וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלה נפתחה: התנועה בסואץ חודשה אחרי שחרור הספינה

עודכן לאחרונה: 29.3.2021 / 17:13

הספינה Ever Given שוחררה מגדות התעלה אחרי כמעט שבוע, ועתה יידרשו כמה ימים עד לשחרור הפקק הימי של מאות ספינות. נשיא מצרים בירך על סוף המשבר, אך ההשלכות הכלכליות יורגשו בזמן הקרוב. "גם כשהתעלה תיפתח מחדש, אפקט הדומינו יהיה משמעותי"

בווידאו: אחרי חילוץ הספינה - חודשה התנועה בתעלת סואץ/צילום: רויטרס

התנועה בתעלת סואץ חודשה היום (שני) אחרי שחרורה של הספינה שתקעה את המעבר במשך כמעט שבוע - כך מסרה רשות התעלה, בזמן שהספינה Ever Given תועדה ממשיכה במסעה צפונה, בתקווה לשחרור הפקק הימי בהקדם האפשרי. הבוקר חולצה הספינה מגדות התעלה לאחר שישה ימים, והצוותים המתינו להתחזקות הגלים כדי לחדש את מבצע החילוץ ולהקל על הפגיעה באספקה העולמית.

Ever Given היא אחת מאוניות המשא הגדולות בעולם, שאורכה יותר מארבעה מגרשי כדורגל. עדיין לא ברור מה גרם לספינה להיתקע ביום שלישי שעבר ולתקוע יותר מ-400 כלי שיט משני צדי התעלה. הרשויות אמרו כי תנאי מזג האוויר, רוחות עזות וסופות חול, ככל הנראה לא היו הגורם היחיד, וייתכן שהייתה זו טעות אנוש או תקלה טכנית. היא תעבור בדיקות נוספות לאחר שתצא מהתעלה.

מארסק, חברת המכולות הגדולה בעולם, העריכה כי השיבושים לתעשיית הספנות הימית עשויים להימשך שבועות, ואפילו חודשים. "גם כשהתעלה תיפתח מחדש, אפקט הדומינו על הקיבולת והציוד העולמיים יהיה משמעותי", מסרה הבוקר החברה בהודעה ללקוחותיה.

הספינה Ever Given מפליגה בתעלת סואץ אחרי שחרורה, 29 במרץ 2021. רויטרס
נשיא מצרים שיבח את צוותי החילוץ. הספינה Ever Given אחרי החילוץ, היום/רויטרס

צוותי החילוץ פעלו בימים האחרונים מסביב לשעון, והם התמקדו בהסרת החול שסביב לספינה. נכון לאתמול, פונו 27 אלף מטרים של חול בעומק של 18 מטר. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שארצו קיבלה הצעות לעזרה מארצות הברית, רוסיה וטורקיה, שיבח הבוקר את הצלחת המבצע. "המצרים החזירו במו ידיהם את המצב לסדרו, וכל העולם יכול להיות בטוח עכשיו שהסחורות והצרכים שלו עוברים עכשיו דרך נתיב השיט הזה", מסר הנשיא.

תמונת לוויין של הפקק הימי בדרום תעלת סואץ בעקבות הספינה החסומה, 28 במרץ 2021. רויטרס
פקק תנועה מדרום לתעלת סואץ, אתמול/רויטרס

פריצת הדרך במבצע נרשמה בשעה 04:30 הבוקר, כשהספינה חזרה לצוף. סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו את תזוזת הספינה ופתיחת מרווח מסוים בתעלה. בסרטון אחר נשמעו צהלות וצופרי הספינה חוגגים את ההתקדמות במבצע.

למרות האופטימיות אחרי ההתפתחות המשמעותית ביותר במבצע לשחרור הספינה, צוות החילוץ אמר הבוקר כי נותרו עוד מכשולים בדרך. "אל תריעו מוקדם מדי", אמר פטר ברדובסקי, מנכ"ל חברת Boskalis שפועלת לחילוץ Ever Given. "זה לא משחק ילדים".

גורם בחברה היפנית Shoei Kisen, שבבעלותה הספינה שמשקלה 200 אלף טונות, אמר כי 11 גוררות מושכות את Ever Given מאז שעות הבוקר. הוא הוסיף כי לא נמצא נזק נוסף לספינה, פרט לזה שנגרם לירכתיה עם פגיעתה בגדה ביום שלישי. גורם ברשות התעלה אמר כי צוותי שטח החלו בבדיקות טכניות לספינה, ווידאו שהמנוע שלה עדיין פועל לפני שיצאה לדרך בשעות אחר הצהריים.

הספינה התקועה בתעלת סואץ, 29 במרץ 2021. רויטרס
ארבעה מגרשי כדורגל במשקל של 200 אלף טונות. הספינה Ever Given/רויטרס

בעקבות התקרית, לפחות 15 ספינות העדיפו לשנות את מסלולן, ולעבור דרך הקצה הדרומי של אפריקה, בשינוי שיאריך את מסען ב-9,000 ק"מ וייקר אותו משמעותית. כ-30% מתעבורת המכולות היומית חולפת דרך תעלת סואץ, שאורכה 193 ק"מ, וכ-12% מכל הסחורות בעולם. מי שחשה על בשרה את השפעות חסימת התעלה היא סוריה, שהודיעה על קיצוב באספקת הדלק הדלילה ממילא שלה.

תעלת סואץ נחנכה ב-1869 וקיצרה את המסע בין המזרח למערב. ב-2015 היא הורחבה כך שספינות גדולות יותר יוכלו לעבור בה, אך Ever Given נתקעה במקטע צר יותר שלא הורחב. הספינה שנבנתה בשנת 2018 ורשומה בפנמה, הייתה בדרכה מסין לנמל רוטרדם שבהולנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully