וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדכון מפתיע מנאס"א על האסטרואיד שהיה חשש שייתרסק בכדור הארץ ב-2068

1.4.2021 / 0:02

האסטרואיד אפופיס מוגדר כאיום ממשי על כדור הארץ, כשהתחזיות האחרונות העלו אפשרות של התרסקות שלו פה בעוד 47 שנים. סרטון הדמייה מצמרר הציג את ההתרסקות וההרס הצפויים לנו. לאחר שבנאס"א לא שללו את האפשרות שזה אכן יקרה - יש להם כעת עדכון חשוב (ומרגיע) לגביו

הדמיה של התרסקות האטסרואיד אפופיס על כדור הארץ/YouTube / Space Sim

באוגוסט 2019 סיפרנו לכם על אסטאוריד אפוקליפטי שעשוי לזרוע הרס בכדור הארץ בעוד פחות מ-50 שנה בשם "אפופיס" - ואפילו נאס"א הביעו דאגה ממסלולו הקרוב לכדור הארץ. האסטרואיד שאורכו עולה על גובה מגדל אייפל אמור לחלוף באיזור כדור הארץ מספר פעמים במאה הקרובה, כשהפעם המסוכנת ביותר עבורנו היא ב-2068, אז נמצא שקיים סיכוי שהוא גם יפגע בנו ויביא להרס שכמותו לא דמיינו.

בעת הפרסומים לפני שנתיים על האסטרואיד - שנקרא על שם אל הכאוס והחושך המצרי - פורסמה גם סימולציה מטרידה שמציגה מה יקרה אם האסטרואיד יפגע בכדור הארץ ולאיזה אסון זה יוביל - וכן, מדובר באסון מחריד מאין כמותו. אם יפגע האסטרואיד הוא צפוי לגרום לפיצוץ עז שיהיה חזק פי 65 אלף מהפצצה בהירושימה. תוך כמה שעות כדור אש ענקי ורעידות אדמה חזקות יגיעו עד לקנזס, כארבעה אלף קילומטרים ממקום התרסקותו הצפוי באוקיינוס האטלנטי. הפיצוץ יגרום גם לגשם של שאריות אסטרואיד רותחות ברחבי כדור הארץ - כולל אצלנו בישראל.

מה שמטריד יותר מכל זה שהפעם אלה לא היו רק חובבי תיאוריות הקונספירציה שהביעו דאגה, אלא אפילו בנאס"א נשמעו קולות מודאגים. כעת יש להם עדכון חשוב ומרגיע בנושא.

ככה זה יכול להיראות אם אפופיס יפגע בכדור הארץ

אפשר להירגע לפחות ל-100 שנים

לדברי נאס"א אפשר להירגע - האסטרואיד אפופיס 99942, בשמו המלא, כבר לא מהווה איום על כדור הארץ - לפחות לא ב-100 השנים הקרובות. וואו, ירדה לנו אבן מהלב, תרתי משמע. על פי ההערכה המחודשת של נאס"א - האסטרואיד אפופיס לא יתנגש בכדור הארץ בשנת 2068, וזאת לאחר שהוא עבר על פני כדור הארץ ב-5 במרץ ואיפשר לסוכנות החלל האמריקאית לאמוד את מסלולו סביב השמש ולהגיע לאותן מסקנות מרגיעות.

מדענים השתמשו באנטנת רדיו באורך של 70 מטרים כדי לעקוב אחר תנועת אפופיס וחשפו: "פגיעת האסטרואיד בשנת 2068 כבר אינה תרחיש אפשרי". עם זאת, האסטרואיד צפוי לחזור אלינו עוד לפני זה בשנת 2029, אך הנתונים החדשים צופים שהוא יעבור אז כ-32 אלף קילומטרים מכדור הארץ (כעשירית מהמרחק שבין כדור הארץ לירח) - כלומר עדיין במרחק בטוח. המרחק הקרוב של אפופיס לכדור הארץ בשנת 2029 יאפשר ללמוד יותר על האסטרואיד, כשטלסקופים יאפשרו תצפית של פני השטח שלו.

אסטרואיד אפופיס. NASA, אתר רשמי
ב-2029 יגיעו תמונות ברורות יותר של האסטרואיד/אתר רשמי, NASA

דייוויד פרנוצ'יה מהמרכז לחקר אובייקטים קרובים לכדור הארץ של נאס"א (CNEOS), המנוהל על ידי מעבדת הנעת הסילון של נאס"א בדרום קליפורניה, אמר: "תחזית 2068 כבר אינה אפשרית עוד והחישובים שלנו לא מראים שום סיכון להשפעה על כדור הארץ לפחות במאה השנים הבאות".

עוד בזמן הפרסום הראשוני ב-2019, נאס"א דאגו שלא להכניס את הציבור ללחץ. בעוד שמדענים רוסים הביעו חשש שאפוסיס עלול לפגוע בכדור הארץ במהירות של 24 אלף קילומטר לשעה באחד מ-100 המסלולים הצפויים לו, בנאס"א טענו אז כי ישנו רק סיכוי של 1 ל-250 אלף שהאסטרואיד יפגע בכדור הארץ.

בעבר העריכו מדענים שאם אפופיס ייכנס דרך אזור בחלל המכונה "חור המנעול", כלומר הוא יעבור במרחק המוערך בתור 30,399 ק"מ מפני כדור הארץ, בסטייה של 800 מטרים לכל היותר, הוא יילכד בכוח הכבידה של כדור הארץ, וייכנס איתו לתהודה מסלולית, שתגרום להתנגשות כמעט ודאית ב-13 באפריל 2036, אחרי שש הקפות של אפופיס סביב השמש ושבע הקפות של כדור הארץ סביבה.

אך תצפיות שנערכו במרץ 2018 הראו שהסיכוי להתנגשות בשנת 2036 לא קיים, ובערך 1:333,000 בשנת 2068. כעת מומחי סוכנות החלל האמריקאית מבטלים גם את האפשרות הזאת.

למזלנו, זה כבר לא תרחיש אפשרי:

האסטרואיד התגלה לראשונה ב-19 ביוני 2004 על ידי אסטרונומים במצפה הכוכבים הלאומי קיט פיק באריזונה. "אפופיס הוא אחד מהגופים שתפסו את עיני הציבור מאז שהתגלה ב-2004", אומר מומחה נאס"א, סטיב צ'סלי.

האסטרואיד הוא סלע חללי "מסוג S", כלומר הוא עשוי מחומרים סיליקטיים, כולל תערובת של ניקל וברזל. על פי נאס"א: "כמו כל האסטרואידים, אפופיס הוא שריד מהיווצרות מוקדמת של מערכת השמש שלנו לפני כ -4.6 מיליארד שנה. מקורו בחגורת האסטרואידים הראשית בין מאדים לצדק. במשך מיליוני שנים שונה מסלולו בעיקר בגלל השפעת הכבידה של כוכבי לכת גדולים כמו צדק, כך שהוא עוקף כעת את השמש קרוב יותר לכדור הארץ".

קוטרו כ-340 מטרים ומסתו היא כ-61 מיליון טונות והוא אסטרואיד אטן - אסטרואידים שמסלול ההקפה שלהם סביב השמש חוצה את מסלול ההקפה של כדור הארץ סביב השמש.

על פי נאס"א - כך יחלוף האסטרואיד לידינו ב-2029

אז איך מתגוננים מפני פגיעת אסטרואיד?

כיום ידוע לנו על 1,434 אסטרואידי אטן כאלה ובסוכנות החלל הישראלית מבהירים שאמנם האסטרואידים קיבלו מוניטין מפוקפק בסרטים כמו ארמגדון ואכן כדור הארץ חשוף לפגיעתם, אך למעשה זו תופעה יותר שכיחה ממה שהייתם מדמיינים.

אחת לשנה-שנתיים פוגע אסטרואיד בגודל פיל הודי בכדור הארץ, אולם במרבית המקרים הוא נשרף באטמוספירה במופע זיקוקים מרהיב, ולא פוגע בקרקע. לעומת זאת, אחת לכמה מיליוני שנים פוגע בכדור הארץ אסטרואיד בגודל כזה שפגיעתו בפני כדור הארץ מותירה מכתש אדיר, ויוצרת פיצוץ שתוצאותיו עלולות להיות הרות אסון.

בפברואר 2013 ההתפוצץ אסטרואיד שגודלו בערך 20 מטר מעל איזור העיר צ'לייאבינסק שברוסיה. מעצמת הפיצוץ נפצעו מעל 1000 אנשים, בעיקר משברי זכוכיות, ונגרם נזק למבנים - אולם פגיעה שכזו הינה נדירה ביותר,

בעקבות זאת הוקם בשנת 2015 צוות של האו"ם שאמור להתכונן להציל את כדור הארץ מפגיעה עתידית של אסטרואיד. מבין הרעיונות השונים שעלו אפשר למנות את פיצוץ האסטרואיד באמצעות נשק גרעיני, הסטתו באמצעות מטען חשמלי, ואפילו צביעת האסטרואיד בשחור כדי שאור שמש שיפגע בו יסיט אותו.

בסוכנות החלל הישראלית מסבירים ש"כיום השיטה המועדפת היא הסטת האסטרואיד באמצעות גשושית. נאס"א ו- ESA (סוכנות החלל האירופית) מתכננות את משימת "AIDA", ראשי תיבות שמשמעותן "פגיעת אסטרואיד והערכת הסטתו". וכשאנחנו אומרים "פגיעת אסטרואיד" אנחנו לא מתכוונים פגיעה בנו, אלא פגיעה שלנו בו: בגשושית AIDA מתוכנן להיות חלק הקרוי DART ("חץ") שנועד להתנגש באסטרואיד בעצמה ולנסות להסיטו".

אולם גם המומחים יודעים שייעברו עוד כמה שנים עד שהאנושות תפתח את הטכנולוגיה שבאמצעותה נוכל ליישם רעיונות כאלה ואילו היינו צריכים להתמודד עם אסטרואיד גדול ומסוכן בזמן הקרוב, כנראה היינו נכשלים במשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully