וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפסיקה: במשרד הבריאות שוקלים להקשות על יציאה מהארץ בעזרת בירוקרטיה

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 19:49

במשרד ובמגן ישראל שוקלים צעדים שונים בעקבות ההחלטה לבטל את המגבלות על הנכנסים לישראל ובהם חיוב בביצוע מספר רב של בדיקות לפי הטיסה. פרויקטור הקורונה אמר כי "ההחלטה מעוררת דאגה, היא עלולה לקרב את ישראל לגל תחלואה גבוה"

בווידאו: אלרעי פרייס מביעה חשש מפני כניסת ואריינטים חדשים דרך נתב"ג/צילום: לע"מ

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, יצא היום (רביעי) נגד החלטת בג"ץ לפסול את התקנות המגבילות את הכניסה לישראל דרך נתב"ג ואמר כי היא מעוררת דאגה. "ההחלטה תאפשר כניסת תחלואה רבה ווריאנטים מסוכנים לישראל", אמר אש. לדבריו, "עשינו צעדים רבים, כדי למנוע זאת, וחבל שכעת אנו מציבים בסיכון את נתוני התחלואה המעודדים. החלטת בג"ץ עלולה לקרב את מדינת ישראל לגל תחלואה גבוה דווקא עכשיו".

בפסק הדין שניתן בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון, וכן כמה קבוצות של אזרחים, נכתב פסלו השופטים את התקנה שהגבילה כניסת 3,000 נוסעים ביום לנתב"ג, ואת ועדת החריגים שנדרשה לאשר יציאה מישראל של מי שאינם מחוסנים או מחלימים. זאת, בנימוק שמדובר במגבלות שאינן חוקתיות. השופטים החליטו כי לא ניתן יהיה להאריך את תוקפן של הגבלות אלה במתכונתן הנוכחית לאחר פקיעתן בשבת הקרובה.

נחיתת טיסת ישראלים בנתב"ג 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"ההחלטה עלולה לקרב את ישראל לגל תחלואה". נוסעים בנתב"ג/ראובן קסטרו

גורמים בכירים במשרד הבריאות אמרו כי "המצפון שלנו נקי - עשינו כל מה שאפשר כדי שידיים שלנו לא ישפכו דם מיותר. שופטי בגץ מתנהגים ביוהרה וחושבים שהמגפה מאחריינו". בדיון במגן ישראל ובמשרד הבריאות יעלו אפשרויות להתמודד עם פסיקת בג"ץ, בזמן שהיועצים המשפטיים בוחנים אפשרויות. האפשרות העיקרית שיעלו בדיון הן להקשות על היוצאים והנכנסים בבירוקרטיה דוגמת העלאת הבדיקות שיש להציג לפני הטיסה. בנוסף נשקלת האפשרות לעצור את התקדמות בפתיחת המשק אם ייכנסו וריאנטים חדשים לישראל. קשיים בירוקרטיים נוספים שנשקלים במשרד הבריאות הם ועדת חריגים ליוצאים לא מחוסנים וצמצום מספר האנשים שיכולים לשהות בנתב"ג בו זמנית.

אפשרות נוספת שנשקלת היא שבמשרד הבריאות יבקשו מבג"ץ הארכה לתקנות, לפחות עד לאחר הבחירות. אפשרות נוספת בסבירות נמוכה יות היא אפשרו לכמה ימים שלא יהיו הגבלות, ומיד אחרי הבחירות יתחילו חקיקה.

דבריו של אש מתיישרים עם עמדתה של ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס לפיה החשש הגדול ביותר של משרד הבריאות הוא כניסת וריאנטים לישראל, בעיקר דרך נתב"ג. אלרעי-פרייס אמרה בתדרוך לעיתונאים ביום שני כי "הנושא שהכי מפחיד אותנו זה כניסת וריאנטים. הזן הבריטי שולט פה ב-90%, אבל החיסון יעיל מולו. יש לנו גם את הזן הדרום אפריקני, שמהווה 1% ושהיעילות של החיסון פחותה מולו. אנחנו מפחדים שיכנסו מכל המעברים זנים נוספים שיהיו חזקים מהחיסון".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא ומ"מ יו"ר הר"י אמר כי "החלטת בג"ץ מחייבת היערכות מהירה של כל גורמי הממשלה לבדיקת כל הנכנסים לישראל, ואכיפת בידוד על כל מספר הנוסעים שיגיעו. אסור שתיווצר פירצה דרכה יחדרו לישראל מוטציות חדשות שיסכנו את מבצע החיסונים".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, קבעה כי ההגבלות שהטילה הממשלה על כניסה לישראל ועל יציאה ממנה מהוות "פגיעה משמעותית וחמורה בשורה של זכויות יסוד המצויות בליבת מרקם החיים הדמוקרטיים". הפגיעה, לדבריה, מתעצמת בשל פרק הזמן הממושך יחסית בו הוטלו המגבלות והסמיכות למועד הבחירות.

בהחלטת בג"ץ נקבע כי ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים.

דיון בית המשפט העליון בנושא כהונת נתניהו, 3 במאי 2020. יוסי זמיר גלובס, פול צלמים
"פגיעה משמעותית וחמורה בשורה של זכויות יסוד". הנשיאה חיות בביהמ"ש העליון/פול צלמים, יוסי זמיר גלובס

חיות אף ביקרה את הממשלה על כך שבדיונים התברר כי בעת התקנת התקנות לא היו בפניה נתונים על מספר הישראלים שנמצאים בחו"ל ומבקשים לחזור ארצה. "היעדרה של תשתית כאמור אף מדגיש את מידת השרירותיות שבה לוקה העמדת מכסת הנכנסים היומית על 3,000 נוסעים", כתבה.

"נראה שאיום נגיף הקורונה על זניו השונים אינו צפוי להיעלם מחיינו בטווח הזמן הנראה לעין, וזאת חרף הצלחתו של מבצע החיסונים", סיכמה חיות. "משכך, יש לתור כל העת אחר נקודת האיזון הראויה שבין פוטנציאל הנזק העלול להיגרם עקב חדירתו של וריאנט מסוכן ובין הפגיעה בזכויות יסוד של אזרחי המדינה ותושביה. איזון כזה, שאותו יש לבסס על מסד נתונים רלוונטי ועדכני, יאפשר לקיים שגרת חיים לצד הנגיף, תוך ניהול נכון של הסיכונים הכרוכים בכך".

חיות הציעה לקבוע כי המגבלות שהטילה הממשלה אינן חוקתיות, ואין להאריכן מעבר לתאריך בו הן אמורות לפקוע. השופטים יצחק עמית וניל הנדל הצטרפו לפסק דינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully