וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את חוק הצמידים האלקטרוניים לשבים מחו"ל

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 12:25

ברקע הביקורת, המליאה העבירה בקריאה שנייה ושלישית את החוק עם ארבעה תומכים ומתנגדת אחת. לפי נוסח ההחלטה, הנכנסים לארץ יחויבו להיכנס לבידוד עם אמצעי פיקוח אלקטרוני כברירת מחדל, והמסרבים יופנו למלוניות קורונה. חיימוביץ': "דריסת זכויות האזרח"

בווידאו: נוסעים נחתו בנתב"ג וחוברו לצמיד אלקטרוני/צילום: ניב אהרונסון ורויטרס

הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק הפיקוח האלקטרוני על השבים מחו"ל שנדרשים בבידוד. הבידוד בעזרת הצמיד יהיה ברירת המחדל, ומי שיסרב יופנה לשהייה במלונית קורונה. החוק עבר בתמיכה של ארבעה חברי כנסת לעומת מתנגדת בודדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' מכחול לבן, שמתחה ביקורת חריפה על ההחלטה.

ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה במהלך הדיון במליאה כי מדובר ב"דריסת זכויות האזרח". לדבריה, "זה לא עומד בסטנדרטים של מדינה דמוקרטית וחופשיה". ח"כ עמית הלוי מהליכוד טען כי המהלך נועד דווקא להקל על מחויבי בידוד, שיוכלו להעביר את הבידוד בבתיהם או בכל מקום אחר שיחפצו ולא במלוניות. "המדינה שומרת על זכויות החיים", אמר לה. "בחנו בוועדה את החלופות, היו להן השלכות על תקציב המדינה והן גם לא היו מעשיות. זה נעשה רק בהסכמת האזרח".

עמדות חלוקת הצמיד האלקטרוני, נתב"ג, 1 במרץ 2021. קינן כהן
עמדות חלוקת הצמיד בנתב"ג/קינן כהן

ההצעה קובעת כי הממשלה תוכל לחייב בנסיבות מסוימות שכל מי שנכנס לישראל או מי שנכנס ממדינות מסוימות ומחויב לשהות בבידוד בביתו, או במקום אחר העומד לרשותו, יידרש לקיים את הבידוד כשעמו אמצעי פיקוח אלקטרוני, דוגמת צמיד אלקטרוני או יישומון בטלפון הנייד שלו, שמטרתו להבטיח את קיום הבידוד.

ההצעה באה בתוך המתווה המורחב לפתיחת השמיים, שמאפשר כניסה של אלפי ישראלים מדי יום, ומעלה סכנה לחדירת מוטציות קורונה שיקשו על עצירת הנגיף בישראל. במשרד הבריאות כבר החלו להיערך ליישום ההחלטה, ויוציאו מכרז לחברות אבטחה לאספקת 30 אלף צמידים אלקטרוניים.

במסגרת הפיילוט של התכנית, שהחל ב-1 במרץ, כ-80 נוסעים קיבלו צמידים אלקטרוניים עם נחיתתם בנתב"ג בתחילת החודש. לפי נתוני המשרד, 95% מתוכם שמרו על הכללים ונשארו בבידוד. במסגרת איסוף הנתונים תועד מקרה חריג יחיד בו אחת המבודדות השחיתה את הצמיד במטרה להסיר אותו.

מה משמעות החוק?

לפי החוק שאושר, אדם שנכנס לארץ יכול להישלח לבידוד בית עם אמצעי טכנולוגי, אם נתן את הסכמתו לכך ועשה בדיקת קורונה לאחר כניסתו לישראל. רק מי שלא ייתן הסכמתו לשימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי או לא יעמוד בתנאים הקבועים בחוק יישלח למלונית.

לצד זאת, אוכלוסיות מסוימות ובכלל זה מי שקיבל אישור מיוחד מוועדת החריגים מטעמים בריאותיים או הומניטריים חריגים, ילדים מתחת לגיל 14, או מי שמונה לו אפוטרופוס, יוכלו לקיים את הבידוד בביתם בלי אמצעי טכנולוגי. האמצעי הטכנולוגי יופעל ויתוחזק בידי חברה פרטית מפעילה, שפעולתה תוסדר בנוהל של מנכ"ל משרד הבריאות שיאושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, והיא לא תפעיל שיקול דעת מעבר לקבוע בנוהל.

הנוהל יכלול גם התייחסות למצבים שבהם החברה המפעילה תיצור קשר עם הנכנס, מצבים שבהם תדווח למשטרה והתייחסות לתיאום בין משרד הבריאות לחברה המפעילה בנוגע ליציאה מאושרת של המבודד מביתו. בנוגע לפרטיות המידע, החוק שאושר קובע כי המידע שיתקבל בחברה המפעילה אודות הנכנס יישמר במאגר מידע בבעלות משרד הבריאות שיוחזק בידי החברה. המידע יימחק אם אינו נדרש ולכל המאוחר בתום תקופת הבידוד.

ואולם, החברה המפעילה תעביר למשטרה ולמשרד הבריאות מידע על מי שהפר לכאורה את הוראות הבידוד או ביצע הפרה אחרת של התנאים לשימוש בציוד והמידע לגביו יישמר לתקופה של 30 ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully