וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בבוליביה: הנשיא מוראלס הכריז על התפטרותו

11.11.2019 / 4:00

בלחץ הרמטכ"ל והצבא, הודיע נשיא בוליביה כי הוא פורש, זאת בכדי להבטיח את היציבות במדינה. ההתפתחות הגיעה על רקע תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות, שהתקיימו בחודש שעבר. מוראלס: "צו מעצר לא חוקי הוצא נגדי". מקסיקו הציעה מקלט מדיני ומדורו גינה: "הפיכה"

צילום: רויטרס

נשיא בוליביה אבו מוראלס הכריז אמש (ראשון) על התפטרותו. זאת, לאחר שצבא בוליביה אמר מוקדם יותר כי הציע לנשיא לפרוש מתפקידו כדי להבטיח את יציבות המדינה. ההתפתחות הגיעה על רקע תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות שהתקיימו בחודש שעבר, שבסיומן הכריז מוראלס על ניצחון חרף טענות האופוזיציה לזיופים. הוא הודיע כי יקיים בחירות חדשות, אך זה לא ריצה את מתנגדיו.

בהודעתו לכלי התקשורת אמר מוראלס כי יגיש את מכתב ההתפטרות שלו כדי לסייע בהחזרת היציבות, אך כינה את המתרחש במדינה "הפיכה אזרחית". "אני מתפטר, ושולח את מכתב ההתפטרות שלי לאסיפה המחוקקת", אמר הנשיא, והוסיף כי זו "חובתי כיליד וכנשיא, ועל כל אזרחי המדינה לבקש שלום". מוראלס האשים בטוויטר את רשויות אכיפת החוק וצייץ כי "צו משטרתי לא חוקי" הוצא למעצרו ואמר כי ביתו הותקף בידי "ארגונים אלימים".

בסוכנות הידיעות רויטרס לא אימתו האם אכן קיים צו משטרתי, אך מפקד המשטרה במדינה אמר כי לא הוצא שום צו למעצרו. מקסיקו הציעה למוראלס מקלט, וכמה ממשלות שמאל באזור גינו את "ההפיכה".

עדיין לא ברור מי יחליף את מוראלס, משום שגם סגנו התפטר יחד עמו, עד לקיום בחירות חדשות. לפי החוק, בהעדר הנשיא וסגן הנשיא, יו"ר הסנאט ימלא את מקומם - אך גם היא התפטרה אתמול. לפי עורך דין חוקתי, המחוקקים צפויים להיפגש כדי להסכים על נציבות או מחוקק שיהיו בעלי סמכות זמנית לניהול ענייני המדינה.

נשיא בוליביה איבו מוראלס מודיע על התפטרותו, 10 בנובמבר 2019. AP
מואשם ב"מניפולציות ברורות" בבחירות. מוראלס מודיע על התפטרותו בתקשורת המקומית/AP

עם הצהרת מוראלס על פרישתו, המונים הציפו את רחובות העיר לה פאז וערים נוספות במדינה, ויצאו לחגוג את התפטרות הנשיא. שעות לאחר מכן דווח כי עימותים פרצו ברחבי הבירה, כשכמה בניינים הוצתו על ידי ההמון. גם כוחות המשטרה הצטרפו למשתתפים, ובמקביל, הצבא הודיע כי לא "יתעמת עם העם" בעקבות המחאות שנמשכות בשבועות האחרונים. משרד התובע הכללי הודיע כי הורה לפתוח בחקירת חברי ועדת הבחירות וגורמים נוספים שאחראים על אי הסדרים במדינה.

"אחרי שבחנו את מצב הסכסוך הפנימי, אנחנו מבקשים מנשיא המדינה לוותר על המנדט הנשיאותי שלו, כדי להחזיר את השלום ולשמור על היציבות למען בוליביה", אמר הרמטכ"ל, וויליאם קלימאן, לכתבים זמן קצר לפני הודעת התפטרותו של מוראלס.

דוח מיוחד של ארגון המדינות האמריקניות (OAS), שערך ביקורת על ההצבעה ב-20 באוקטובר האחרון, פורסם אתמול וחשף אי סדרים קשים בבחירות בהן זכה מוראלס, שהצית את ההפגנות ברחבי המדינה, וכן לשביתות ולחסימות כבישים. לפחות שלושה אנשים נהרגו ומאות נפצעו בעימותים שהתנהלו בארבעת השבועות שחלפו מאז הבחירות.

בדוח שפורסם נמסר כי יש לבטל את ההצבעה, זאת לאחר שנמצאו בה "מניפולציות ברורות" של מערכת ההצבעה, שהטילה ספק בזכייה של מוראלס, עם יתרון של קצת יותר מעשר נקודות על פני יריבו הראשי - קרלוס מסה.

המטוס הנשיאותי של מוראלס ממריא אחרי הודעת הצבא

ארצות הברית ומדינות באמריקה הדרומית בעלות ממשלות הנוטות ימינה, בהן פרו וקולומביה, קראו לעם בבוליביה להבטיח שבחירות חדשות, יתקיימו כדין. שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, בירך על הקריאה להצבעה חדשה. "יש להבטיח בחירות חופשיות והוגנות", אמר בהצהרה שמסר, והוסיף: "כדי להחזיר את האמינות להליך הבחירות, על כל פקידי הממשל ופקידים בארגונים פוליטיים שהשתתפו בבחירות הפגומות ב-20 באוקטובר, לזוז הצידה ולהתרחק מהליך הבחירות".

משרד החוץ בקולומביה קרא למוסדות המדינה ולמפלגות בבוליביה לעבוד יחד "כדי להבטיח את תהליך המעבר הפוליטי". המשרד הממשלתי מסר כי מצב זה "יבטיח כי אזרחי בוליביה יוכלו להתבטא בחופשיות בקלפי ולבחור ממשלה חדשה". במדינה קראו לכינוס דחוף של ארגון המדינות האמריקניות. פרו השכנה הצטרפה לקריאה, והביעה תמיכה "בקיומו של שלום בבוליביה".

"מגנים באופן מוחלט את ההפיכה"

סערת הבחירות המאיימת להפיל את מוראלס, שהינו ניצול "הגל הוורוד" של מנהיגי השמאל באמריקה הלטינית של לפני שני עשורים, עלולה לתרום לקרע האזורי בתקופה בה מנהיגים הנוטים לשמאל חזרו לשלטון במקסיקו ובארגנטינה. זאת בנוסף לוונצואלה, שנשיאה ניקולס מדורו גינה את ההתפתחות וכינה זאת "הפיכה". מדורו צייץ כי "אנו מגנים באופן מוחלט את ההפיכה שהושגה נגד אחינו".

שר החוץ של מקסיקו, מרסלו אברארד, אמר הלילה כי מדינתו תציע מקלט לנשיא בוליביה המתפטר, במידה ויהיה מעוניין. השר, שצייץ את הדברים בטוויטר, הוסיף כי מקסיקו קיבלה 20 בכירים בוליביאנים, בהם מחוקקים, בשגרירותה בלה פאז.

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, כתב בטוויטר כי המדינה "מכירה בגישתו האחראית של נשיא בוליביה, שהעדיף להתפטר מאשר לחשוף את עמו לאלימות".

אזרחים מפגינים שמחה בלה פאז בעקבות התפטרות נשיא בוליביה, איבו מוראלס, 10 נובמבר 2019. רויטרס
אזרחים צוהלים ברחובות לה פאז בעקבות התפטרות הנשיא/רויטרס

במהלך מסיבת עיתונאים בה נאם מוראלס, ניסה הנשיא המתפטר לטשטש את הביקורת נגדו באומרו כי יחליף את גוף הבחירות במדינה לקראת הצבעה חדשה. עם זאת, מתנגדיו תקפו אפשרות שכזו.

לואיס קמאצ'ו, ממובילי מחאת האופוזיציה ותושב העיר סנטה קרוז, אמר כי דוח הארגון מדגים באופן ברור כי התבצעה הונאת בחירות. בעצרת פוליטית בעיר הבירה הוא קרא להתפטרותו של מוראלס ואמר: "היום ניצחנו בקרב". הוא הוסיף כי נדרש זמן רב יותר לתיקון ההסדר החוקתי והדמוקרטיה, ואמר, "רק כשנהיה בטוחים שהדמוקרטיה איתנה, אז נחזור הביתה".

"זה חשוב לא רק לרווחתו של העם הבוליביאני, אלא גם ליציבותן של ארגנטינה, צ'ילה, פרו, פרגוואי, וברזיל", אמר חואן קרוז דיאז, דירקטור בחברת ייעוץ פוליטי הפועלת באמריקה הדרומית. "מורשתו של מוראלס תיפגע, והאזור כולו עשוי לספוג את ההשלכות", הוסיף.

אזרחים מפגינים שמחה בלה פאז בעקבות התפטרות נשיא בוליביה, איבו מוראלס, 10 נובמבר 2019. רויטרס
אזרחים חוגגים בלה פאז/רויטרס

מוראלס, שעלה לשלטון ב-2006 כמנהיג הילידי הראשון בבוליביה הגן על ניצחונו בבחירות, אך אמר כי ייצמד לדוח ארגון המדינות האמריקניות. על פי הדוח, "המניפולציות שהופעלו על מערכות המחשבות היו בעלות השפעה, ולכן עליהן להיחקר לעומק על ידי מדינת בוליביה ולהטיל את האחריות על העומד מאחורי הפרשה הרצינית הזאת".

"יש לבטל את הסיבוב הראשון של הבחירות שהתקיים ב-20 באוקטובר והליך הבחירות חייב להתחיל שוב", הוסיפו בארגון. לדבריהם, ההצבעה צריכה להתקיים בהקדם האפשרי על מנת להבטיח שהמדינה תוכל להמשיך, כולל גוף בחירות חדש". המדינות האמריקניות הבהירו כי מבחינת סטטיסטית לא סביר שמוראלס הבטיח את פער ה-10% שנדרשו לו כדי לנצח.

(עדכון ראשון: 10.11, 22:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully