וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש במערכת הביטחון: נוער הגבעות ירדים את השטח, ואז ינקום את מות הצעיר

26.12.2020 / 14:30

צה"ל ומג"ב ממשיכים לתגבר כוחות ביהודה ושומרון, מחשש להסלמה במחאת הימין הקיצוני על מותו של אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי, וממחבלים שיחקו את רצח אסתר הורגן ואת ניסיון הפיגוע בהר הבית. במערכת הביטחון מבינים: מהנקודה הזו, אי אפשר לדעת לאן כדור השלג הזה יתגלגל

בווידאו: מחאה במטה הארצי בירושלים, בעקבות הרג הנער אהוביה סנדק/צילום: רוני כנפו

הרמטכ"ל אביב כוכבי אישר לתגבר את אוגדת יהודה ושומרון בכוחות לוחמים נוספים, על רקע החשש שנערי גבעות ינסו לנקום את מותו של אהוביה סנדק בן ה-16, שנהרג השבוע במהלך מרדף של משטרת ישראל אחרי רכב בו נסע. פעולת נקמה אלימה או פיגוע עלולים להביא לתגובת נגד של פעילים פלסטינים ולרוב ביהודה ושומרון - אפשר לדעת איך אירוע מתחיל, אך לא בהכרח היכן הוא יסתיים. בזמן שיחלוף יידרשו כוחות האוגדה, בפיקודו של תא"ל יניב אללוף, להרגיע את השטח ולמנוע חיכוך או אירועים נפיצים שמציתים את השטח.

בעוד ההפגנות של פעילי הימין הקיצוני במחאה על מותו של סנדק נמשכות מול בניין המטה הארצי של משטרת ישראל, הציב צה"ל כוחות צבא ומג"ב במוקדי חיכוך, תוך הגברת עירנות ודריכות לאירועים חשודים, ובשיתוף פעולה עם משטרת ישראל - שכרגע מהווה את המוקד לביקורת מצד המוחים, שמאשימים אותה ברצח.

צמיג שנוקב בהפגנה על מותו של אהוביה סנדק. 24 בדצמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
משטרה במוקד הביקורת של המפגינים. צמיג שנוקב בהפגנה בירושלים/דוברות משטרת ישראל

הפעילות האלימה של נוער הגבעות ברחבי יהודה ושומרון הייתה בירידה משמעותית בחצי השנה האחרונה, בעיקר בעקבות היחס של ראשי המתנחלים, שסירבו לסייע להם בתשתיות, לרבות ביצהר. אך מותו של סנדק טרף את הקלפים - ובהתאם גורמי ביטחון לא פוסלים את האפשרות לפיגוע נקמה יוצא דופן, בסדר גודל של רצח בני משפחת דוואבשה בכפר דומא ב-2015. במערכת הביטחון לוקחים בחשבון תרחיש קיצוני בו נערי הגבעות יסתפקו בשלב הזה בהפרות סדר אלימות ומחאות, ימתינו זמן מה - ואז יקדמו פעולת טרור שיכולה לטלטל את האזור.

זרם הטרור התת-קרקעי

בתוך כך, בצה"ל מדגישים שאין קשר ישיר בין הרצח של אסתר הורגן ביער ריחן לניסיון הפיגוע בהר הבית, שבו ניסה פלסטיני לירות בשוטרים, נורה ונהרג, למעט סמיכות הזמנים. חשוב להדגיש כי לא היו כל התראות מודיעיניות על כוונות להוציא לפועל פיגועים.

החשוד ברצח הורגן, בעל עבר ביטחוני שריצה עונש בכלא, הועבר לחקירת שב"כ. לא ברור עד כה אם הרצח היה ספונטני, או יזום ומתוכנן. גורמי ביטחון מעריכים כי לרוב פיגועים שאין מאחוריהם תשתית טרור והכוונה מרצועת עזה, יו"ש, טורקיה או לבנון כפי שאירע במקרים אחרים, מתגלגלים כתוצאה מבעיות אישיות, שלעתים הן במישור הנפשי, הכלכלי או החברתי.

ולכן, לצד החשש מפיגוע יהודי, קיים גם חשש מפיגועים המחקים את הטרור ביער ריחן ובהר הבית. זרם הטרור התת-קרקעי ביהודה ושומרון הוא תמידי, ולרוב הוא נעצר בזכות סיכול של שב"כ וצה"ל - אך קיימים המקרים שבהם מצליח לחמוק מהמכ"ם מפגע בודד שקם בבוקר ומחליט לרצוח ישראלים.

הבית בו נרצחו בני משפחת דוואבשה שנה לאחר הפיגוע בדומא, יולי 2016. ניב אהרונסון
חשש מאירוע דומה. בית משפחת דאוובשה ש-3 ממנה נשרפו למוות ע"י נער גבעות. 2016/ניב אהרונסון

מנגנוני הביטחון הפלסטינים מגלים הבנה כלפי העלייה בדריכות בצד הישראלי. ברקע דברים אלו, יאמר לזכות ראש המנהל האזרחי תא"ל רסאן עליאן ואנשיו, שדאגו למחוק חצי שנה ללא תיאום ביטחוני ולהחזיר את מערכת היחסים בין הצדדים למצב תקין.

כדאי לזכור שבקרוב יתחילו חגי המולד ועמם כוונות של תיירים ואזרחים ישראלים לאתרים קדושים לנצרות ועמם החשש מתחלואה בקורונה. המצב הבריאותי בגדה המערבית מעורר דאגה, שכן אף הוא נחשב לאחד המאיצים לבעיות ביטחוניות כשיש משבר רפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully