וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים עוזבים את צפון קוריאה ומתארים מצב חסר תקדים: "נטישה המונית"

עודכן לאחרונה: 2.4.2021 / 6:19

עובדי שגרירות רוסיה, שלה קשר הדוק עם פיונגיאנג, סיפרו כי המדינה המבודדת שסגרה הרמטית את גבולותיה השמורים סובלת ממחסור חמור בתרופות ובמוצרים בסיסיים אחרים. הם תיארו את ההגבלות הנוקשות שהוטלו בניסיון לבלום את התפשטות הקורונה ככאלה "שבקושי ניתן לעמוד בהן"

בווידאו: דיפלומטים רוסים חזרו מצפון קוריאה בקרון רכבת שהסיעו ידנית/צילום: רויטרס

דיפלומטים רוסים שנמלטו מקוריאה הצפונית בחזרה למולדתם מתארים את תנאי הדלות החמורים במדינה, הכוללים מחסור קריטי בתרופות ובמוצרים בסיסיים. במכתב ששלחו עובדי השגרירות הרוסית בפיונגיאנג ופורסם אתמול (חמישי) ברשת הם סיפרו על "נטישה קולקטיבית" של צוותים דיפלומטיים זרים - מה שמעיד על המשבר שחווה המדינה בה מוטל אחד הסגרים המחמירים בעולם.

אנשי צוות השגרירות ציינו כי הצוותים שעוזבים כעת את בירת קוריאה הצפונית "לא יהיו האחרונים" ששבים למדינתם בגלל התנאים הבלתי נסבלים במדינה. "אפשר להבין את מי שעוזב. בקושי יש מישהו שיכול לעמוד בהגבלות הנוקשות חסרות התקדים (שהוטלו על פרטים), במחסור החמור במוצרים חיוניים, כולל תרופות ובהיעדר כל אפשרות להתמודד עם בעיות רפואיות", נכתב.

לרוסיה יש נוכחות דיפלומטית רחבה בקוריאה הצפונית ביחס למדינות אחרות, ולמרות זאת עובדי השגרירות סבלו בשל המחסור בתכשירים רפואיים בסיסיים. במכתב השגרירות צוין כי "כמעט לא נותרו דיפלומטים" בפיונגיאנג, והוצגו בו פרטים אודות מספרם הכולל של הדיפלומטים במדינה - 290 איש.

מבנה נציגויות בריטניה, שבדיה, גרמניה וצרפת בקוריאה הצפונית, 1 אפריל 2021. רויטרס
"כמעט לא נותרו דיפלומטים". מבנה נציגויות בריטניה, צרפת, גרמניה ושבדיה בפיונגיאנג ריק מאדם/רויטרס

לפי דיווחים, מאז דצמבר האחרון עזבו את המדינה כלל עובדי הנציגויות הדיפלומטיות, ובשבוע שעבר האו"ם אמר כי לא נותרו אנשי צוות בינלאומיים במדינה.

בסוף פברואר שמונה דיפלומטים רוסים ובני משפחותיהם, בהם ילדה בת שלוש, חזרו מקוריאה הצפונית לרוסיה על גבי קרון רכבת שנאלצו לדחוף בעצמם - במסע שלקח 32 שעות.

קוריאה הצפונית סגרה את גבולותיה בינואר 2020, כדי למנוע מנגיף הקורונה לחדור מסין, שכנתה, לגבולות המדינה - ולשם כך הטילה את הסגר שנתפס כקשה ביותר בעולם. כתוצאה מכך, בוטלו כלל הטיסות והרכבות מהמדינה לרחבי העולם, ודיפלומטים ואנשי צוות רבים הוחזרו למולדתם.

מומחים סבורים כי הצעדים שננקטו לבלימת הנגיף אפשרו לממשלה להגביר את שליטתה בחיי היומיום לרמות המזכירות את תקופת הרעב ההמוני בקוריאה הצפונית בשנות התשעים.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און באזור בו תוקם שכונת מגורים חדשה, 1 באפריל 2021. רויטרס
הצעדים אפשרו לממשלה להגביר את שליטתו בחיי היומיום. קים ג'ונג און באתר בנייה של שכונה חדשה/רויטרס

למרות שמעט מאד מידע על המתרחש במדינה דולף מגבולותיה, מעת לעת מתקבלות עדויות המתארות מצב של מחסור חמור במזון ומשבר מעמיק. כך למשל, שישה אנשי משמר הגבול הצפון קוריאני שערקו לסין בשבוע שעבר תיארו מצב של "רעב ותשישות". אמנם עריקות מהמדינה המסוגרת מתרחשות באופן קבוע, אך מצב בו קבוצה כה גדולה עוברת את הגבול בבת אחת הוא יוצא דופן.

בדוח שכתבה בחודש שעבר חוקרת בכירה בנושא צפון קוריאה עבור ארגון משמר זכויות האדם היא טענה כי כבר בשנה שעברה דווח לה שמדינה ישנו מחסר במזון, סבון, משחת שיניים וסוללות. הסחר בין צפון קוריאה לסין צנח בכ-80%, כאשר יבוא המזון והתרופות צנח כמעט לאפס בשנה שעברה, בעוד הממשלה טענה כי הסחר יחד עם טענות ל"אבק צהוב" שהגיע מכיוון סין עלול להוביל להתפשטות קורונה. החוקרת לינה יון כתבה כי שיטפונות קשים שפקדו את קוריאה הצפונית פגעו גם בחקלאות, והחריפו את המחסור במזון במדינה.

היא השוותה את "הצעדים הקיצוניים" החדשים ל"בקרה קפדנית במיוחד שנעשתה בעשורים האחרונים, כאשר הממשלה שלטה בכל המידע והפצת המזון והחומרים, תוך שהיא אוסרת על פעילויות 'שוק חופשי'. תנאים אלה הובילו לרעב המוני בשנות התשעים לאחר שברית המועצות קרסה, ואספקת המזון נפגעה".

1.7 מיליון חיסונים מארגון הבריאות העולמי

באופן רשמי, קוריאה הצפונית לא דיווחה על מקרים של נגיף קורונה במדינה. אולם מומחים סבורים כי ייתכן שהייתה התפרצות בצבא ובערי הגבול והחולים נשלחו לבידוד על ידי הממשלה.

המדינה הדיקטטורית תקבל 1.7 מיליון מנות של חיסון של חברת אסטרהזניקה כחלק מתכנית "קובקס" של ארגון הבריאות העולמי, המספקת חיסונים למדינות בעלות הכנסה בינונית ונמוכה.

יון קראה לממשל ביידן ולממשלות זרות אחרות לתת עדיפות למאמצי הסיוע לפיונגיאנג, במקום להתמקד בעיקר במשא ומתן על תוכנית הנשק הגרעיני שלה. בחודש שעבר המדינה המשיכה בבדיקת טילי שיוט וטילים בליסטיים קצרי טווח. "חשוב מאוד שהעולם יזכור את תושבי צפון קוריאה, לא רק את הנשק הגרעיני שלה", כתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully