וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחזה השגרתי של חזירי הבר ברחובות חיפה מכעיס את התושבים, ומגחיך את העיר

15.3.2021 / 21:40

לאחר שכל הצעדים בהם נקטה קליש-רותם לטיפול בפלישת העדרים לשכונות נכשלו, מועצת העיר תתכנס לישיבה מיוחדת. עם כניסתה לתפקיד ראש העיר הורתה להפסיק את דילול החזירים, ולפי ההערכות עד תום כהונתה אוכלוסייתם תמנה 16 אלף פרטים. העירייה: "פועלים בכל האמצעים"

בווידאו: לראשונה תתכנס מועצת העיר חיפה לדון בנושא חזירי הבר ברחובות/צילום: שלומי גבאי

מבוכה נגרמה לאחרונה לראש העיר חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם, כשעלתה לבימת התיאטרון העירוני לברך את הקהל שהגיע לראשונה להצגה לאחר הסרת ההגבלות. הקהל קרא לעברה בקריאות גנאי, וחלקם אף צעקו "תסלקי את החזירים". ואכן, בעקבות פלישתם של חזירי הבר לשכונות המגורים והמצב החמור שנוצר, זימנה השבוע ראש העיר ישיבה מיוחדת שתדון מחר (שלישי) בסוגיה.

"חיפה הפכה למשל ושנינה בכל מדינת ישראל בגין כישלון העירייה בסילוק חזירי הבר מרחובות העיר, דבר המרתיע תושבים ואורחים להגיע", טוען תושב העיר עו"ד אביעד ויסולי, שכבר לפני חצי שנה שלח לראש העיר מכתב התראה בעניין. הוא טען כי "כתוצאה ממחדליך מוצפת העיר חיפה כיום בחזירים", והזהיר מפני מפגשים שעלולים להסתיים באורח קטלני. הוא אף איים בתביעות, ולפחות אחד מתושבי העיר כבר תבע את העירייה וזכה לפיצויים.

כל הצעדים בהם נקטה קליש-רותם לטיפול בבעיה נכשלו עד כה. עדרי חזירים הם מחזה שגרתי ברחובות העיר: הם פוקדים את גני המשחקים, משכשכים בבריכות שחייה ונמים על מזרונים שמוטלים ברחוב. החיה הגדולה, שמשקלה מגיע ל-200-150 ק"ג, פועלת בטבע בעיקר בלילות ובעיר נצפית בכל שעות היממה.

חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021. יואב איתיאל
לא כל המפגשים עם התושבים נעימים. חזיר בר משוטט בחיפה, השבוע/יואב איתיאל

לא כל המפגשים בין התושבים לחזירים נעימים. בסוף השבוע שעבר דיווחה תושבת שכונת רוממה כי חזירה חטפה מידיה שקית מצרכים כשיצאה מהסופרמרקט. עוד דווח בחודשים האחרונים על ילדה שננשכה, חתול שנטרף ואף על קשיש שהותקף ופונה לטיפול בבית החולים.

לא תמיד דרו חזירים בשכונות חיפה, אך לא מדובר בבעיה שנוצרה במהלך כהונתה של קליש-רותם. הווטרינר העירוני, ד"ר יאיר וייס, העריך פעם שהחזירים נכנסו לעיר בשנת 2006, מה שמפריך את האגדה האורבנית ששורש הבעיה הוא בניית מנהרות הכרמל בין 2010-2007.

דילול מוסדר של החזירים החל ב-2012. "כשראינו שהבעיה הגיעה למצב בלתי נסבל, רחוק מהמצב היום, פנינו לכל הגורמים המקצועיים, לווטרינר, לרשות הטבע והגנים, לכל מי שצריך, והחלטנו לדלל", משחזר יונה יהב, ראש העיר הקודם. "אין אלטרנטיבה לדילול. אין שום דרך אחרת. זו עיר ענקית. לא איזה כפר קטן".

יהב ציין כי פעילי זכויות בעלי חיים פנו לבית המשפט על מנת להוציא צו מניעה נגד הדילול, בהליך שהתנהל במשך שנתיים, שבסופו אושרה הפעולה. "דיללנו בצורה קדחתנית ולא שמענו שום טרוניות מהתושבים כמו שרואים היום", אמר.

עוד בוואלה!

תושבי חיפה פנו למבקר: ראשת העירייה לא מטפלת ב"מכת חזירי הבר"

לכתבה המלאה
שילוט המורה על חזירי בר בחיפה 14 במרץ 2021. יואב איתיאל
שילוט המורה על חזירי הבר בחיפה, השבוע/יואב איתיאל

אך כשקליש-רותם נבחרה לראשות העיר בסוף 2018, היא הורתה להפסיק את דילול החזירים בציד. מאז, הבעיה בעיר החריפה לרמה בלתי נסבלת. איש אינו מוכן לאמוד כיום במדויק את אוכלוסיית החזירים שעברה להתגורר בשכונות, גם לא הנהלת העיר. "יש לראות בכך עוד רשלנות מטעם העירייה, שלא רק מפרה את חובותיה, אלא מתרשלת בתפקידה ואינה מנטרת את גידול מפגע חזירי הבר", טוען עו"ד ויסולי.

הערכות שמרניות קובעות כי מדובר בכאלפיים חזירים, נתון התואם את קצב הגידול שלהם. נקבות מתעברות כבר מגיל עשרה חודשים, וממליטות 6-5 צאצאים בתום 180-120 ימי היריון. לחזירי הבר לא נותרו אויבים בטבע הארצי-ישראלי, ומאז הורתה קליש-רותם להפסיק לצוד אותם, הם נותרו ללא אויבים כלל.

מומחים אומרים שללא דילול, המשוואה הזו מביאה להכפלת אוכלוסיית החזירים בחיפה מדי שנה. חבר מועצת העיר, איציק בלס (הליכוד), סבור שמדובר כבר ב-7,000 חזירים. המשמעות היא שככל שנוקף הזמן, יידרשו צעדים דרסטיים כדי להשיב את השליטה במצב. אפילו על פי ההערכה השמרנית, אוכלוסיית חזירי הבר צפויה לגדול בלפחות כ-2,000 השנה, ב-4,000 בשנה הבאה, ב-8,000 בשנה החמישית לכהונתה של קליש-רותם, וב-16 אלף עד תום הקדנציה שלה.

ראש עיירת חיפה, עינת קליש-רותם במהלך ועידת החדשנות בתל אביב 15 באוקטבור 2020. -, פלאש 90
הורתה להפסיק את דילול החזירים בציד לאחר שנבחרה. קליש-רותם/פלאש 90, -

תת-אלוף במיל' דוד לוריא, לשעבר ראש מנהל התפעול בעיריית חיפה ומי שנאלץ להתמודד עם הבעיה, אומר כי "בממדים אליהם הגענו בו המאזן בטבע הופר, אין פתרון זולת דילול". קליש-רותם טוענת כי הדילול שבוצע בעבר היה לא חוקי, זאת למרות שבתי המשפט התירו אותו. במקביל, רשות הטבע והגנים אומרת כי תמשיך לתת היתרים אם תתבקש על ידי העירייה, ובמשטרת חיפה טוענים כי הם אינם מתנגדים לכך. אולם, מאז שנבחרה, קידמה קליש-רותם צעדים חלופיים.

"חוק הגנת חיית הבר אוסר על ציד בתוך תחום 500 מטר מבית בתחום יישוב, והציד בתוך העיר הוא עבירה פלילית", אומרת עו"ד אביטל בן נון, שייצגה ב-2008 את עמותת "תנו לחיות לחיות" בעתירה נגד הדילול. "רשות הטבע והגנים אינה יכולה להעניק היתר לבצע עבירה פלילית. רשות הטבע והגנים מבקשת לתקן את החוק, כך שיאפשר לה מתן היתרים לציד בתוך העיר. אם הרשות ממשיכה לתת היתרים כאלה וממשיכה לטעון כי החוק מאפשר לה זאת, הרי שהיא מודעת לכך שהיא משקרת".

"כל הצעדים בהם נקטה ראש העיר חיפה לא שווים יותר מכוסות רוח למת", טוען בלס, חבר מועצת העיר מטעם הליכוד. "היא שבויה בידי קבוצת אוהדי חזירי בר שיודעת איך להביא אותה שתלך בכיוון שלהם, אבל היא צריכה להבין שחיי אדם מעל הכול ושמקומן הטבעי של החיות הוא בטבע. יש רק דרך אחת להשתלט על הבעיה והיא לדלל אותם".

ירון חנן, לשעבר חבר מועצת העיר מטעם סיעת הירוקים, המרכז את "מטה שכונות חיפה להחזרת החזירים לטבע", קורא להפגין במקביל לישיבה מחר. "מה זה משנה מה עשו? מבחן התוצאה מוכיח שהמצב קטסטרופלי. המשבר אינו מנוהל ומדובר בכישלון מוחלט, הברור לכל תושב", טען.

חזירי בר בחיפה, מרץ 2021. יעל בן חיים, תמונות גולשים
מומחים טוענים שדילול אינו יכול להוות אמצעי יחיד להרחקת החזירים. חזירי בר בחיפה, השבוע/תמונות גולשים, יעל בן חיים

מומחים טוענים שדילול אינו יכול להוות אמצעי יחיד להרחקת החזירים מהשכונות, והם מצביעים על צעדים נדרשים נוספים. בקדנציה של קליש-רותם החלה העירייה באכיפה נגד מאכילי חזירים, תופעה חיפאית, אלא שלא ברור כמה מתמידים באכיפה וכמה היא יעילה.

לאחרונה הציבה העירייה כלובים בעיר, זאת כדי להעביר אליהם חזירים שיורדמו ולהעתיק אותם בחזרה אל הטבע. אולם, ברשות הטבע והגנים אומרים כי לא התקבלו בקשות להעתקה, ואקולוגים מעלים ספק לגבי האופציה, בטענה שפארק הכרמל כבר רווי בחזירי בר ושהמערכת האקולוגית שם לא תוכל לשאת עוד.

"החשבון פשוט, 15-10 פרטים לקמ"ר זה סביר. אין שם מקום למאות. מה שיועתק לשם יתפרץ בדלית אל כרמל ועוספיא, נשר ויקנעם, בית אורן ועיו הוד", אומר אחד האקולוגים. "הכלי המרכזי הוא הפסקת מזון. הכלי המשלים הוא חסימה מכנית והוצאת פרטים לגמרי מהמערכת. צריך טיפול שורש והוא לא בחזירים, הוא באנשים. להפסיק האכלה זה לא רק להגיד להפסיק להאכיל. לתושבים לא מספיק אכפת".

מחאה נגד ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם ברקע בעיית החזריים בעיר 15 במרץ 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מחאה נגד קליש-רותם בשל בעיית חזירי הבר בחיפה/מערכת וואלה!, אתר רשמי
חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021. שלומי גבאי
עיריית חיפה "פועלת בכל האמצעים להרחקתם של חזירי הבר משכונות המגורים". חזיר בר משוטט בחיפה, השבוע/שלומי גבאי

מעיריית חיפה נמסר כי היא "פועלת בכל האמצעים המוכחים להרחקתם של חזירי הבר משכונות המגורים", וכי "הפעילות אותה מובילים האקולוגית העירונית והממונה על חיות הבר בעירייה מתמקדת במניעת מקורות מזון ומים המהווים את גורמי המשיכה העיקריים של חזירי הבר לשכונות".

העירייה מתעקשת כי "ירי בחזירי בר או כל חיה אחרת אסור על פי חוק מסוכן ונמצא כבלתי יעיל. עם זאת, רשות הטבע והגנים נענתה לאחרונה לבקשת העירייה ואישרה את בקשתה ללכוד חזירי בר המאיימים על התושבים. בעקבות קבלת ההיתר החלה העירייה להציב כלובים ללכידה והרדמת חזירי בר במקומות בהם דווח על מפגש בין חזירי בר לתושבים. הפעילות מתבצעת בהתאם להיתר והנחיות רשות הטבע והגנים".

הווטרינר העירוני והאקולוגית העירונית סירבו להתראיין לכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully