וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

75 מיליון דולר מאחורי הקלעים: "ממשל ביידן מגביר בשקט את הסיוע לפלסטינים"

עודכן לאחרונה: 1.4.2021 / 9:25

לפי אי-פי, הנשיא החל לקיים את הבטחתו להפוך את החלטות טראמפ בנושא הפלסטיני, מבלי להוציא הודעה רשמית. לאחר שהכריז על תמיכה של 15 מיליון דולר לגדה המערבית ולעזה, עדכן את הקונגרס שעשרות מיליונים נוספים יועברו לשיקום "האמון והרצון הטוב"

בווידאו: ביידן הציג תכנית כלכלית של 2 טריליון דולר/צילום: רויטרס

ממשל ביידן מגביר בחשאיות את הסיוע לפלסטינים לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ קיצץ אותו כמעט לחלוטין - כך דווח אמש (רביעי) בסוכנות הידיעות אי-פי. מאז שנכנס לתפקיד עם התחייבות להפוך רבים מהצעדים של טראמפ ביחס לישראל ולרשות הפלסטינית, הממשל העביר לפלסטינים קרוב למאה מיליון דולר, בעוד הוא מכריז על סכום קטן בהרבה.

הממשל הודיע בחמישי שעבר כי הקצה 15 מיליון דולר לאוכלוסיות בסיכון בגדה המערבית וברצועת עזה, למימון המאבק בנגיף הקורונה. יום לאחר מכן, הוא עדכן את חברי הקונגרס על העברת 75 מיליון דולר נוספים שנועדו לתמיכה כלכלית, שחלקם ישמש לשיקום "האמון והרצון הטוב" לאחר הקיצוצים בתקופת טראמפ, מבלי לפרסם זאת לציבור.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפיטסבורג, פנסילבניה, 31 במרץ 2021. רויטרס
הופך את החלטותיו של טראמפ. ביידן, הלילה/רויטרס

מחלקת המדינה האמריקנית סירבה להגיב על הדיווח, ועדיין לא ברור אם הסכום שעליו עודכן הקונגרס כולל את זה שפורסם קודם לכן. כך או כך, תכנית הסיוע מסמנת שינוי משמעותי בגישה של ארצות הברית כלפי הפלסטינים, אחרי האשמות הדדיות לאורך כהונתו של טראמפ.

הממשל כבר הכריז כי הוא תומך בהחזרת הסיוע לפלסטינים. "אנחנו ממשיכים להאמין שהתמיכה האמריקנית בפלסטינים, הכוללת סיוע כלכלי, תואמת את הערכים שלנו, האינטרסים שלנו", אמר דובר משרד החוץ נד פרייס. "כמובן, היא תואמת לאינטרסים של הפלסטינים. היא גם תואמת את האינטרסים של השותפה שלנו, ישראל, ונוכל להרחיב על הנושא בהמשך".

חיסון נגד קורונה בג'נין, 22 במרץ 2021. רויטרס
תקציב הסיוע לקורונה נכלל בהודעה לקונגרס? חיסון בג'נין/רויטרס

לפי החוק האמריקני, לממשל אסור להעביר סיוע ישיר לרשות הפלסטינית או לממן פרויקטים שירוויחו ממנו, כל עוד הרשות מממנת עבריינים ומשפחות של מורשעים בעבירות נגד ישראל או ארצות הברית. תשלומים אלה היו אחת הסיבות להפסקת הסיוע בתקופת טראמפ. על אף שהתמיכה הנוכחית לא תועבר לרשות, מחוקקים תומכי ישראל, רבים מהם רפובליקנים, צפויים להתנגד לה.

בהודעה לקונגרס נכתב כי רוב הסכום יגיע ליוזמות קצרות-טווח שמטרתן בנייה מחדש של היחסים בין ארצות הברית לפלסטינים, והשימוש בו יחל ב-10 באפריל. 5.4 מיליון יועברו לארגונים אזרחיים, שעשויים לכלול תקשורת עצמאית, וחלקים נוספים עתידים יוקדשו למערכת הבריאות, תברואה, אספקת מים, תשתיות תחבורה, שירותי רווחה והכשרות מקצועיות לצעירים פלסטינים, הלוואות קטנות ומענקים לעסקים קטנים ומוכנות לאסון בגדה המערבית ובעזה.

תכנית כלכלית חדשה

בתוך כך, ביידן הציג הלילה תכנית כלכלית בסך שני טריליון דולר לשיקום ושיפור התשתיות במדינה. הנשיא אמר כי התכנית היא צעד מכונן שיוכל ליצור את "הכלכלה העמידה והחדשנית ביותר בעולם". בנאום שנשא סמוך לפיטסבורג, הבטיח כי "זו לא תכנית שמעגלת פינות, זו השקעה של פעם בדור באמריקה".

גורמים בבית הלבן אמרו כי התכנית המשלבת הוצאות והעלאת מסים תוכל להביא לסלילה מחודשת של כבישים באורך 37 אלף קילומטרים, שיפוצים בעשרת הגשרים החשובים ביותר לכלכלת המדינה, הפסקת השימוש בצינורות עופרת מסוכנים באספקת המים ורשימה ארוכה של פרויקטים אחרים, שנועדו ליצור מיליוני משרות חדשות בטווח הקרוב ולחזק את התחרותיות של ארצות הברית בטווח הרחוק.

הם הוסיפו כי התכנית תאיץ את המאבק בשינוי האקלים, דרך מעבר למקורות אנרגיה מתחדשת, ותקדם את השוויון הגזעי בכלכלה.

כביש 76 בפילדלפיה, ארצות הברית, 31 במרץ 2021. AP
עשרות אלפי קילומטרים חדשים. כביש בין-מדינתי בפילדלפיה/AP

מחיר התכנית יהיה העלאת המיסוי על רווחי תאגידים לאורך 15 שנים, בעיקר בעסקים בינלאומיים שמרוויחים ורושמים רווחים במדינות אחרות. הנשיא הסביר כי מטרת הצעד היא לקדם מעבר של חברות להשקעה וייצור בארצות הברית.

הרפובליקנים כבר החלו להביע התנגדות לתכנית, אך ביידן קרא לתמיכה משתי המפלגות בקונגרס. הוא טען כי היא "לא תהיה דומה לשום דבר אחר שראינו או עשינו מאז שבנינו את מערכת הכבישים הבין-מדינתיים והמרוץ לחלל, לפני עשורים רבים", וכינה אותה "ההשקעה האמריקנית הגדולה ביותר בעבודות מאז מלחמת העולם השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully