וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוראלס כבר לא יהיה שם, אבל צלו מרחף על הבחירות בבוליביה

18.10.2020 / 11:49

שנה אחרי הדחתו של המנהיג הסוציאליסטי בשל זיופים בבחירות, יחזרו האזרחים לקלפיות תחת מגבלות הקורונה - שעשתה שמות במדינה הענייה. מקורבו של מוראלס מוביל בסקרים על יריביו מהימין, אך המרוץ צפוי להגיע לסיבוב שני

בווידאו: אזרחי בוליביה חוזרים להצביע בבחירות לנשיאות תחת מגבלות הקורונה/צילום: רויטרס

אזרחי בוליביה יצאו היום (ראשון) לקלפיות כדי להצביע בבחירות לנשיאות, שלהן יהיו השפעה גדולה על עתידה הדמוקרטי של המדינה. הסוציאליסטים עשויים לשלוב לשלטון במדינה המתקשה מול מגיפת הקורונה ומשבר פוליטי שהחל אחרי ביטול הבחירות בשנה שעברה.

אחרי תקופה חריגה של יציבות תחת שלטונו של אבו מוראלס, המנהיג הילידי הראשון במדינה הדרום אמריקנית, ידעה בוליביה תקופה של אי-שקט שבה נהרגו לפחות 36 איש. מוראלס, שנמלט מהמדינה אחרי ביטול ניצחונו בבחירות בשל טענות לזיופים, טוען כי הייתה זו הפיכה נגדו.

הבחירות החוזרות ינסו לאתחל את הדמוקרטיה בבוליביה, ובית המשפט האלקטורלי העליון הכריז אתמול בערב פה-אחד כי לא יהיו דיווחים על ספירת הקולות עד לסיומה הרשמי. זאת כדי להימנע ממה שקרה בבחירות בשנה שעברה, עם עצירה ממושכת של הדיווחים בזמן ספירת הקולות. נשיא המועצה, סלבדור רומרו, הבטיח ספירה שקופה ובטוחה, שעשויה להימשך עד חמישה ימים.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לאזרחי המדינה לכבד את ההליך הפוליטי, במיוחד את התוצאה הסופית. גורמים רשמיים אמרו כי פתקי ההצבעה, תיבות ההצבעה וציוד אחר נפרסו אתמול בקלפיות על ידי יחידות של המשטרה והצבא ללא תקריות. כוחות משטרה וחיילים סיירו ברחובות כדי לשמור על הסדר.

המועמד הסוציאליסטי לנשיאות בוליביה, לואיס ארסה, בעצרת בחירות באל אלטו, 14 באוקטובר 2020. רויטרס
לא פוסל את שובו של מוראלס. המועמד הסוציאליסטי ארסה, בשבוע שעבר/רויטרס

כדי לנצח בסיבוב הראשון, על המועמד להשיג יותר מ-50% או 40% עם יתרון של לפחות 10% על המועמד שבמקום השני. ללא הכרעה, סיבוב שני ייערך ב-28 בנובמבר. כל 136 חברי האסיפה המחוקקת עומדים גם הם לבחירה.

הבחירות נדחו פעמיים בשל מגיפת הקורונה. ביחס לגודל האוכלוסייה, בוליביה הענייה וחסרת המוצא לים היא אחת המדינות שנפגעו מהווירוס בצורה הקשה ביותר בעולם. כמעט 8,400 איש מתוך 11.6 מיליון אזרחים מתו מקוביד-19. הבחירות ייערכו תחת ריחוק חברתי בין הבוחרים עם מסיכות, לפחות באופן רשמי.

גרפיטי של נשיא בוליביה לשעבר אבו מוראלס בלה פס, 15 באוקטובר 2020. AP
הפופולריות שלו צנחה בשל סירובו לוותר על השלטון. גרפיטי של מוראלס בלה פס/AP

המועמדים המובילים הם שר האוצר לשעבר לואיס ארסה, שהוביל לצמיחה כלכלית נרחבת תחת שלטון מוראלס, והנשיא לשעבר קרלוס מסה, איש מרכז ועיתונאי שהיה במקום השני בבחירות השנויות במחלוקת בשנה שעברה. אחרים נמצא איש העסקים השמרן לואיס פרננדו קמאצ'ו, שהוביל את ההתקוממות נגד הנשיא הסוציאליסטי בשנה שעברה.

על הבחירות מאפיל חסרונו של מוראלס, שהנהיג את בוליביה מ-2006 ועד השנה שעברה והיה חלק מרכזי בגוש מדינות השמאל באמריקה הלטינית. מוראלס, הגולה בארגנטינה, לא הורשה להתמודד במרוץ לנשיאות או אפילו לסנאט. הוא בחר בארסה כיורשו בהנהגת המפלגה הסוציליאסטית. ניצחונו יתפרש כניצחון לשמאל של אמריקה הלטינית.

אחרי הדחת מוראלס, מגדל קוקה לשעבר שהתמיכה הרבה בו צנחה בשל סירובו לעזוב את השלטון וביסוס משטר בעל נטיות אוטוריטריות, הכריזה הסנאטורית השמרנית ג'נין אנייז כי היא הנשיאה הזמנית. הממשל שלה, שהיה חסר רוב בקונגרס, העמיד לדין את הנשיא לשעבר ובכירים בממשלו וביטל חלקים מהמדיניות שלו, מה שהעמיק את אי-השקט והקיטוב במדינה. היא פרשה מהמרוץ בשל מצבה הגרוע בסקרים.

כוחות משטרה צבאית נפרסים בלה פס, בוליביה, לקראת הבחירות, 17 באוקטובר 2020. רויטרס
יותר מ-30 איש נהרגו במהומות אחרי הבחירות. כוחות משטרה צבאית בלה פס, אתמול/רויטרס

רוב הסקרים מצביעים על יתרון של ארסה, אך הוא לא צפוי לנצח בסיבוב הראשון. ייתכן שהנשיא הבא יתקשה למשול מול קונגרס מפוצל, וייתכן, בתרחיש גרוע יותר, שהאופוזיציה תסרב להכיר בהפסד.

"מנהיגי הזרוע הביצועית והזרוע המחוקקת של בוליביה יעמדו מול אתגרים קשים במדינה מקוטבת, שהוכתה על ידי הקוביד-19, ונפגעה מחולשתם המושרשת של מוסדותיה", אמרו ב-WOLA, ארגון זכויות אדם שבסיסו בוושינגטון.

מסה הבטיח כי אם ינצח, "הפשעים של אבו מוראלס לא יעברו ללא עונש", ואילו ארסה הותיר את הדלת פתוחה לשובו לפוליטיקה, אף שאמר כי יהיה עליו לפתור קודם כל את הסוגיות שלו מול הרשויות המשפטיות.

תחת הממשל הזמני, היחסים בין בוליביה לארצות הברית - שהיו מרים תחת השלטון הקודם - השתפרו. ארסה הבטיח "לעבוד עם כולם", אך קשריו למוראלס עשויים להקשות על כך. מסה אמר כי אין סיבה שלא לחדש את היחסים הדיפלומטיים במלואם. לארצות הברית אין שגריר בבוליביה מאז 2008. הממשל הזמני אף חידש את היחסים עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully