וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילת מסמנת את פסח כרגע החזרה לחיים, יש רק בעיה אחת שמדאיגה אותה

עודכן לאחרונה: 14.3.2021 / 14:08

אחרי שנה של התרסקות כלכלית, בעיר הקיט מאמינים שהחג המתקרב יהווה קרש קפיצה לתושבים, ש-40% מהם מובטלים. "זאת זריקת חמצן שאנחנו זקוקים לה נואשות", אומר מסעדן בעיר ובמלונות מעידים על תפוסה גבוהה, אבל אם לא יצליחו לגייס ידיים עובדות במהרה, החג יירשם כהחמצה

אילת ריקה בתקופת הקורונה. צילום סי מדיה,
נובמבר בישר את תחילתו של הגל השלישי והעיר שקעה שוב. הטיילת באילת, פברואר/צילום סי מדיה

תחושת התקווה לשינוי מוכרת לתושבי אילת. הם חוו אותה לפני כשלושה חודשים, כשהעיר הוכרזה כ"אי ירוק" וניתן האות להכשיר מחדש את העסקים והמלונות. אז, בתחילת חודש נובמבר, היו פחות מ-550 מאושפזים מקורונה ברחבי הארץ, ובעיר הדרומית הוקם מערך בדיקות מהירות בכניסה אליה ומקומות הבילוי והנופש התאימו את עצמם לקליטת נופשים.

מהר מאוד התברר כי נובמבר בישר את תחילתו של הגל השלישי והעיר שקעה שוב. כיום, כשכבר יותר מחמישה מיליון אזרחים התחסנו במנה הראשונה וקרוב לארבעה מיליון במנה השנייה, תחושת התקווה שוב מקננת בתושבי אילת, והאופטימיות מרימה ראש.

כשבועיים לפי פסח, באילת מצפים לתפוסה מלאה בחג ולהתאוששות כלכלית, איטית והדרגתית אמנם, שתבוא בעקבותיה. הבעיה החדשה: מחסור בעובדים. היא מטרידה את האילתים, מאוד. אבל למרות זאת - אחרי שנה קשה ומשבר כלכלי חמור שגרם לאלפי מובטלים בעיר, בעלי העסקים בעיר הדרומית מאמינים שהחג המתקרב ועשרות אלפי הנופשים שיגיעו לעיר יחזירו אותה לחיים.

חוף סגור באילת בעקבות התפשטות הקורונה. 13 במאי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
עיר הקיט עברה קיץ ריק וקשה. חוף אילת, ספטמבר 2020/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90

לדברי מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת והמועמד לכנסת מטעם מפלגת "תקווה חדשה", אם לא יהיו החמרות מצד משרד הבריאות, פסח 2021 יהווה את קרש הקפיצה הכלכלי לו משוועים העובדים במלונות, במסחר ובתיירות. "כבר היום אנחנו מתחילים לראות כנסים שמגיעים לאילת. אילת מתעוררת", אומר יצחק הלוי. "אני מקווה שמפה אנחנו יוצאים לדרך טובה שתצמצם את הפערים הגדולים שנוצרו בשנה האחרונה כתוצאה מסגירת תעשיית התיירות כולה שעליה מבוססת העיר".

לדברי הלוי, הפסח הקרוב לא יפתור את הבעיות ויש פגיעות כלכליות שייקח זמן רב לשקם אותן. "לצערי עסקים רבים בעיר נסגרו ולא נפתחו. גם כמות המובטלים בעיר אמנם תרד במקצת אך עדיין תהיה גבוהה. היום יש 40% אבטלה בעיר ועסקים שסגורים. כשהכול ייפתח בפסח וצפונה אנחנו עדיין נהיה עם 20% אבטלה בעיר. בשנים הקודמות לא עברנו 3%. בפסח אין ספק שהעיר תחזור לחיים".

מסעדת ג'ינג'ר אילת. לירם הפקות, אתר רשמי
לאט לאט המסעדות חוזרות לפעול בעיר. אילת/אתר רשמי, לירם הפקות

התנועה ברחובות ובאזור המלונות מתחילה להזכיר לאילתים ימים יפים מהעבר, ויש לה חלק בתחושת האופטימיות המקננת בלבבות. רונן מור, הבעלים של המסעדות פאגו וג'ינג'ר, יכול סוף סוף לחייך קצת. לפני כשלושה חודשים הוא דיבר בשיחה עם וואלה! על הגשת בג"ץ בגלל ש"איי התיירות" קיפחו אותם לעומת בתי המלון. הוא ומסעדנים נוספים בעיר הרגישו את הקריסה הכלכלית על בשרם. עכשיו הוא מספר על חזרת הנופשים לעיר שהחלה בימים האחרונים.

"יש עבודה, אנחנו רואים אנשים שמגיעים כבר עכשיו ומנצלים את האפשרות לחזור לשגרה ולנפוש באילת, אנחנו בהחלט שמחים על האפשרות לחיים נורמליים, עד כמה שזה אבסורד", הוא אומר. "המצב היה קטסטרופה בעבר, גם עכשיו ישנם קשיים. יש בעיה עם כוח אדם, אין עובדים. למרות שישנם המון מובטלים בעיר, ישנו קושי אדיר לגייס עובדים. אין מלצרים וטבחים. לקראת הפסח התחושות אופטימיות. מקווים שזאת לא בועה שתפוצץ לנו בפנים בהמשך. אנחנו צופים שפסח יהיה מלא בעיר. אנחנו מקבלים תגובות. מתחילים להרגיש את המסעדות עובדות כבר מעכשיו, זאת זריקת חמצן שהיינו זקוקים לה נואשות".

קו החוף באילת - 20 אוגוסט 2020. משה שי, פלאש 90
הנופשים יבואו, העובדים עדיין אינם מלונות בחוף אילת, אוגוסט/פלאש 90, משה שי

ליאור כהן, בעל עסק לספורט ימי "חשמל על הגל" וטיולי ג'יפים בעיר החזיר חלק מהעובדים שלו מהחל"ת ולקראת פסח הקרוב יחזיר את כולם. "לא עבדנו כבר שנה, באמצע פתחנו לחודשיים ואז שוב סגרנו ושוב פתחנו ושוב סגרנו", הוא מספר, "השנה שעברה הייתה הכי קשה כלכלית שהייתה לי, כל אילת קרסה. אני מתעסק באטרקציות והכל היה סגור. אני מאוד מקווה שאילת תעבוד בפסח. אם הגבולות יהיו סגורים - אילת תהיה מלאה. אני מקווה שיגיעו הרבה אנשים, שיגיעו כדי לעורר את הכלכלה באילת. יש הרבה עסקים באילת שעדיין סגורים. כל העסקים באילת עברו משבר כלכלי".

במלונות באילת ישנה תפוסה גבוהה בימים האחרונים ובסופי שבוע מדווחים על תפוסה מלאה. אנשי המלונאות בעיר צופים חגיגה בפסח. "לא יהיה חדר פנוי באילת", אומרים כמה מהם. גם הם נאבקים בצל המרחף שמאיים לקלקל את אותה חגיגה: המחסור בידיים עובדות. "אנחנו זקוקים לכ-200 עובדים במלונות ישרוטל באילת", אומרת אתי קריחלי, סמנ"כלית משאבי אנוש ברשת, "בפסח יש לנו תפוסה מלאה. מהשבוע אנחנו מלאים בתפוסה גבוהה ובסופי שבוע ופסח אין חדרים פנויים. אבל אין עובדים. בתי המלון מלאים אבל מי שיעבוד ויספק שירות. אנחנו שמחים שיש לנו תפוסות גבוהות, אבל מבקשים מכל מי שרוצה לעבוד - שיגיע לאילת".

מחסום לבדיקת קורונה בכניסה לאילת 17 בנובמבר 2020. -, פלאש 90
השבועיים הקרובים והחג עצמו יסמנו את הכיוון. המחסום בכניסה הצפונית לעיר/פלאש 90, -

אילת מצפה שהחג הקרוב יעמיד אותה בחזרה על הרגליים, אבל בניגוד לערים אחרות ברחבי הארץ שבהן עסקים רבים בתחום הבילוי והפנאי חסרים עובדים, עבור אילת זה קריטי. כעיר שכמעט כל עסקיה נסמכים על תיירות מהארץ ומחו"ל, באין עובדים השיקום הכלכלי צפוי להיות ארוך וקשה.

"כ-6,000 עסקים קיימים בעיר, גם בתקופות שחזרנו לפתוח עדיין כ-900 עסקים נשארו סגורים ולא בטוח מה יהיה עתידם", אומר ראש העיר יצחק הלוי. "בעלי עסקים לא מחזירים את כל העובדים מטעמי התייעלות. אחת הבעיות הגדולות הוא החל"ת שגרם לעידוד אנשים לישיבה בבית. זאת במקום להעביר השלמות של שכר לבעלי העסקים, כדי שישלמו יותר לעובדים משלמים לעובדים ישירות, לכן חלקם מעדיפים להישאר בבית. היום חלק מבעלי העסקים באילת נשארים ללא עובדים".

השבועיים הקרובים והחג עצמו יסמנו את הכיוון לעיר הקיט הדרומית. האילתים רוצים לראות את התחלואה הפוחתת והתחסנות הציבור באים לידי ביטוי במלונות מלאים, מסעדות שוקקות וטיילת הומה. העיר נכנסת כעת למרוץ נגד הזמן וליל הסדר הקרוב יהיה המבחן הראשון להתאוששותה. אם תפוסת התיירות בעיר תהיה גבוהה, אך לא יהיו מספיק עובדים לספק את צרכי העסקים, פוטנציאל השיקום יינזק והאילתיים יצטרכו לחכות להמשך האביב והקיץ כדי להחזיר את החיים למסלולם. בינתיים, יש תחושה של תקווה באוויר, שוב, אבל הפעם היא חזקה יותר, וזה לא מעט אחרי השנה הקשה שעברה העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully