וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל: "ייפגע בתוצרת"

עודכן לאחרונה: 31.3.2021 / 8:17

במסמך שפרסם מתריע המשרד כי הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד יסב פגיעה משמעותית לענפי החקלאות באזור. רשות התעופה טרם פרסמה מגבלות, אך המסמך מתייחס להגבלות שהוחלו על השדה שהוקם במחניים, שם צומצמו ענפי גידול כדי להרחיק ציפורים והוטלו הגבלות בנייה

בווידאו: ישראלים נותחים בנתב"ג לטובת הצבעה בבחירות/צילום: יותם רונן

האגף לתכנון ופיתוח הכפר במשרד החקלאות מתייצב לצד תושבי עמק יזרעאל בהתנגדות להקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג ברמת דוד. על פי מסמך עליו חתום רענן אמויאל, מנהל באגף, החלופה הצפונית לשדה המשלים לנתב"ג תפגע באופן משמעותי בחקלאות הסובבת את שטח השדה המתוכנן.

במסגרת המסמך מתייחסים באגף למגבלות שעשויות לחול על ענפי גידולים חקלאיים שונים המוגדרים כ"מושכי ציפורים". בין השאר מדובר בגידולי חיטה, אפונה, תירס, גידול מזון לבהמות, פעילות רפתות, לולים ועוד, ברדיוס של חמישה ק"מ ואף יותר משטח השדה. המשמעות היא השפעה על שטחים בהיקף 185 אלף דונם, המשמשים 11 יישובים שונים להם הם מוחכרים, כשקיבוץ יפעת יהיה הנפגע העיקרי, עם 27% משטחיו שיופקעו לטובת השדה שיוקם.

שטח שדה התעופה המתוכנן ברמת דוד (בכחול) וטווח המגבלות המשוער. ללא, צילום מסך
שטח השדה המתוכנן ברמת דוד (בכחול) וטווח המגבלות המשוער/צילום מסך, ללא

בנוסף להגבלות על סוגי הגידולים החקלאיים, המגבלות סביב השדה צפויות לכלול גם הגבלות בנייה ושימושי קרקע נוספים בשל סכנת ציפורים שמפריעות למטוסים. באזור המכונה "תחום ציפורים א'" לא יותר להקים אתרי סילוק פסולת או מתקני קינון ושהייה לציפורים. מפעלים לעיבוד מזון, אסמי תבואה, חוות בעלי חיים ואפילו פארקים וחניוני נופש יידרשו להיתרים מיוחדים.

המסמך עצמו לא נשען על מגבלות ספציפיות שניתנו על ידי רשות התעופה האזרחית לחלופה הצפונית, אלא מתבסס על "המרה" של המגבלות שביקשה הרשות להחיל על שדה התעופה המתחדש במחניים, המקודם בחודשים האחרונים. בין השאר, בהתבסס על התכנית לשדה במחניים, יותנה סוג הגידול החקלאי באישור מראש של רשות שדות התעופה ומפעיל השדה. בנוגע למחזורי גידול עונתיים היכולים להגיע גם לשלושה גידולים שונים בשנה, לדברי אמויאל מדובר ב"רגולציה בלתי אפשרית מבחינת החקלאים".

בסיכום המסמך נכתב כי "חטיבת שטח חיונית, בה מתקיימת שנים רבות חקלאות אינטנסיבית, פורחת ומשגשגת, צפויה להפוך לחטיבת שטח בה תוגבל יכולת הייצור החקלאי ובהתאם, הפריון החקלאי יפחת בה דרמטית".

הבטחות באוויר ועובדות בשטח

ההסתייגות הזו מצטרפת לתפיסה של שרת התחבורה מירי רגב, שר הביטחון בני גנץ וגם להבטחה המעורפלת מאוד שהעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי הרשויות בדרום, לפיה מיקומו של שדה תעופה בנבטים ייבחן בחיוב. הדיון הגיע גם לוועדה לביקורת המדינה שביקרה את תהליך קבלת ההחלטות ועיכוב הנושא במשך 40 שנה. סוגיה נוספת נוגעת לעובדה שהחלופה הצפונית לא תוכל לתת מענה לאחת הבעיות הגדולות של נתב"ג כיום - העובדה שהוא מוגבל בפעילות בשעות הלילה - ושדה משלים שיוקם באזור מאוכלס ויוגבל גם הוא בשעות הפעילות לא יפתור.

לטענת ראשי הרשויות בדרום ממשיכים גופי התכנון לקדם את החלופה הצפונית למרות התנגדות משרדי הממשלה. הם מאשימים בכך את חיל האוויר המתנגד להקמת השדה בדרום.

דרכי גישה רמת דוד. ללא, אתר רשמי
תכנון חלופות התחבורה הנוכחי לשדה הצפוני ברמת דוד/אתר רשמי, ללא

לצד המתנגדים להקמת השדה ברמת דוד, המצדדים בהקמת השדה הצפוני מציינים כי שדה בדרום יפגע בפעילות חיל האוויר ולא יפתור את בעיית המסדרון האווירי הצפוף של ישראל. בנוסף, הם טוענים כי הוא לא יאפשר פתיחת נתיב צפוני ליעדים באירופה, ידרוש הרחבה של נתיב הטיסה דרומה לאורך הגבול המזרחי וכן לא יהיה אטרקטיבי לנוסעים יוצאים או נכנסים ולכן גם לא כדאי לשימוש חברות תעופה זרות או הפעלה שלו בידי גורם פרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully