וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

430 אלף קנסות בסך רבע מיליארד שקלים: נתוני האכיפה בשנת הקורונה

21.3.2021 / 12:00

מהדוח השנתי של רשות האכיפה והגבייה עולה כי כ-60% מהדוחות שהוטלו על האזרחים במהלך ההגבלות ניתנו בגין אי-עטיית מסיכה. רבע מהקנסות חולקו בשל יציאה ממקום המגורים בניגוד להנחיות. למרות החשש מ"צונאמי החובות", בשנת הקורונה פתיחת התיקים בהוצאה לפועל עלתה רק ב-4%

בווידאו: העוצר הלילי של פורים נכנס לתוקפו/צילום: רוני כנפו, שלומי גבאי וניב אהרונסון

יותר מ-430 אלף קנסות קורונה הוטלו על אזרחי ישראל במהלך שנת 2020, בסכום כולל של כ-250 מיליון שקלים - כך עולה מהדוח השנתי של רשות האכיפה והגבייה, שמפורסם היום (ראשון). מתוך הסכום הזה, שולמו עד סוף השנה רק כ-62 מיליון שקלים.

פילוח דוחות הקורונה מראה כי כ-60% מהם ניתנו בגין אי-עטיית מסיכה. כ-110 אלף קנסות (25%) ניתנו בשל יציאה ממקום המגורים למטרה שאינה מותרת בזמן הסגר, או בגין יציאה למרחב הציבורי לפעילות שלא הותרה.

נקודה חיובית שעולה מהדוח השנתי של הרשות הוא כי "צונאמי החובות", שרבים צפו שיגיע בשל ההגבלות שהוטלו על עסקים, טרם מתבטא בנתונים. בשנת הקורונה נפתחו 313 אלף תיקי הוצאה לפועל, שמהווים עלייה של 4% בלבד לעומת שנת 2019. העלייה בשיעור החייבים זניחה אף יותר: 0.1% בלבד. שני שלישים מהתיקים הם על חובות בסכום של פחות מעשרת אלפים שקלים.

אף שלפי שעה לא ניתן לראות את השפעת הקורונה על פתיחת התיקים בהוצאה לפועל, הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בעתיד. ראש רשות האכיפה והגבייה, עו"ד תומר מוסקוביץ', סבור כי שני הגורמים העיקריים שבלמו את ההשפעה הכלכלית של המגיפה, הם זמניים - המענקים לעצמאים והחייבים לשכירים, ומדיניות מרוסנת של הבנקים בגביית חובות.

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 7 ביולי 2020. ראובן קסטרו
שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה בתל אביב, יולי/ראובן קסטרו

עדות למדיניות המרוסנת של הבנקים בפעולות אכיפה כלפי חייבים ניתן למצוא בנתונים שמתפרסמים בדוח. מתברר שמספר תיקי ההוצאה לפועל שפתחו בנקים ירד בכ-10% בהשוואה ל-2019. זאת בעוד שאר סוגי הגופים - כמו חברות התקשורת, כבישי אגרה, רשויות מקומיות ועוד - דווקא פתחו יותר תיקים.

נתון מדאיג שעולה מהדוח הוא כמות "החייבים הצעירים" - בני 26-18 שנפתחו נגדם תיקים בהוצאה לפועל. נכון לסוף השנה שעברה היו 43 אלף כאלה, כ-60% מתוכם ערבים. לרוב החייבים הצעירים נפתח תיק אחד בהוצאה לפועל, בגין סכום שלא עולה על 30 אלף שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully