וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שינוי במאבק בנגיף": המדדים האופטימיים - והתחזיות שיכריעו על הקלות בפסח

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 13:13

במסגרת ההיערכות לקראת החג, משרד הבריאות ביקש ממכוני המחקר לנבא את מספר החולים הקשים הכללי והיומי - המדד המרכזי לקביעת המדיניות להמשך. התחזיות לשבוע הבא נעו בין 650 ל-720, וגם בתרחיש הפסימי ישראל לא מגיעה לקו האדום של בתי החולים

בווידאו: אלרעי פרייס: צריך להסתכל אחרת על המגפה/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

משרד הבריאות החל בהיערכות לקראת חג הפסח והמשך ההקלות, וביקש ממכוני המחקר להגיש תחזית למספר החולים הקשים והחולים הקשים החדשים. לפי תחזית המכונים, בהם מכון ויצמן והאוניברסיטה העברית, לא צפויה עלייה משמעותית במספרים, גם לאחר שלוקחים בחשבון את פתיחת המשק וההפרות בפורים.

חוקרי מכון ויצמן מנבאים כי בשבוע הבא ירד מספר החולים הקשים ל-650, ואילו חוקרי העברית סבורים שנתון זו יעלה במעט ל-720. בהתבסס על נתונים אלה, משרד הבריאות גיבש שני תרחישים אפשריים: לפי התחזית הפסימית, ב-15 במרץ יהיו קרוב ל-800 חולים קשים בישראל, ורבע מתוכם מונשמים. לעומת זאת, התחזית האופטימית צופה שמגמת הירידה תימשך, ובעוד חמישה ימים יהיו מעט יותר מ-550 חולים קשים.

כך, גם לפי התחזיות הקשות ביותר, ישראל לא תגיע לקו האדום של בתי החולים - יותר מאלף חולים שמאושפזים במצב קשה, כפי שהיה במהלך חודש ינואר.

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 8 בפברואר 2021. רויטרס
לא מגיעים לקו האדום. מחלקת קורונה בשיבא/רויטרס

החוקרים התבקשו לצפות גם את תנודת החולים הקשים החדשים. על פי התחזיות הקשות ביותר, יתווספו בכל יום יותר ממאה, ולפי התחזיות הקלות ביותר יהיו רק 55 חולים חדשים מדי יום. במכון ויצמן צופים שבשבוע הבא יהיו קצת מתחת ל-75 חולים קשים ביום, ואילו בעברית סוברים שהנתון יעלה ליותר מ-85.

אתמול (שלישי) ירד מספר החולים הקשים ב-40, נתון שעולה על כל התחזיות האופטימיות. כמות החולים הקשים בשבוע שעבר הייתה כמעט זהה לתחזית הביניים שעלתה מבין מכוני המחקר, כך שלא הגיעה לתחזית הפסימית, אך גם לא לזו האופטימית.

ביחס למספר החולים החדשים, על פי הצפי הייתה אמורה להתרחש ירידה מדורגת ואיטית מאוד, אולם התזזיתיות של הגרף הייתה גדולה הרבה יותר. כך, ב-6 במרץ המספר היה מעל התחזיות, ב-7 למרץ חלה ירידה תלולה אל מתחת לכל התחזיות וב-8 למרץ הייתה עלייה חדה נוספת. החוקרים השונים מתקשים להסיר את המנעד הרחב, אך טוענים כי אלו תנודות יומיות ובממוצע שבועי הגרף מתאזן.

בדיקת קורונה, צפת, 14 בפברואר 2021. דויד כהן / פלאש 90, פלאש 90
תמונת מצב אופטימית. בדיקת קורונה בצפת/פלאש 90, דויד כהן / פלאש 90

מספר החולים הקשים והחולים הקשים החדשים הוא המדד המרכזי לפיו משרד הבריאות יקבע את המשך ההקלות או חזרה להגבלות, ייתכן שכבר בחג הפסח הקרוב. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס הסבירה בתדרוך לעיתונאים עד כמה מצבה של ישראל השתפר בזכות מבצע החיסונים - לאור העובדה שחמישה מיליון איש התחסנו לפחות במנה אחת.

"אנחנו רואים הבדל בין המאומתים לחולים קשה. מספר החולים שדווחו במצב קשה וקריטי כל יום בירידה", ציינה. "ממצב של 170 ליום, כיום ישנם בין 80-70 מטופלים חדשים מדי יום".

עוד הדגישה אלרעי פרייס כי כבר כמעט ואין מטופלים מבוגרים שמחוברים למכונת לב-ריאה. "החלק של מטופלים מעל גיל 60 נעלם כמעט לגמרי, רוב מי שמחובר למכונת לב-ריאה הוא בין גיל 40 ל-60. גם מספר המתים בירידה - זה נתון שמאוד מעודד אותנו, זה האפקט הגדול של החיסונים הוא ירידה בחולים הקשים ובתמותה. כל מוות כואב, אבל הכמויות הולכות ויורדות. זה שינוי בתמונת המגיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully