וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כהונת ראש שב"כ תסתיים בעוד חודש, והדרג הפוליטי מעכב את בחירת מחליפו

3.4.2021 / 18:26

נדב ארגמן אמור לפרוש מתפקידו במאי לאחר חמש שנים, ובמערכת הביטחון מזהירים מפגיעה בתפקוד הארגון ללא הכרעה על מחליפו. במקביל, נתניהו וגנץ לא הכריזו כמקובל על הארכת כהונת הרמטכ"ל, פחות משנה לפקיעת המינוי, והפלונטר הפוליטי מסבך עוד יותר את שתי ההחלטות הרגישות

ראש השב"כ, נדב ארגמן במהלך ועדת חוץ וביטחון. הדס פרוש / פלאש 90, פלאש 90
עד כה לא החל כל הליך לבחירת ראש השב"כ הבא. נדב ארגמן/פלאש 90, הדס פרוש / פלאש 90

ראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן אמור לסיים את כהונתו בעוד חודש ימים, בראשית חודש מאי, בתום חמש שנים - כמוגדר בחוק. למרות רגישות התפקיד ומשך הזמן הקצר שנותר עד תום תפקידו, עד כה לא החל כל הליך לבחירת ראש שב"כ הבא.

בין המועמדים לתפקיד ניתן למנות את ר', סגן ראש שב"כ הנוכחי; י', סגן ראש שב"כ לשעבר שכעת ממלא תפקיד אחר במערכת הביטחון; ואת ראש המל"ל מאיר בן שבת, שבעבר מילא שורה של תפקידים בכירים בשירות, בהם ראש מרחב דרום. שמו של בן שבת הועלה בעבר כמועמד מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כוכבי. פלאש 90, אתר רשמי
כהונתו לא הוארכה עד כה לשנה רביעית. הרמטכ"ל אביב כוכבי/אתר רשמי, פלאש 90

גורמים במערכת הביטחון מתריעים כי עיכוב בהליך עשוי לפגוע בתפקוד הארגון. עד כה לא הוחלט על הארכת כהונתו של ארגמן, דבר שניתן לעשות לפי החוק לתקופה שלא תעלה על שנה נוספת תחת "נסיבות מיוחדות".

כל החלטה בנושא חייבת לקבל את אישור הממשלה, אך בהתאם למצב הפוליטי שנוצר, קיים סיכוי נמוך למדי להקמת ממשלה בשבועות הקרובים. לכן, במצב הנוכחי, יידרש ראש הממשלה לבקש את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להחלטה על הארכת כהונה או בחירה בראש שב"כ חדש. עד כה מעולם לא מונה ממלא מקום לעמוד בראש שב"כ.

עוד בוואלה!

משימות חשאיות ברחבי העולם, בן טיפוחיו של יוסי כהן: זה ראש המוסד המיועד

לכתבה המלאה

בתוך כך, נתניהו ושר הביטחון בני גנץ לא מצאו לנכון להכריז כמקובל עוד לפני סבב הבחירות הנוכחי על הארכת הכהונה של הרמטכ"ל אביב כוכבי לשנה רביעית. בימים אלו החל כוכבי את החודש הרביעי בשנה השלישית בתפקידו, ובדרך כלל נהוג להכריז על הארכת הכהונה כבר בשנה השנייה, ולא להשאיר את ההכרעה לרגע האחרון. העיכוב המהותי שנוצר מעלה ספקולציות, בהן השערות שנתניהו מעוניין למנות בשנה הקרובה את סגן הרמטכ"ל אלוף איל זמיר לרמטכ"ל הבא, ונוכח המורכבות הפוליטית שנוצרה בין הליכוד לכחול לבן דחה את ההליך.

גורמים בצה"ל אמרו בשיחות סגורות כי "העיכוב שנוצר בהחלטה פוגע בתדמית הרמטכ"ל ומייצר מתח מיותר". זאת, למרות ניסיונות של גורמים במשרד הביטחון להרגיע את האווירה המתוחה שנוצרה במטכ"ל של צה"ל, ועל אף מסרים ברורים שקיבלו אותם גורמים בצה"ל שבהתאם לשיחות שהיו בממשלה קיימת הסכמה עקרונית להארכת הכהונה של כוכבי. אותם גורמים העריכו כי במידה ותוקם ממשלה חדשה ולא יוחלט על סבב בחירות נוסף, עלול כל שר ביטחון שיתמנה, פרט לגנץ, לבחון את הארכת הכהונה של כוכבי, וכך עלולה ההחלטה להידחות שוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully