וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצפון והדרום מול הרשויות: השלב הבא בעימות על הקמת שדה משלים לנתב"ג

30.7.2020 / 17:55

המאבק על מיקום שדה התעופה הבינלאומי שיקום בנוסף לנתב"ג הגיע לוועדה לביקורת המדינה. בדיון ראשון הושבו יחדיו גופי התכנון וחיל האוויר המצדדים ביישום הפרויקט ברמת דוד, מול התומכים בהקמתו בנבטים. ח"כ שלח: "מדובר בקונצנזוס, אך התהליך נמרח 40 שנה"

צילום: ניב אהרונסון

סוגיית הקמת שדה תעופה בינלאומי חלופי לנתב"ג הגיעה אתמול (רביעי) לוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח. במרכז הדיון עמדה שאלת מיקומו של השדה, שעדיין לא הוחלט אם ייבנה ברמת דוד שבצפון או בנבטים, ושהקמתו מערבת נושאים של תשתיות לאומיות, ביטחון, אקולוגיה, כלכלה וכסף רב.

בראשית הדיון הסביר מוטי שמואלי, סגן בכיר וראש אגף תשתיות תעופתיות ברשות התעופה האזרחית, כי "ועדה בין משרדית שבדקה את החלופות לעומק הגיעה למסקנות ששני האתרים האפשריים הם רמת דוד ונבטים אבל רמת דוד קיבל עדיפות ברורה ובלתי ניתנת להשוואה".

לדבריו, בתחילתה של שנת 2018 הוחלט בתום דיון ארוך בנושא לתכנן שתי תכניות לבניית שדה נוסף במקביל. "כרגע התכנון של רמת דוד מתקדם יותר טוב כי הוא הרבה יותר מעשי ואפקטיבי. המועצה הארצית דואגת לתכנון ועושה זאת ביחד עם משרד הביטחון וצה"ל", אמר. שמואלי הבהיר כי עמדת רשות שדות התעופה היא שהשדה צריך לקום ברמת דוד, אבל היא לא זו "שמחליטה אם, מתי ואיך יממשו התכניות".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח אמר במהלך הדיון כי "שדה תעופה נוסף זה אינטרס לאומי במעלה הראשונה שאמור לשרת את מדינת ישראל ואזרחי ישראל, ומה שקורה פה זה חלם. למרוח תהליך כזה על 40 שנה ועכשיו להגיד שמקדמים את שניהם זו לא התנהלות ברורה ולא ראויה בקבלת החלטות בסדר גודל כזה. צריך לבצע תהליך ראוי, לבחון חלופות כמו שצריך ולקבל החלטה".

הדמייה של שדה התעופה הבינלאומי בנגב בנבטים. סטודיו הקוביה, מערכת וואלה! NEWS
"רמת דוד קיבל עדיפות". הדמיה של השדה הבינלאומי בנבטים/מערכת וואלה! NEWS, סטודיו הקוביה

חבר הכנסת רם בן ברק (יש עתיד), תושב העמק ומתנגד בולט להקמת השדה בו, הקשה על שמואלי ועל התבחינים לפיהם קיבלה חלופת רמת דוד קדימות. "השאלה של כמות האוכלוסייה שישרת השדה לא טובה, היא לא נעשתה בראייה של שנים קדימה". בתשובתו הבהיר שמואלי את מה שהיה ברור לתושבי העמק - "הראייה הייתה מבחינת תעבורה אווירית קודם כל, שאר הקריטריונים היו משניים".

עמדת גורמי התכנון המצדדים בשדה ברמת דוד ניכרה גם בדבריה של אילנה שפרן, מנהלת אגף תחבורה במנהל התכנון. "אנחנו נתקלים בהתנגדויות רבות כי כל תושב לא רוצה את זה בתחומו וזה מובן, אבל חייבים להסתכל על הצורך של המדינה", אמרה שפרן. "מדובר בנושא לאומי וחשוב ויש כאן מורכבות". בהמשך, אישרה: "רמת דוד מקודם יותר מנבטים".

עוד בוואלה!

עיר מקלט לנחיתות: הבעיה האמיתית של השדה המשלים לנתב"ג

לכתבה המלאה
שדה התעופה בן גוריון, 10 במרץ 2020. רויטרס
"ההחלטה היא של הדרג המדיני והצבא יעשה מה שנידרש". נתב"ג/רויטרס

גורמי הביטחון שנכחו בדיון קוראים גם הם להקימו ברמת דוד. אלון ישעיהו מהיחידה להתיישבות במשרד הביטחון אמר כי "לאורך שנים התנגדנו להצבת השדה בדרום בגלל השלכות משמעותיות על מערך האימונים, בית הספר לטיסה בחצרים ועל המערך המבצעי. שילוב של תעופה אזרחית וצבאית בנבטים אינו אפשרי".

סא"ל עמרי גרובר, ראש ענף תעבורה ופיקוח טיסה בחיל האוויר, הדגיש: "ההחלטה היא של הדרג המדיני והצבא יעשה מה שנידרש. אם יוחלט שכן, זה ניתן לביצוע אבל לא בתצורתו הנוכחית של שדה חצרים. בית הספר לטיסה יצטרך לעבור למקום אחר". בחיל האוויר אומרים כי "להקמה בדרום יהיו השלכות משמעותיות על המערך המבצעי".

תהליך התכנון עקום

מהעבר השני התייצבה קואליציה מאוחדת שורות של ראשי מועצות וגופים מבין תושבי עמק יזרעאל והנגב, עם טענות אודות התנהלות לא שקופה ובעייתית של רשויות התכנון כלפיהם.

ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, טען כי ביצוע הפרויקט יביא לפיתוח משמעותי של האזור, אך התהליך חייב להיעשות בשקיפות מלאה. "מעטות ההזדמנויות ההיסטוריות כמו זו כדי לשנות פניו של אזור. הקמת השדה בנבטים תהיה כלי ומנוף להשקעה וצמיחה אדירה. אני לא מכיר נושא שיש בו קונצנזוס מוחלט כל כך בין הרשויות, אלו בדרום שמעוניין בשדה והצפון שלא מעוניין בו".

"ההחלטה לקדם את שני התכנונים במקביל היא דגל אדום, כי אנחנו יודעים שבפועל זה יתחיל באחד בצפון ואולי גם ייעצר שם. אנחנו מכבדים את הצבא אבל לא ייתכן שאם חיל האוויר אומר שאי אפשר אז פשוט אי אפשר. צריך שקיפות כדי שאפשר יהיה לבחון את התהליכים", הוסיף.

מאבק נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל. מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה,
פעילי המאבק נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל/מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה

גיל דייגי, חבר במטה המאבק נגד שדה התעופה בעמק יזרעאל ונווט קרב בחיל האוויר, אמר בוועדה: "האינטרס של עם ישראל הוא שזה יהיה בדרום. יש פה קונצנזוס גם עם הרשויות בדרום, התכנון הזה (שדה תעופה ברמת דוד - ק.כ) יעלה יותר כסף, ייקח יותר זמן ויפגע בפיתוח של הנגב".

לדבריו, "תהליך התכנון הוא עקום, מסתירים מאיתנו מידע, עד שלא לקחנו את רת"א לבית המשפט לא קיבלנו את כל התוכניות. או במקרה של נתיבי הטיסה - מעולם לא קיבלנו מפה אחת של כל הנתיבים. את השדה ברמת דוד יקח להקים 10-15 שנים, נבטים יעבוד תוך ארבע שנים. ההתנגדות כאן היא לא שלנו, אלא של חיל האוויר, לחיל האוויר לא נוח שמטוסים אזרחיים יסתובבו לו בין הרגליים בנבטים. מתי הזנב יפסיק לכשכש בכלב?".

ח"כ עפר שלח בוועדת הקורונה בכנסת - ה-25 למרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
"חייבים לקבל תהליך כמו שצריך ושקיפות". ח"כ שלח בכנסת/צילום מסך, צילום מסך

הטענות כלפי ההתערבות של חיל האוויר והטיית התוכניות על פי רצונותיו נשמעו גם על ידי טל אל על, סגן ראש עיריית באר שבע וחבר ועדת התכנון. "חיל האוויר מעכב כל תכנון ריאלי בנבטים. כל מה שהוא מבקש הוא מקבל, כאשר אנחנו בכלל לא חשופים לשיקולים. לכאורה מקדמים פה שני תכנונים, אבל ביום ההצגה יביאו לוועדה שתי תכניות - מושלמת ברמת דוד וחסרה בנבטים".

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל וממובילי המאבק של האזור בהקמת שדה, אמר: "אני מבקש מכם, תצילו את המדינה מעצמה. אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר ומנכ"ל אל על אמר לנו בעצמו - שדה התעופה חייב להיות בנבטים. הוועדות השונות שהוקמו 'שיחקו משחק' עם איתור מקומות אבל לא בחנו חלופות ברצינות".

"יש קונצנזוס בקרב האזרחים בשאלת מיקומו הרצוי של השדה"

ח"כ קרן ברק (הליכוד) אמרה כי "למיקום השדה יש השלכות חברתיות וכלכליות רבות. אם הוא יוקם בצפון המדינה, תצטרך לפצות את כל תושבי האזור שלא מעוניינים בו, לעומת תושבי הדרום שמשוועים לשדה כזה. בצפון השדה ויכולותיו יהיו קטנים יותר - מטוסים קטנים יותר, יעדים מצומצמים יותר ובדרום לא תהיה שום הגבלה. גם הסיכון הביטחוני הוא גדול יותר בצפון. זו מלחמה עיקשת ובלתי נגמרת של חיל האוויר ואני נרתמת בכל הכוח מנגד לטובת האזרחים והתיירות".

לסיכום הדיון אמר ח"כ שלח, "נראה שאכן יש קונצנזוס בקרב האזרחים בשאלת מיקומו הרצוי של השדה. זה לא בהכרח אומר שהם צודקים, אבל זה כן אומר שהם חייבים לקבל תהליך כמו שצריך ושקיפות. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי התקדמות התהליך בדרישה למקצועיות, יעילות ושקיפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully