וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוליביה: הנשיאה לשעבר ובכירים אחרים נעצרו באשמת הפיכה נגד מוראלס

עודכן לאחרונה: 14.3.2021 / 15:19

הרשויות בממשל השמאל החדש עצרו את ז'אנין אנייס, שרים בממשלתה הזמנית ומפקדי הצבא והמשטרה שהפעילו לחץ על הנשיא לשעבר להתפטר ב-2019. "לא הייתה שום הפיכה, אלא ירושת חוקתית", אמרה הנשיא לשעבר מתאה. מוראלס, ששב מגלות: "לחקור את כל מחוללי הדיקטטורה"

בווידאו: אזרחי בוליביה חוזרים להצביע בבחירות לנשיאות תחת מגבלות הקורונה/צילום: רויטרס

נשיאת בוליביה הזמנית לשעבר, ז'אנין אנייס, נעצרה אמש (שבת) על ידי השלטונות במדינה, במסגרת מאמצים של ממשלת השמאל ששבה לשלטון, להעמיד לדין את המעורבים בהדחתו של מנהיג הסוצאליסטים, אבו מוראלס, ב-2019 ואת אלו שעלו לשלטון שקם אחריו.

אנייס, שהואשמה בהפיכה על ידי תומכי מוראלס, נעצרה בשעות הבוקר המוקדמות בעיר הולדתה טרינידד, והועברה לבירה לה פאז, שם הופיעה בפני תובע מטעם המדינה. "זה ניצול סמכות לרעה", אמרה לכתבים אחר מכן. "לא הייתה שום הפיכה, אלא ירושת חוקתית". בהמשך, היא קראה מתוך תא המעצר שבו היא מוחזקת לארגון מדינות אמריקה ולאיחוד האירופי לשלוח נציגים מטעמם כדי לבחון את מה שלטענתה הוא "מעצר בלתי חוקי".

בנוסף לאנייס, שבמהלך כהונתה חודשו היחסים עם ישראל אחרי נתק ממושך, נעצרו גם שר המשפטים ושר הביטחון בממשלתה, וצווי מעצר הוצאו גם לשרים בכירים בממשל הימני הקודם. בנוסף לכך, הוצאו צווי מעצר גם לרמטכ"ל ולמפקד המשטרה דאז, שקראו למוראלס להתפטר ב-2019.

מוראלס עצמו צייץ בטוויטר ציוץ התומך במעצר אנייס: "יש לחשוף ולחקור את כל מחוללי הדיקטטורה". קודמו בתפקיד קרלוס מסה, שהפסיד למוראלס בכמה מערכות בחירות, אמר כי במעצר "אין צדק, הם מנסים למוטט את האופוזיציה ולייצר נרטיב של הפיכה במטרה לכסות על הזיופים שלהם".

ג'נין אנייז נשיאת בוליביה לשעבר בתא המעצר. AP
הואשמה בהפיכה. אנייס במעצר, אתמול/AP

שר המשפטים החדש איבן לימה אמר כי אנייס בת ה-53 עומדת בפני האשמות הקשורות למעשיה כסנאטורית באופוזיציה, ולא כנשיאה לשעבר. שר הפנים אדוארדו דל קסטייו הכחיש שמדובר במעשה רדיפה, ואמר כי המעצר נבע מתלונה פלילית על קשירת קשר והמרדה שהוגשה נגדה בנובמבר, החודש שבו עזבה את תפקידה.

מעצרה של אנייס וצווי מעצר שהוצאו נגד בכירים בימין שכיהנו בממשל הזמני, מעמיקים את הקרע במדינה הדרום האמריקנית. הנשיא לשעבר מוראלס הודח בסוף 2019, אחרי כמעט 14 שנות כהונה, לאחר שספג ביקורת כשהחליט להתמודד על כהונה רביעית בניגוד למגבלות החלות עליו בחוקה ולמרות הפסדו במשאל עם על כך ב-2017.

מוראלס התפטר אחרי שבועות של הפגנות אלימות בעקבות הכרזתו על ניצחונו בבחירות לנשיאות. הוא אמר אז כי הנשיאה הזמנית אנייס אחראית ל"הפיכה המרושעת והחלקלקה ביותר בהיסטוריה". מוראלס , שב למדינה בסוף השנה שעברה אחרי גלות קצרה.

נשיא בוליביה אבו מוראלס בעיר אל אלטו, 3 בדצמבר 2020. AP
מפלגתו חזרה לשלטון בבחירות האחרונות. מוראלס בעיר אל אלטו, דצמבר/AP

לאחר שגם משקיפים מארגון מדינות אמריקה אמר כי נמצאו אי-סדרים ברורים בתוצאות הבחירות, שמהן עלה כי מוראלס לא יזדקק לסיבוב שני מול יריבו השמרני, הנשיא לשעבר קרלוס מסה, הצבא והמשטרה התנערו מהנשיא ודחקו בו להתפטר. הוא כבר הסכים לקיום בחירות חדשות, אך זה לא ריצה את מתנגדיו והוא הודיע על עזיבתו את התפקיד.

המחאה נגד מוראלס, נשיאה הילידי הראשון של בוליביה ואחד מוותיקי הגל האדום ביבשת, כללה אלימות, מעשי ביזה ומצור, ובסופו של דבר הוא נאלץ לפרוש ולברוח מהמדינה. מוראלס חי בגלות בארגנטינה, אבל נותר הנשיא של התנועה לעבר סוציאליזם והיה לו תפקיד מכריע בבחירתו של לואיס ארסה כמועמד המפלגה, ולאחר מכן לנשיא המדינה החדש.

אנייס, הנשיאה הזמנית, פרשה מהמרוץ לאור אחוזי התמיכה הנמוכים בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully