וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצהרות כיוונו להקמת שדה משלים לנתב"ג בדרום. המציאות נראית אחרת

12.2.2021 / 18:00

למרות הצהרות ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר הביטחון לגבי העדפת הקמה של שדה תעופה משלים בנבטים, ברשויות המקומיות טוענים שגופי התכנון מקדמים במרץ דווקא את החלופה הצפונית ברמת דוד. "גרירת רגליים בכוונה תחילה"

בווידאו: נתב"ג נסגר לטיסות בניסיון לבלום כניסת מוטציות/צילום: רויטרס וערוץ הכנסת

ההחלטה אם שדה התעופה המשלים לנמל התעופה בן גוריון יוקם ברמת דוד בעמק יזרעאל או בנבטים שבדרום טרם התקבלה, אולם בחודשים האחרונים נמשכת עבודת צוותי התכנון, שהונחו לקדם את שתי החלופות ואחראים לבניית תכניות לשדות האלו.

משיחות עם בכירים במועצות האזוריות בצפון ובדרום עולה כי יש יחס שונה כלפי החלופות. בעוד שנראה כי גופי התכנון מקדמים את שני הפרויקטים בהמתנה להחלטה של הדרג המדיני, בפועל נראה שהתכנית להקמת שדה משלים בצפון מקודמת ואילו התכנית לשדה בדרום נשרכת מאחור.

"הדחיפה לרמת דוד היא אך ורק בגלל חיל האוויר", אומר לוואלה! NEWS טל אל על, סגן ומ"מ ראש העיר באר שבע, טענה שהוכחשה לחלוטין בעבר על ידי החיל עצמו. "אני חבר בוועדת העורכים לתמ"א 15 ג' ו-15 ד' (התוכניות לשדות התעופה המשלימים, ק"כ), כחבר ועדה, ממעט החומרים שאנחנו נחשפים אליהם עולה שרמת דוד מתוכננת בכל הכוח ובנבטים יש גרירת רגליים בכוונה תחילה".

אבי סמוביץ', סגן ראש מועצת עמק יזרעאל, מאשר כי זו רוח הדברים גם בגזרתו. "אני מקבל בקשות לקבלת מידע ממנהלת התכנון של השדה המשלים, ששייכת לנתיבי ישראל, בנוגע להקמת שדה התעופה. הבקשות נוגעות לנתונים כמו זרימת מים נחלים באזור, קווי תשתיות ועוד. אני נדרש להשיב לשאלות פרטניות בנוגע לנתונים בהיקף ורזולוציה שלא מתבקש מהרשויות הסמוכות לנבטים".

בסיס נבטים בשטחו עתיד לקום שדה תעופה. ראובן קסטרו
"הדחיפה לרמת דוד היא אך ורק בגלל חיל האוויר". השטח במיועד באזור נבטים/ראובן קסטרו

גורמים שמעורים בתכנון השדות טענו בפורומים שונים ובתכתובות בין-משרדיות כי התכנון של סביבת השדה בנבטים פשוטה יותר, ומכאן נובע הפער. "גם אם לכאורה התכנון בנבטים פשוט יותר, צריך לשבת עם מהנדסי הרשויות שמכירים כל כבל וצינור בשטח - יש דינמיקה. פה זה קורה, ובדרום - דום שתיקה", אומר סמוביץ'.

"יש לנו תיעוד מדויק שמראה שאומרים דבר אחד בהתייחס למוסדות התכנון, אך עושים דבר אחר", מוסיף אל על בהתייחסו לקצב התכנון, ולכך שוועדת העורכים שאמורה לדון בהתקדמות לא מכונסת.

הנחת העבודה המחמירה בתכנון השדה המשלים לנתב"ג, אם יוקם ברמת דוד, היא שצפויים לנחות בו מטוסים צרי גוף - קטנים יותר ורועשים פחות, וחשוב מכך - שצפוי להיות בו עוצר לילה. לעומתו, שדה תעופה בנבטים, שיעבוד גם בשעות הלילה, יהיה מסוגל לקבל גם מטוסים גדולים ויהווה פתרון גם בנוגע לרעש. בחיל האוויר מתנגדים לשדה בנבטים בשל הקרבה לבית הספר לטיסה בחצרים והצורך להרחיב את נתיב הטיסה דרומה.

דרכי גישה רמת דוד. ללא, אתר רשמי
תכנון חלופות התחבורה הנוכחי לשדה הצפוני ברמת דוד/אתר רשמי, ללא

אל על וסמוביץ' חולקים מסקנה זהה על מקור הפער. "זה קורה על מנת שיוכלו לבוא לוועדה ולהראות עד כמה רמת דוד מוכן ונבטים נשאר מאחור", אומר אל על. סמוביץ' מוסיף כי "כאשר התכניות יוצגו למקבלי ההחלטות, יוצג תכנון יסודי ופרטני לאחד ותכנון חסר לשני - ואז ברור מה תהיה המסקנה". אל על ממשיך: "מאסנו בדיבורים, חייבים להסיר את רמת דוד מהשולחן".

"שרת התחבורה אמרה שהשדה יהיה בנבטים, ראש הממשלה לא הביע את דעתו, אלא אמר 'נקים ועדה' - הוא אמר את זה גם לפני שלוש מערכות בחירות", מוסיף סמוביץ'. "לזכותו של שר הביטחון בני גנץ ייאמר שהוא הצהיר שאינו מעורה מספיק כדי להחליט ולקח יועץ חיצוני שייתן חוות דעת - את מסקנות הבדיקה הזו לא קיבלנו למרות בקשות חוזרות ונשנות שלנו".

טל אל-על, סגן ראש עיריית באר שבע. ראובן קסטרו
"להסיר את רמת דוד מהשולחן". אל על/ראובן קסטרו

בדיון שנערך עוד ביולי בוועדה לביקורת המדינה אמר סגן אלוף עמרי גרובר, ראש ענף תעבורה ופיקוח טיסה בחיל האוויר, כי הצבא ייעשה כל מה שיידרש על פי החלטת הדרג המדיני, אך ציין שלהקמת השדה בדרום תהיינה השלכות משמעותיות על מערך האימונים של החיל והמערך המבצעי.

בעוד אל על מסמן את חיל האוויר כגורם שמושך בחוטים מאחורי הקלעים, סמוביץ' מסייג ואומר כי "הסוגיה היא לא רק חיל האוויר, אלא דרך קבלת ההחלטות במדינת ישראל בנוגע לתשתיות לאומיות".

בשלב הבא במאבקם, לא שוללים ראשי הרשויות פנייה למשרד המבקר בדרישה לבדוק את דרך קבלת ההחלטות, וגם פנייה לבג"ץ נמצאת על הפרק. "אם נידרש נגיע לשם, אבל רק אחרי ההחלטה במועצה הארצית לתכנון", מסכם אל על.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully