וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ פסל את הגבלת הנוסעים בנתב"ג, השמיים ייפתחו בראשון

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 16:04

השופטים קבעו כי ועדת החריגים וסף 3,000 הנוסעים ביום הן הגבלות שאינן חוקתיות, ולא ניתן יהיה להאריך אותן במתכונת הנוכחית אחרי פקיעתן בשבת. הם ציינו כי לא הייתה תשתית עובדתית לקבלת ההחלטה, שהיוותה "פגיעה חמורה בזכויות יסוד", בין היתר בשל הסמיכות לבחירות

בווידאו: אלרעי פרייס מביעה חשש מפני כניסת ואריינטים חדשים דרך נתב"ג/צילום: לע"מ

בג"ץ פסל היום (רביעי) את התקנה שהגבילה כניסת 3,000 נוסעים ביום לנתב"ג, ואת ועדת החריגים שנדרשה לאשר יציאה מישראל של מי שאינם מחוסנים או מחלימים, בנימוק שמדובר במגבלות שאינן חוקתיות. השופטים החליטו כי לא ניתן יהיה להאריך את תוקפן של הגבלות אלה במתכונתן הנוכחית לאחר פקיעתן בשבת הקרובה.

עוד נקבע כי ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים.

פסק הדין ניתן בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון, וכן כמה קבוצות של אזרחים. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, קבעה כי ההגבלות שהטילה הממשלה על כניסה לישראל ועל יציאה ממנה מהוות "פגיעה משמעותית וחמורה בשורה של זכויות יסוד המצויות בליבת מרקם החיים הדמוקרטיים". הפגיעה, לדבריה, מתעצמת בשל פרק הזמן הממושך יחסית בו הוטלו המגבלות והסמיכות למועד הבחירות.

מוטסים בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
בדרך לרכבת אווירית? נתב"ג/ראובן קסטרו

חיות אף ביקרה את הממשלה על כך שבדיונים התברר כי בעת התקנת התקנות לא היו בפניה נתונים על מספר הישראלים שנמצאים בחו"ל ומבקשים לחזור ארצה. "היעדרה של תשתית כאמור אף מדגיש את מידת השרירותיות שבה לוקה העמדת מכסת הנכנסים היומית על 3,000 נוסעים", כתבה.

"נראה שאיום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים", סיכמה חיות. "משכך, יש לתור כל העת אחר נקודת האיזון הראויה שבין פוטנציאל הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של וריאנט מסוכן ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה. איזון כזה, שאותו יש לבסס על מסד נתונים רלוונטי ועדכני, יאפשר לקיים שגרת חיים לצד הנגיף, תוך ניהול נכון של הסיכונים הכרוכים בכך".

חיות הציעה לקבוע כי המגבלות שהטילה הממשלה אינן חוקתיות, ואין להאריכן מעבר לתאריך בו הן אמורות לפקוע. השופטים יצחק עמית וניל הנדל הצטרפו לפסק דינה.

נחיתת נוסעים בנתב"ג 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"פגיעה משמעותית וחמורה בזכויות יסוד". נוסעת בנתב"ג/ראובן קסטרו

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה להחלטה כי "מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שסגרה את הדלת בפני אזרחיה שלה, ועשתה זאת תוך שהיא גם מונעת מהם את זכותם הבסיסית להצביע בבחירות. אין זה אלא עוד סימפטום רע במיוחד של התנהלותה השערורייתית של הממשלה בניהול משבר הקורונה, של קבלת החלטות בשליפה ומהרגע להרגע, ותוך רמיסה מתמשכת של זכויות יסוד חוקתיות. אנו מברכים על פסק הדין החשוב של בית המשפט העליון, וקוראים לכל אזרח ישראלי המעוניין בכך לשוב הביתה ולהצביע בבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully