וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים שרוצים להצביע תקועים בחו"ל: "המחירים והבדיקות לא מאפשרים לשוב"

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 23:34

פסילת בג"ץ את התקנות המגבילות את הכניסה לישראל דרך נתב"ג הסירה לכאורה את החסם שהעמידה המדינה בפני אזרחים המבקשים לחזור ולהצביע בבחירות. אלא שישראלים רבים השוהים בחו"ל נתקלים בקשיים המונעים מהם את החזרה: "הצבעה בבחירות עולה 20 ימי עבודה"

בווידאו: אלרעי פרייס מביעה חשש מפני כניסת ואריינטים חדשים דרך נתב"ג/צילום: לע"מ

החלטתו של בג"ץ היום (רביעי) לפסול את התקנות המגבילות את הכניסה לישראל דרך נתב"ג הסירה לכאורה את החסם שהעמידה המדינה בפני אזרחים המבקשים לחזור ולהצביע בבחירות שייערכו ביום שלישי. אלא שבשל עיתוי ההחלטה, ישראלים רבים השוהים בחו"ל נתקלים בקשיים המונעים מהם את החזרה ארצה.

אחד הגורמים שחוזרים ועולים אצל אזרחים ישראלים בחו"ל הוא חוסר העקביות של קיום טיסות לישראל, כשלפחות בחלק מהמקרים היו אלו ביטולים פתאומיים של חברות התעופה שדחו או שינו זמני טיסות. במקרה כזה יש להתחשב בעוד גורם - בדיקות הקורונה. במקרה של ביטול טיסה ישנה גם דרישה נוספת לבצע בדיקה חדשה ולהציג תוצאה תקפה שהתבצעה ב-72 השעות שקדמו לטיסה.

בנוסף, נוסעים מתלוננים גם על מחירי כרטיסים גבוהים מהרגיל - תוצאה מהביקוש הכללי הנמוך לטיסות, מה שמביא את חברות התעופה להעלות את מחירי הכרטיסים ובמקרים מסוימים להקשיח את תנאי הביטול. על פי נתוני רשות שדות התעופה, סך הנוסעים שנרשם היום בנתב"ג עמד על 4,902 נוסעים, מהם 2,961 יוצאים ו-1,941 נכנסים.

נחיתת טיסת ישראלים בנתב"ג 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
1,941 איש נכנסו לישראל היום. נוסעים בנתב"ג לאחר ההקלות/ראובן קסטרו

עבור ישראלים אחרים, ההגעה להצביע כרוכה בטרחה הכוללת אובדן ימי עבודה רבים, צורך למצוא פתרון מגורים בישראל לתקופת הבידוד וכאשר מדובר במשפחות המתגוררות בחו"ל - גם פתרון לילדים הנמצאים במסגרות השונות או בבית מהווה אתגר.

ענבר פז, הידרותרפיסטית המתגוררת בלונדון, הלינה על העלות הגבוהה לה תידרש אם תחליט לטוס לישראל. "ואם פתחו את השמים אז נשאר לי רק לשלם: בדיקת קורונה באנגליה במחיר של מאה פאונד, כרטיס טיסה במחיר מטורף, שתי בדיקות קורונה בישראל, השכרת דירה לעשרה ימי בידוד, הצבעה, בדיקת קורונה נוספת בישראל, בדיקה נוספת באנגליה בעוד פאונד ועשרה ימי בידוד באנגליה", אמרה.

"כלומר, חודש הפסד עבודה. מפריע לי שהעיסוק היחידי הוא בפתיחת השמיים להצבעה. לכאורה עכשיו פתחו והכל בסדר אבל זה ממש לא ככה. אני חיה בלונדון חמש שנים ומגיעה לישראל להצביע בכל פעם. כעת, ההגעה לא אפשרית כלכלית בכלל ואת זה אנשים בארץ לא מבינים. העלויות מטורפות, וזה לא אפשרי", הוסיפה פז.

עוד בוואלה!

לאחר הפסיקה: במשרד הבריאות שוקלים להקשות על יציאה מהארץ בעזרת בירוקרטיה

לכתבה המלאה
ענבר פז. באדיבות המצולמים
"ההגעה לא אפשרית כלכלית". ענבר פז/באדיבות המצולמים

המצב בו שתי מערכות בחירות נערכות תחת מגיפה הביאה את מריאן מטיאש המתגוררת בברלין לפתוח במהלך לגיוס תומכים בזכות הצבעה לישראלים שאינם מתגוררים בישראל. אבל היא לא לבד ביוזמה הזו, וגם ההסתדרות הציונית העולמית נדרשת לסוגיה זו ותקיים מחר פאנל בנושא זכות הצבעה לישראלים בתפוצות. פניות לחברי כנסת ופוליטיקאים נעשו בנושא, אולם מאף אחד מהם לא התקבלה תגובה.

אלעד אדלמן, מנהל בקבוצת הפייסבוק "מצביעים בחו"ל" כתב: "צריך להתאים את החוק למאה ה-21 ולאפשר גם לתושבים ישראלים ששוהים זמנית בחו"ל להצביע בשגרירויות. החשש מכך שמי שלא באמת חי בארץ ישפיע על ההחלטות הוא ברור ולגיטימי. אבל גם לא צריך להגזים ולדפוק בשביל זה את עשרות האלפים שנוסעים לתקופות קצרות. יש פתרונות".

מריאן מטיאש, גם היא חברה בקבוצה "מצביעים בחו"ל" כתבה "כשמערכת בחירות רביעית בשנתיים עומדת בפתח, והמחיר בזמן, בכסף ובעוגמת נפש היא גבוהה מאי פעם, ברור שנדרש פתרון אמיתי ויסודי. הגיע הזמן לאפשר לתושבים ישראלים, הרשומים בפנקס הבוחרים ונמצאים מחוץ לישראל באופן זמני, להצביע בנציגויות הישראליות הקרובות אליהם. הקלפי כבר שם, והגיע הזמן לחקיקה שתכיר במציאות הגלובלית המשתנה ותפתח אותה בפני הבוחרים".

אלעד אדלמן. באדיבות המצולמים
"לא מסוגל לעמוד במחיר". אלעד אדלמן/באדיבות המצולמים

אדלמן אמר לוואלה! כי "אני בהתלבטות קשה כרגע אם לטוס להצביע או לא. ‏אני בשוויץ, שמחייבת כרגע בבידוד גם בחזרה מישראל. ‏המשמעות של להצביע מבחינתי, מעבר לזמן האבוד ולעלויות הנסיעה, תהייה להפסיד 20 ימי עבודה ופרויקט גדול ולכן גם בגלל שטכנית אני יכול לטוס, אני לא מסוגל לעמוד במחיר". עלות בדיקת קורונה בשוויץ עומדת על 180 פרנק שוויצרי. "בבחירות האחרונות כבר קניתי כרטיס ובבוקר הטיסה החלטתי לא לעלות בגלל חוסר הוודאות לגבי מתי אוכל לחזור. וכן, לטוס אומר גם להשאיר את אשתי פה".

על פי סקר שערך משרד החוץ, לאחר דרישת בג"ץ רק כ-1,880 ישראלים בחו"ל הצהירו כי ברצונם לשוב לישראל להצביע, בחלק מהמקרים מדובר היה בעשרות בודדות מכל מדינה.

אך גם לישראלים שיצליחו להגיע לישראל צפויים קשיים אותם מבקש משרד הבריאות להערים. לאחר פסיקת בג"ץ, במשרד ובמגן ישראל שוקלים להקשות על יציאה מהארץ בעזרת בירוקרטיה שתכלול חיוב בביצוע מספר רב של בדיקות לפני הטיסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully