וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלטת מרשת הקשר חשפה: איראן ידעה מיד על הפלת המטוס האוקראיני

3.2.2020 / 12:27

ערוץ אוקראיני פרסם שיחה בין טייס של מטוס אזרחי לבין בקר ברשות התעופה האיראנית, שבה סיפר לו הראשון: "זה הבזק של טיל". זאת בניגוד לטענות הממשלה ולפיהן משמרות המהפכה הותירו אותן באפלה. בטהראן זועמים: נפסיק לשתף פעולה עם החקירה

קלטת מרשת הקשר חשפה: איראן ידעה מיד על הפלת המטוס האוקראיני/עריכה: עמית שמחה

הקלטת קולית שהודלפה מחקירת הפלת המטוס האוקראיני באיראן חשפה כי הרשויות ידעו מיד על התקרית שבה הופל המטוס אחרי שנפגע מטילים בחודש שעבר. זאת חרף הכחשות ממושכות מצד הרפובליקה האסלאמית. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אישר כי אכן מדובר בהקלטות אותנטיות, ובאיראן זעמו ואמרו היום (שני) שיפסיקו לשתף את קייב בחומרי החקירה.

אחרי הפלת המטוס בשמיני בינואר, שעות אחרי שיגורי הטילים לעבר הכוחות האמריקניים בעיראק כתגובה על חיסול קאסם סולימאני, התעקשה ממשלת איראן כי היא הושארה בחשיכה על ידי משמרות המהפכה, ששיגרו בשוגג שני טילים לעבר המטוס. כל 176 הנוסעים בטיסה, שהייתה בדרכה מטהראן לקייב, נספו.

שרידי המטוס האוקראיני שהופל על ידי איראן, סמוך לטהראן, 8 בינואר 2020. AP
176 הנוסעים נספו. שרידי המטוס האוקראיני, בחודש שעבר/AP

תמלול של השיחה, בין בקר אוויר וטייס מקומי, פורסם אתמול בערוץ האוקראיני 1+1 TV.

"סדרה של הבזקים כמו של, כן, טיל, קורה משהו?", שאל הטייס, מחברת התעופה האיראנית "אסמאן".

"לא, מה המרחק? איפה?", השיב הבקר.

הטייס ענה כי הוא ראה את ההבזקים ליד נמל התעופה פיאם, בסמוך למקום שממנו שוגור הטילים. הבקר אמר כי לא דווח להם דבר, אך הטייס התעקש.

"זה הבזק של טיל", אמר הטייס.

"אתה כבר לא רואה שום דבר?", שאל הבקר.

"מהנדס יקר, זה היה פיצוץ. ראינו שם אור גדול מאוד, אני לא ממש יודע מה זה היה", המשיך הטייס.

לאחר מכן ניסה הבקר ליצור קשר עם המטוס, אך ללא הצלחה. מידע העוקב אחרי טיסות, הנגיש לציבור, הראה כי טיסה של חברת התעופה אסמאן מספר 3768 הייתה מספיק קרובה לטהראן כדי לראות את הפיצוץ.

במשך ימים, טענו רשויות התעופה האזרחיות באיראן כי לא מדובר בטיל שהפיל את המטוס, גם לאחר שראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וגורמים אמריקניים החלו לומר שהם מאמינים שהוא הופל על ידי טיל. לרשויות אמורה הייתה להיות גישה מידית להקלטות בקרת התעבורה האווירית, וזלנסקי אמר כי "ההקלטה אכן מראה שהצד האיראני ידע כבר מההתחלה שהמטוס שלנו הופל על ידי טיל, הם היו מודעים לזה ברגע הירי.

נשיא אוקראינה חזר על דרישותיו לקבל את הקופסאות השחורות מהמטוס, דבר שהבטיחה איראן לעשות בחודש שעבר אך חזרה בה מיד לאחר מכן. החוקרים האוקראינים אמורים להגיע היום לטהראן כדי להשתתף במאמץ הפענוח של הקופסאות השחורות. "זה מאוד חשוב לנו", אמר נשיא אוקראינה.

עם זאת, הרשויות האיראניות גינו את הדלפת ההקלטה "הלא מקצועית", שלדבריהן הייתה חלק מדוח סודי.

הפעולה הזו של האואקראינים גרמה לנו לא לרצות למסור להם ראיות נוספות", אמר ראש צוות חקירת התאונה ברשות התעופה האיראנית, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות מהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully