וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: המטוס האוקראיני הופל בשל טעות אנוש

18.3.2021 / 7:27

בדוח סופי של רשות התעופה האזרחית הוטלה האחריות על מפעיל במערך ההגנה האווירי, ששיגר בשוגג שני טילים לעבר המטוס זמן קצר אחרי התגובה של טהראן לחיסול סולימאני. כל 176 הנוסעים נהרגו. בקייב זועמים: "ניסיון טיוח ציני"

קלטת מרשת הקשר חשפה: איראן ידעה מיד על הפלת המטוס האוקראיני/עריכה: עמית שמחה

איראן קבעה כי הפלת המטוס האוקראיני בינואר אשתקד הייתה בשל טעות של מפעיל מערכות ההגנה האווירית - כך לפי דוח סופי שפורסם אמש (רביעי) על ידי רשות התעופה האזרחית, יותר משנה אחרי שמטוס הנוסעים הופל על ידי שני טילים שנורו לעברו בשוגג. כל 176 הנוסעים נהרגו באירוע.

אוקראינה דחתה את הממצאים בדוח, ותיארה אותם כניסיון ציני של איראן לטייח על הסיבות האמיתיות שהובילו לתאונה ב-8 בינואר 2020, זמן קצר אחרי המראת המטוס מנמל התעופה בטהראן. זאת, שעות אחרי שהיא תקפה בטילים כוחות אמריקניים בעיראק בתגובה לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, בעודה דרוכה לפעולת תגמול אמריקנית.

בדוח האיראני נכתב כי "המטוס זוהה כיעד עוין עקב טעות של מפעיל מערכות ההגנה האווירית בסמוך לטהראן ושני טילים נורו לעברו". הדוח הוסיף כי "למבצעי הטיסה לא היה חלק ביצירת השגיאה של סוללת ההגנה".

בולדוזר בזירת התרסקות מטוס הנוסעים של אוקראינה בטהראן, 8 בינואר 2020. AP
"המפעיל זיהה את המטרה כעוינת וירה טילים בניגוד לנוהל". זירת ההתרסקות בטהראן, בינואר/AP

בדומה לדוח הראשוני בנושא שפורסם ביוני האחרון, ארגון התעופה האזרחי של איראן אמר כי הטעות נבעה מהכוונה שגויה של מכ"ם הסוללה ומוסר תקשורת בין מפעיל מערכות ההגנה האווירית למפקדיו.

"בעקבות העברת מיקום טקטית, יחידת ההגנה האווירית הרלוונטית כשלה בהתאמת כיוון המערכת עקב טעות אנוש, מה שגרם למפעיל להתבונן ביעד הטס מערבה משדה התעופה כיעד המתקרב לטהראן מדרום-מערב בגובה נמוך יחסית", נכתב בדוח הסופי. "מבלי לקבל אישור או תגובה ממרכז הפיקוד, הוא (המפעיל) זיהה את המטרה כעוינת וירה טילים לעבר המטוס ובניגוד לנוהל המתוכנן".

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, הגיב בביטול לנטען בדוח. "מה שראינו בדוח שפורסם היום אינו אלא ניסיון ציני להסתיר את הסיבות האמיתיות להפלת המטוס שלנו", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "לא נאפשר לאיראן להסתיר את האמת, לא נאפשר לה להימנע מאחריות בעבור הפשע הזה".

שרידי המטוס האוקראיני שהופל בפאתי טהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
הממשל בטהראן הקציב פיצויים בסך 150 אלף דולר למשפחות הקורבנות. שרידי המטוס האוקראיני בטהראן, בינואר/רויטרס

הממשל בטהראן הקציב פיצויים בסך 150 אלף דולר למשפחות הקורבנות. אוקראינה אמרה כי לקבוע את הפיצוי באמצעות שיחות, ותוך התחשבות בפרקטיקה הבינלאומית, זאת לאחר שיתבססו הסיבות לטרגדיה והאחראים יובאו לדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully