וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופות ברחובות, במכוניות ובבתים: הקורונה מכה בכל פינה בבוליביה

25.7.2020 / 18:15

המגיפה משתוללת באחת מהמדינות העניות באמריקה הלטינית, והרשויות לא מצליחות להתמודד עם המשבר. מאות גופות מאותרות בערים הגדולות, ובתי החולים המלאים עד אפס מקום בחולים סוגרים את שעריהם. בשל המצב הקשה, נדחה גם מועד הבחירות. "הקורונה מוטטה את המדינה"

בווידאו: עומס בבתי ההלוויות בבוליביה בעקבות מגיפת הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מגיפת הקורונה מתפשטת במהירות ברחבי בוליביה, מספר המתים והנדבקים מזנק, והמדינה לא מצליחה להשתלט על המשבר הבריאותי. בערים הגדולות המשטרה מאתרת גופות של מאות בני אדם בבתים, בכלי הרכב ובמקרים מסוימים גם ברחובות. בתי החולים מלאים בחולי קורונה, ובשל מחסור בכוח אדם הם סוגרים את שעריהם, ותולים שלטים עליהם נכתב: "אין מקום".

הייאוש באחת מהמדינות העניות ביותר באמריקה הלטינית רק הולך וגובר, וממשלת בוליביה מתריעה כי שיא התפרצות הקורונה צפוי להגיע רק בחודש אוגוסט.

כמה בתי לוויות העסיקו עובדים נוספים על מנת להתמודד עם זרם המתים במדינה. מכוניות לוויות רבות מתייצבות מדי יום בבית הקברות המרכזי בבירה לה פאז, על מנת להביא את הגופות לקבורה.

עובד מהמכון למחקר משפטי בבוליביה לוקח דגימת קורונה מגופה ברחוב בעיר קוצ'במבה. 6 ביולי 2020. רויטרס
המשטרה איתרה מאות גופות בתוך 5 ימים. העיר קוצ'במבה בבוליביה, החודש/רויטרס

המחסור בחלקות הקבר הביא את משרד ראש העיר להתיר קבורה רק לתושבי לה פאז, תוך העלאת מחיר שריפת גופה ליותר ממאה דולרים - סכום עצום עבור מרבית אזרחי בוליביה. שירות שריפת גופות פרטי יעלה פי שניים לפחות.

"אחי נפטר מדלקת ריאות, ואנחנו לא יכולים למצוא בית לוויות. עלינו לחכות עד מחר", סיפרה תושבת לה פאז, הרמיניה קרפיו, שהמתינה לאיסוף גופת אחיה בפתח בית החולים הציבורי הגדול בעיר. "הרבה אנשים עוברים את אותו הדבר, ואף אחד לא עוזר לנו".

עוד בוואלה!

2,600 מקרים בכל שעה: מספר הנדבקים בקורונה בארה"ב חצה את ה-4 מיליון

לכתבה המלאה
עובד בריאות ממוגן דוחף באלונקה גופה של גבר למקום בו יילקח על ידי בית הלוויות מחוץ לבית החולים. לה פז, בוליביה, 23 ביולי 2020.. --, AP
בתי הלוויות העסיקו עוד עובדים בשל מספר המתים. גופת גבר מובלת באלונקה, לה פאז/AP, --

קברן מלה פאז, שביקש להישאר בעילום שם בשל רגישות הנושא, סיפר כי חלק מהרופאים מנפיקים תעודות פטירה מזויפות למתים מהנגיף, ובכך מעמידים את צוותי בתי הלוויות בסיכון.

כמו כן, כדי לטפל בגופות המתים מקורונה בבוליביה נדרשים פרוטוקולי בטיחות קפדניים, מה שמעלה את מחירם של טקסי ההלוויה. בשל כך עולות טענות על קרובי משפחה של קורבנות הקורונה ששיחדו רופאים על מנת שיציינו סיבת מוות שאינה קשורה לנגיף.

מעבר לכך, ייתכן שצוותי רפואה שעובדים תחת עומס בלתי רגיל, לא מוצאים זמן או יכולת לבדוק את סיבת המוות המדויקת. במהלך השבוע האחרון, המשטרה בבוליביה מצאה 420 גופות במיקומים שונים בבירה לה פאז ובעיר הגדולה במדינה, סנטה קרוז, בטווח של חמישה ימים. על פי ההערכה, 80%-90% מהם מתו כתוצאה מקורונה. "המגיפה מוטטה את יכולת התגובה של המדינה", אמר הסוציולוג רנזו אברזה.

צוותי רפואיים בדרכם לקחת דגימות מתושבים לבדיקות קורונה, בלה פז, בוליביה. 5 ביולי 2020. רויטרס
צוותים בדרכם לביצוע בדיקות קורונה לתושבי לה פאז, החודש/רויטרס

התפשטות הקורונה בבוליביה השפיעה גם על הפוליטיקה במדינה. בשל הזינוק בתחלואה ובתמותה בעקבות הנגיף, מועד הבחירות הכלליות במדינה נדחה מה-6 בספטמבר ל-18 באוקטובר. זאת, בהמלצת הוועדה המייעצת למשרד הבריאות לבלימת המגיפה.

"הבחירות מחייבות אמצעי בטיחות בריאותיים גבוהים ביותר, כדי להגן על תושבי בוליביה", אמר נשיא בית המשפט, סלבדור רומרו, במסיבת עיתונאים בלה פאז. דחיית הבחירות עלולה לעורר מתחים בין הממשלה השמרנית לבין מפלגתו הסוציאליסטית של הנשיא לשעבר אבו מוראלס, שהתפטר בנובמבר אחרי מחאת זעם נגדו ומאז שולטת הנשיאה הזמנית ג'נין אנייס.

תור לבדיקות קורונה מחוץ לבית חולים בלה פאז, בוליביה. 23 ביוני 2020. רויטרס
בתי החולים סגרו את שערים בשל מחסור במקום. תור לבדיקות קורונה בלה פאז/רויטרס

הוועדה המייעצת למשרד הבריאות התריעה בעבר מצב המגיפה במדינה יחמיר, בשל התעלמות והפרת כללי הריחוק החברתי בערים. כמו כן, הוועדה הזהירה כי נשאי קורונה רבים אינם מדווחים על כך מחשש לסטיגמה, וכי תושבי האזורים הכפריים כלל אינם מאמינים בקיומו של הנגיף.

חלק מהבוליביאנים נטלו תרופות מזויפות, ואף שתו אקונומיקה רעילה, שאנשים עומדים בתור על מנת לרכוש אותה בעיר קוצ'במבה. כמו מדינות רבות אחרות, גם בוליביה הטילה מגבלות על הציבור על מנת לבלום את התפשטות הנגיף, והחלה להסיר אותם בהדרגה ב-1 ביוני, על מנת לשקם את הכלכלה של האוכלוסייה המונה יותר מ-11 מיליון איש.

צוותי רפואיים בדרכם לקחת דגימות מתושבים לבדיקות קורונה, בלה פז, בוליביה. 5 ביולי 2020. רויטרס
מספר הנדבקים והמתים גבוה מהנתון הרשמי. צוות רפואי בבירת בוליביה/רויטרס

עד כה נרשמו בבוליביה 2,473 מתים מנגיף הקורונה, בהם נשיא התאחדות הכדורגל במדינה, סזר סלינס. מניין הנדבקים עומד על 66,456 בני אדם, מתוכם גם הנשיאה הזמנית. עם זאת, מספר המתים והמאובחנים ככל הנראה גבוה הרבה יותר מהנתון הרשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully