וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ספינת מטען שלנו נפגעה השבוע ב"מתקפת טרור" בים התיכון

עודכן לאחרונה: 12.3.2021 / 17:33

חברת הספנות הרשמית אמרה כי כלי השיט שהיה בדרכו לאירופה נפגע ממטען וכי טהראן תפעל למצוא את האחראים. זאת, אחרי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, שלפיו ישראל תקפה כלי שיט איראניים מאז 2019

האונייה האיראנית SHAHR E KORD. Vessel Finder צלם: פיטר פאס, אתר רשמי
האונייה שהאיראנים טענו שהותקפה/אתר רשמי, Vessel Finder צלם: פיטר פאס

חברת הספנות הרשמית של איראן אמרה היום (שישי) כי ספינת מטען שלה הותקפה בים התיכון בזמן שהיתה בדרכה לאירופה. בהודעת החברה נטען כי כלי השיט נפגע ממטען וכי טהראן תפעל למצוא את האחראים.

הספינה, Shahr E Kord, היתה בדרכה לאחת ממדינות אירופה כשהותקפה. על פי ההודעה, נזק קל נגרם לצידי הספינה ולציוד, ולא היו נפגעים.

כבר אתמול פורסמו בחשבון טלגרם שמקורב לחיל הים האיראני תמונות שלכאורה מציגות שריפה בסיפון כלי השיט. לפי הפרסום, הספינה הותקפה בטילים.

לפני שבועיים הותקפה הספינה "הליוס ריי", בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר, במפרץ הפרסי. לספינה נגרם נזק אך לא היו נפגעים. ישראל האשימה את איראן במתקפה, אך האיראנים הכחישו מעורבות.

הנזק שנגרם לספינה שהותקפה לדברי האיראנים. -, אתר רשמי
חלק מהנזק שנגרם לספינה/אתר רשמי, -

אמש דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ישראל תקפה לפחות 12 ספינות שהעבירו נפט איראני לסוריה מאז 2019 . לפי גורמים, על מנת לבצע את התקיפות ישראל נהגה להשתמש בין היתר במוקשים ימיים, שכוונו אל עבר הספינות האיראניות שעשו את דרכן אל עבר סוריה דרך הים האדום.

לפי הדיווח, איראן המשיכה לסחור בנפט עם סוריה ושלחה לכיוונה מיליוני חביות, למרות הסנקציות האמריקניות נגד איראן והסנקציות הבינלאומיות שהוטלו נגד סוריה. לפי גורמים אמריקניים, כמה מכלי השיט האיראניים שהותקפו ניסו להעביר גם אמל"ח לסוריה.

לפי גורמי ספנות איראניים, התקיפות המיוחסות לישראל לא הובילו לדיווחים על ספינות שהוטבעו, אבל הן כן גרמו לשתי ספינות לפחות לחזור אל הנמל באיראן, ובכך עיכבו את משלוח הנפט אל סוריה.

עוד דווח כי בחודש שעבר בוצע ניסיון תקיפה ישראלי נגד ספינה איראנית שעגנה סמוך ללבנון, ושהייתה בדרכה לסוריה עם נפט. לפי גורם המעורה באירוע, התקיפה בוצעה באמצעות מוקש ימי שנצמד למטרתו בעזרת מגנטים. הוול סטריט ג'ורנל טען כי בצה"ל סירבו להגיב בנוגע לתקרית ובנוגע לתקריות נוספות בהן נטען כי ישראל מעורבת. גורמים איראניים באו"ם סירבו גם הם להגיב לדיווח.

ספינה בבעלות ישראלית נפגעה מפיצוץ במפרץ עומאן, בישראל מאשימים את איראן 
1.3.21. רויטרס
ריי הוריוס, הספינה בבעלות ישראלית שנפגעה במפרץ הפרסי/רויטרס

לפי הדיווח, שלוש מהמתקפות נגד הספינות האיראניות בוצעו בשנת 2019, ועוד שש ספינות של משמרות המהפכה הותקפו במהלך 2020. "אנחנו מנסים לשמור על פרופיל נמוך", אמר מומחה בתחום הספנות באיראן. "זה ייראה כמו סימן של חולשה אם איראן תתלונן ולא תגיב", אמר.

ארצות הברית ניסתה לנקוט באמצעים משפטיים כדי להחרים את הספינות, בטענה כי משמרות המהפכה עומדים מאחורי משלוחי הנפט האיראנים לסוריה. בתיקים שהגיעו לבית המשפט נטען בנוסף כי מטרת המשלוחים היא לעקוף סנקציות שהוטלו על איראן ועל סוריה כדי לממן את הכוח האיראני, ושהספינות נושאות לעתים קרובות נפט בשווי מיליוני דולרים.

גורמי ביטחון באזור אמרו כי העומדים מאחורי המשלוחים נוהגים להצהיר כי הם בדרכם ליעדים אחרים, ובשביל שלא יבחינו בהם - להשתמש במכליות ישנות וחלודות ולהעביר נפט מספינה אחת לשנייה בלב הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully