וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי שני בתוך שבוע: צפון קוריאה שיגרה 2 טילים בליסטיים לחופי יפן

25.3.2021 / 8:18

בפעם הראשונה זה כשנה, פיונגיאנג ערכה ניסוי בטילים בליסטיים קצרי טווח, בהפרה של החלטות האו"ם. ממשל ביידן טרם הגיב, ביפן מודאגים, חודשים לפני האולימפיאדה, ודרום קוריאה תכנס דיון חירום. רוסיה וסין קראו להימנע מהסלמה

בווידאו: קים ג'ונג און מודה שהתכנית הכלכלית נכשלה/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית שיגרה הלילה (חמישי) שני טילים בליסטיים לים, בסמוך ליפן, בצלו של תחילת הטקס להעברת הלפיד האולימפי לקראת המשחקים בקיץ. משמר החופים של יפן מסר כי הטיל הראשון זוהה קצת אחרי השעה 7:00, והוא עבר כ-420 ק"מ לפני שנחת בים. כ-20 שניות לאחר מכן, זוהה טיל שני, שטס למרחק של 430 ק"מ.

זהו ניסוי שני בתוך שבוע של המשטר הקומוניסטי המבודד, המגביר את הלחץ על ארצות הברית בעודה בוחנת את מדיניותה כלפי פיונגיאנג, והראשון זה כשנה בטילים בליסטיים. וושינגטון לא ראתה בשיגור הקודם, של טילי שיוט קצרי טווח, פרובוקציה, אך הניסוי האחרון כבר מהווה הפרה של החלטות האו"ם.

הפיקוד ההינדו-פסיפי בצבא ארצות הברית מסר כי השיגורים מדגישים את האיום הנשקף לשכנותיה של קוריאה הצפונית ולקהילה הבינלאומית מתכנית הנשק הלא חוקית של קוריאה הצפונית. הפיקוד אמר כי הוא עוקב אחרי המצב ומתייעץ עם בעלי בריתו באזור. הבית הלבן ומחלקת המדינה טרם הגיבו.

"השיגור מהווה איום על השלום והיציבות ביפן ובאזור ומהווה הפרה של החלטת האו"ם", אמר ראש ממשלת יפן יושהידו סוגה, ומדינתו הגישה תלונה רשמית דרך השגרירות שלה בסין. ראש ממשלת יפן הבטיח שהמשחקים האולימפיים יתקיימו בבטחה וכי "ידון ביסודיות" במדיניות כלפי קוריאה הצפונית, כולל השיגורים, עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך ביקורו בוושינגטון בחודש הבא.

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און משתתף בטקס לתחילת פרויקט לבניית 50,000 דירות חדשות בפיונגיאנג, 24 במרץ 2021. רויטרס
שולח מסר לביידן. קים ג'ונג און בחניכת מיזם בנייה בפיונגיאנג/רויטרס

המטות המשולבים של צבא קוריאה הדרומית דיווחו על שני טילים קצרי טווח ששוגרו לאזור שבין חצי האי הקוריאני לבין ים יפן מחופה המזרחי של קוריאה הצפונית. המטות מסרו בהצהרה כי שירותי המודיעין של קוריאה הדרומית וארצות הברית בוחנים את המידע על השיגורים לצורך איסוף מידע נוסף. המועצה לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית הודיעה כי תכנס ישיבת חירום על מנת לדון בשיגורים.

מומחים אומרים כי הניסויים האחרונים לא מבשרים על קצו של הנתיב הדיפלומטי, אבל הם מצביעים על ההתקדמות המתמשכת של ארסנל הנשק הצפון קוריאני, המציבה איומים חדשים ומחזקת את כוח המיקוח של המשטר בשיחות הגרעין, אם וכאשר הן יתחדשו. הממשל האמריקני מאותת על קו תקיף ביחס להפרות זכויות האדם, הפירוז מנשק גרעיני והסנקציות, במקביל למחוות דיפלומטיות שנדחו עד כה על ידי קוריאה הצפונית.

מרקוס גרלאוסקס, עמית בכיר במועצה האטלנטית ואיש מודיעין לשעבר שעסק בקוריאה הצפונית, אמר כי תהיה זו טעות עבור וושינגטון להתעלם מההתקדמות של המשטר בטילים קצרי טווח. זאת, לדבריו, במיוחד אחרי שמנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הכריז בינואר כי לצבאו יש את האמצעים למזער ראשי קרב גרעיניים ולהציבם על טילים טקטיים.

"המעטה בחומרת הניסויים הצפון קוריאניים בטילים בליסטיים לא תעזור לדיפלומטיה האמריקנית מולה בשום צורה, ורק תעודד את קוריאה הצפונית לבחון עוד יותר את הגבולות של הממשל החדש", אמר.

תמונה המציגה את שיגור הטילים של קוריאה הצפונית מוצגת בעמדת תצפית סמוך לגבול עם קוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית. 25 במרץ 2021. AP
המדינות השכנות עוקבות בדאגה. תמונה של שיגור בעמדת תצפית של דרום קוריאה בגבול/AP

קוריאה הצפונית נוטה לאשר דרך כלי התקשורת שלה את ניסויי הטילים שלה, שלדבריה הם חלק מזכותה הריבונית להגנה עצמית, יום למחרת התרחשותם. השיגורים האחרונים עשויים להיות גם תגובתה של פיונגיאנג לתרגיל משותף של צבאות ארצות הברית וקוריאה הדרומית.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הדגיש לאחר פגישתו עם מקבילו הדרום קוריאני בסיאול את הצורך בביסוס שלום ויציבות בצפון-מזרח אסיה. "משמעות הדבר היא שעל כל המדינות הרלוונטיות לנטוש את מרוץ החימוש והסלמת הפעילות הצבאית מכל סוג", אמר לברוב במסיבת עיתונאים.

דוברת משרד החוץ של סין, הואה צ'אנינג, אמרה כי שמירה על השלום והיציבות בחצי האי הקוריאני היא "מטרתה של האנושות כולה". היא דחקה בכל הצדדים להגיע לפשרות ולפעול למען "שלום וביטחון ברי-קיימא בחצי האי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully