזניקה למקסיקו ולקנדה. "לווירוס אין גבולות, נצליח לעבור אותו רק אם נעזור לשותפינו בעולם", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם. מקסיקו אמורה לקבל 2.5 מיליון מנות, וקנדה את היתר.
בעלות בריתה של ארצות הברית בעולם הפעילו לחץ על ממשל ביידן לחלוק עמן את החיסונים לקורונה, במיוחד של אסטרהזניקה, שטרם אושר לשימוש בארצות הברית. לחברה יש מפעל בארצות הברית, שאמור לייצר 30 מיליון מנות עד תחילת אפריל.

הגורם הרשמי הוסיף כי התכנית, שטרם גובשה סופית, לא תשפיע על התכנית של הנשיא ג'ו ביידן להציע חיסונים לכל האזרחים המבוגרים בארצות הברית עד סוף מאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully