וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-2.6 מיליון מתים: שנה להכרזה על מגיפת הקורונה

עודכן לאחרונה: 11.3.2021 / 19:12

ב-11 במרץ אשתקד היה ידוע על כ-4,600 קורבנות מהנגיף, ובארגון הבריאות העולמי קבעו כי הוא סכנה עולמית. מאז מיליונים מתו וחלו ומיליארדים נכנסו לסוג של סגר, אך החיסונים מעניקים תקווה חדשה עם תחילת השנה השנייה למגיפה

בווידאו: הקונגרס אישר את תכנית הסיוע לקורונה של ביידן/צילום: רויטרס

העולם מציין היום (חמישי) שנה מאז ההכרזה של ארגון הבריאות העולמי על מגיפת הקורונה. החיסונים שפותחו נגד הווירוס במהלך 12 החודשים האחרונים מעניקים תקווה, אולם חלקים נרחבים מהאנושות עדיין חיים תחת הגבלות על חייהם, ללא דרך ברורה לחזרה לשגרה.

עם תחילת השנה השנייה למגיפה העולמית, עיניים רבות נשואות לעבר ברזיל, שם נרשם שיא של 2,286 מתים ביממה החולפת. הזינוק במספר המתים והנדבקים במדינה הדרום אמריקנית נקשר לווריאנט מדבק שהתפתח באזור האמזונס ומדאיג את המומחים. בערים רבות בברזיל בתי החולים על סף קריסה בשל העומס בחולי קורונה.

מספר המתים והנדבקים בברזיל הוא השני בגובהו בעולם, אחרי ארצות הברית, שבה אושרה אתמול חבילת תמריצים בסך 1.9 טריליון דולר, מהגבוהות בהיסטוריה.

"לפוליטיקאים נדרש זמן רב כדי לפעול. אנחנו משלמים על זה, העניים", אמר אדילסון מנזס בן ה-40, מחוץ לבית חולים בסאו פאולו, העיר הגדולה ביותר במדינה. למרות התנגדות הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו, שממשיך לזלזל בסכנת הנגיף, העיר סגרה את העסקים הלא חיוניים במטרה לעכב את התפשטות המחלה.

מחלקת קורונה בברזיליה, ברזיל 8 במרץ 2021. רויטרס
המצב יוצא מכלל שליטה. מחלקת קורונה בברזיליה/רויטרס

בעת ההכרזה הרשמית על מגיפה עולמית ב-11 במרץ אשתקד, מספר המתים הרשמי ברחבי העולם היה כ-4,600. היום, הוא כבר הגיע ליותר מ-2.6 מיליון בני אדם. המגיפה אף הכתה קשות בכלכלה הגלובלית, ואילצה מדינות דמוקרטיות לכפות סגרים והגבלות דרסטיות אחרות שלא נראו מאז מלחמת העולם השנייה.

שעות לאחר ההודעה של ארגון הבריאות העולמי, הכריז השחקן האמריקני טום הנקס, שהיה בצילומי סרט באוסטרליה, כי הוא נדבק בנגיף והגדיל את החשש שאיש אינו חסין. עם זאת, נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ לא התרשם מחומרת האיום.

"לנגיף לא יהיה סיכון נגדנו", הבטיח טראמפ, שחלה בעצמו בקורונה בסוף השנה שעברה ואף אושפז בבית חולים. שבועות לאחר שעזב את הבית הלבן ב-20 בינואר, רשמה ארצות הברית ציון דרך עגום עם חצי מיליון מתים, נתון שטיפס מאז ליותר מ-528 אלף - יותר מסך האבידות של ארצות הברית בשתי מלחמות העולם יחד.

באותם ימים, ההגנה הידועה היחידה מפני הווירוס הייתה מסיכות וצמצום האינטראקציה החברתית. ענף התעופה עצר מלכת, ומיליארדי אנשים נכנסו לסוג של סגר. "אנחנו נערכים למלחמה", אמרה קורין קרנקר, ראש רשת של בתי חולים במזרח צרפת, ב-11 במרץ אשתקד, כשמספר החולים והמתים החל לזנק.

5 בנובמבר 2020 – טראמפ בסיום הצהרתו לתקשורת בבית הלבן, לאחר ההפסד בבחירות לנשיאות. רויטרס
אמר ש"לנגיף אין סיכוי נגדנו" - ונדבק. טראמפ/רויטרס

במקביל, ממשלות ומדענים ברחבי העולם החלו עם ההכרזה על המגיפה במרוץ לפיתוח חיסונים שהתקדם בקצב חסר תקדים. כיום כבר אושרו לשימוש שורה של חיסונים, חלקם פותחו על ידי חברות מערביות כמו פייזר ומודרנה, ואחרות בסין, רוסיה והודו.

מבצע החיסונים העולמי הבליט את הפערים הגדולים, שרק הלכו והתרחבו בשנה האחרונה, בין מדינות עשירות לעניות. התכנית העולמית Covax, שאמורה לסייע למדינות שידן אינה משגת, יצאה לאחרונה לדרך ועמה התקווה שגם אוכלוסיות מוחלשות יוכלו להתחסן.

ישראל היא המדינה שחיסנה עד כה את המספר הרב ביותר של אזרחים באופן יחסי לגודלה, בעוד מבצע החיסונים של ארצות הברית החל לצבור תאוצה בשבועות האחרונים. ביידן מבטיח כי יהיו מספיק חיסונים לכל האוכלוסייה הבוגרת עד מאי.

מדינות אירופה, שבהן קצב החיסונים איטי במיוחד, קיבלו היום בשורה חיובית אחרי שסוכנות התרופות אישרה את החיסון של חברת ג'ונסון&ג'ונסון, הניתן במנה אחת. בדומה לחיסון שפותח על ידי אסטרהזניקה ואוקספורד, הוא קל יותר להעברה ולאחסון מאשר אלו שפותחו על ידי פייזר ומודרנה וזקוקים לאחסון בתנאי קור קיצוניים.

ואולם, כמה מדינות באירופה הודיעו שהן משעות את השימוש בחיסונים של אסטרהזניקה בעקבות שורת דיווחים על מקרי מוות ובעיות אחרות, אף שטרם ברור שיש קשר ישיר בין הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully