וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הירידה בהיקף הפיגועים, בשב"כ חוששים מהסלמה בשנה הקרובה

18.1.2021 / 23:25

מסיכום השנה החולפת שפרסם שב"כ עולה כי במהלכה חלה ירידה במספר הפיגועים שניסו לבצע פלסטינים, וכי מגמה זו השפיעה גם על מספר הנפגעים. עם זאת, חמאס המשיך גם בשנה זו בתהליכי שדרוג היכולות המבצעיות שלו, והוכיח שפוטנציאל להדרדרות עדיין קיים

בווידאו: צה"ל סיכל פיגוע מטעני נפץ סמוך לכפר אל-מועייר בבנימין/עריכה: ניר חן

שנת 2020 עמדה בסימן ירידה בהיקף הפיגועים וניסיונות הפיגועים שבוצעו בשטחי יהודה ושומרון או בשטחי ישראל - כך עולה היום (שני) מסיכום השנה החולפת שפרסם שב"כ. לפי הנתונים, 430 פיגועים משמעותיים באוגדת יהודה ושומרון וירושלים סוכלו בשנה החולפת, מהם 283 פיגועי ירי, 70 פיגועי דקירה, עשרה פיגועי דריסה, 62 מטעני חבלה, וחמישה אירועי חטיפה. מדובר בירידה לעומת 564 פיגועים שסוכלו ב-2019, 581 בשנת 2018, ו-418 בשנת 2017.

2020 הייתה נמוכה גם במספר ההרוגים והפצועים. שלושה ישראלים נהרגו כתוצאה מפיגועים "תוצרת" יהודה ושומרון בשנה זו. כמו בעבר, גם בשנה החולפת בוצעו מרבית הפיגועים המשמעותיים בידי מפגעים בודדים וחוליות מקומיות. בשנת 2019 נהרגו 10 בני אדם, ב-2018 נהרגו 16 בני אדם. היקף הפצועים בשנה החולפת היה 46, לעומת 66 פצועים בשנת 2019, ו-83 בשנת 2018.

לפי שב"כ, שנת 2020 התאפיינה בירידה מסוימת בעוצמת החיכוך בין חמאס לישראל, נוכח ההתקדמות בתהליך ההסדרה והסטת הקשב של התנועה לניהול משבר הקורונה. ועדיין, שנה זו המחישה כי הפוטנציאל להדרדרות מובנה במציאות ברצועה, בדגש על תופעת "הסוררים" והמצוקה הכלכלית.

פעילות כוחות צה"ל לאיתור המחבל מאריאל במהלך הימים האחרונים, 20 במרץ 2019. דובר צה"ל
ירידה מסוימת בעוצמת החיכוך. מעצר המחבל מאריאל/דובר צה"ל

חמאס המשיך גם בשנה זו בתהליכי שדרוג היכולות המבצעיות שלו, באופן שהמחיש כי האיום המרכזי בשנים האחרונות טמון בתהליכי בניין הכוח של התנועה ברצועה, וזאת לצד המאמצים הבלתי פוסקים של חמאס לכוון טרור גם משטחי יהודה ושומרון.

עוד בוואלה!

החשש במערכת הביטחון: נוער הגבעות ירדים את השטח, ואז ינקום את מות הצעיר

לכתבה המלאה

לעומת שנת 2020, שנת 2021 צפויה להתאפיין במתח ביטחוני גבוה מאוד. בנוסף למאבק בקורונה, מצטרפים כמגבירי מתח מערכת הבחירות לרשות הפלסטינית וגם ברצועת עזה, משכורות האסירים הביטחוניים שאמורות להסתיים בחודש אפריל וטרם נמצא להן פתרון.

גם כניסת ג'ו ביידן לבית הלבן ואי בהירות האם יחזיר את מאות מיליוני הדולרים לפרויקטים ביהודה ושומרון מהווה גורם שעלול להגדיל את הנפיצות באזור. כמו כן גם החיכוך העולה בין אוכלוסייה ישראלית לפלסטינית, כולל פשעי שנאה.

כל אלו יהוו אתגר עבור מערכת הביטחון, אך יחד עם זאת במערכת הביטחון טוענים כי יש לא מעט גורמים מרסנים, בראשם יותר מ-100 אלף פועלים שעובדים בישראל, החזרת התיאום הביטחוני והאזרחי, ותקווה ברשות הפלסטינית להתנעת פרויקטים משותפים לישראל ולפלסטינים.

מעבר לירידה המתמשכת בטרור, לפחות בפיגועים שיצאו לפועל, שב"כ פרסם נתונים על תרומתו למאבק בנגיף הקורונה. באמצעות הסיוע הטכנולוגי של הארגון, אותרו יותר מ-90 אלף חולים. לפי נתוני משרד הבריאות, נמנעו כ-50 אלף נדבקים חדשים, שמשמעותם כאלף מקרי תחלואה קשים וכ-400 מקרי תמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully