וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספינה חולצה מסואץ, והחוקרים מנסים להבין מה גרם לחסימת התעלה

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 11:17

ה-Ever Given עגנה בחלק רחב יותר של התעלה, שם היא עוברת בדיקות של מומחים ומהנדסים, שבוע אחרי שיצרה פקק תנועה ימי אדיר. למרות חידוש התנועה, מאות כלי שיט עדיין ממתינים לאישור להמשיך במסעותיהם

בווידאו: אחרי חילוץ הספינה - חודשה התנועה בתעלת סואץ/צילום: רויטרס

יממה אחרי שחרורה מתעלת סואץ, מומחים עלו היום (שלישי) על סיפונה של ספינת המשא שחסמה את אחד מנתיבי השיט החשובים בעולם במשך כמעט שבוע. הם ינסו לפתור את השאלות הרבות שנותרו סביב קרקועה למשך שישה ימים, שבהם טולטלה תעשיית הספנות העולמית, שספגה הפסדים של מיליארדי דולרים ביום.

הספינה, Ever Given, עגנה היום באזור האגמים המרים, מקטע רחב בתעלה שנמצא באמצע התעלה, אחרי שצוותי החילוץ הצליחו לשחרר אותה אתמול אחר הצהריים. גורם בכיר ברשות התעלה, שדיבר בעילום שם משום שהוא לא מורשה לדבר עם עיתונאים, אמר כי המומחים מחפשים סימנים לנזק ומנסים לקבוע מה גרם לספינה, שגודלה כ-400 מטר, לעלות על שרטון ביום שלישי שעבר.

אותו גורם הוסיף כי המהנדסים בוחנים את מנועי הספינה, ששטה תחת דגל פנמה ונמצאת בבעלות יפנית, כדי לקבוע מתי תוכל להמשיך ליעדה בנמל רוטרדם בהולנד. עשרות ספינות שהיו תקועות במשך ימים עם סחורות רבות עליהן עברו בתעלה מאז חודשה בה אתמול התנועה הימית, אך נכון להבוקר, יותר מ-300 כלי שיט עדיין ממתינים בכניסות לתעלה ובאזור האגמים המרירים, ומחכים לאישור כדי להמשיך במסעותיהם.

אוסמה רביע, יו"ר רשות תעלת סואץ, אמר אתמול לכתבים כי התנועה הימית בתעלה תוכל לחזור בתוך ארבעה ימים לקצב הממוצע שלה.

הספינה Ever Given מפליגה בתעלת סואץ אחרי שחרורה, 29 במרץ 2021. AP
מקור לגאווה לאומית. דגל מצרים מתנוסס מול הספינה בעת חציית התעלה, אתמול/AP

החברה שבבעלותה הספינה, Shoei Kisen, אמרה היום כי היא תשתתף בחקירה יחד עם גורמים אחרים, מבלי למנות אותם. היא אף סירבה לדון בסיבות אפשריות לתאונה משום שהחקירה נמשכת. בין התיאוריות שהועלו בימים האחרונים היו מהירות גבוהה, טעות אנוש ותנאי מזג האוויר. החברה הוסיפה כי כל נזק שנגרם לספינה היה בעיקר בתחתית שלה, והדגישה כי לא ידוע אם היא תתוקן במצרים או במקום אחר. בנוסף לכך, היא הבהירה כי ההחלטה אם היא תמשיך במסעה להולנד נמצאת בידי החברה המפעילה אותה, ולא אצלה.

אתמול, צי של ספינות גרר, שנהנה מגלים גבוהים, שחרר את החרטום של הספינה מהגדה החולית שעליה היא נחה במשך כשבוע. הן צפרו לאות חגיגה בעודן מובילות את Ever Given אחרי ימים של חוסר הצלחה שלכדו את תשומת הלב העולמית. מומחים מעריכים כי פקק התנועה, שעצר מעבר סחורות בשווי של תשעה מיליארד דולר ביום, ייפתח סופית רק בעוד עשרה ימים לפחות.

ה-Ever Given התרסקה על גדת התעלה במקטע חד-נתיבי, מרחק של כשישה קילומטר מצפון לכניסה הדרומית, סמוך לעיר סואץ. התעלה היא מקור לגאווה לאומית ולהכנסות חיוניות עבור מצרים, ונשיאה עבד אל-פתאח א-סיסי חגג את הצלחת המבצע אתמול אחרי ימים של שתיקה. "המצרים הצליחו לסיים את המשבר למרות המורכבות הטכנית האדירה", נכתב בעמוד הפייסבוק שלו.

תמונות לוויין של הספינה Ever Given בתעלת סואץ, 29 במרץ 2021. רויטרס
חסמה עורק תחבורה מרכזי. תמונת לוויין של Ever Given בתעלה/רויטרס

במקום להמתין לפתיחת התעלה, כמה עשרות ספינות בחרו בנתיב האלטרנטיבי והארוך יותר סביב כף התקווה הטובה בקצה הדרומי של אפריקה - עיקוף של אלפי קילומטרים המגדיל במאות אלפי דולרים את עלויות הדלק והוצאות נוספות של כלי השיט.

המשבר שם במוקד את נתיב הסחר החיוני, שדרכו עובר יותר מ-10% מהסחר העולמי, כולל 7% מסחר הנפט. יותר מ-19 אלף ספינות המעבירות סחורות סיניות ומיליוני חביות נפט וגז נוזלי שטות דרך עורק התחבורה מהמזרח התיכון ואסיה לאירופה ולצפון אמריקה. החסימה חסרת התקדים של התעלה העלתה שאלות חדשות לגבי תעשיית הספנות, המספקת את צרכיו של העולם הנמצא תחת לחץ בשל מגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully