וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: לשקול הענקת תו ירוק רק למי שחלפו שבועיים מאז שחוסן במנה שנייה

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 16:32

ממחקר של קופת חולים מאוחדת בהשתתפות יותר ממאה אלף מחוסנים, עולה כי יותר מרבע מהחולים אובחנו בשבוע השני מקבלת המנה השנייה. החוקרים המליצו לדחות את הזכאות לתעודת מתחסן בשבוע: "החלת התו הירוק כבר ביום השמיני - מוקדמת מדי ועלולה לחולל גלי תחלואה נוספים"

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
לדחות את התו הירוק. מתחם חיסונים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

קבלת תו ירוק כבר בתום השבוע הראשון מקבלת החיסון השני עלולה לגרום לעלייה בתחלואה לאור פתיחת המשק והסרת המגבלות - כך עולה ממחקר של קופת חולים מאוחדת. מכון המחקר של הקופה בחן שיעורי תחלואה של יותר ממאה אלף מחוסנים, ומהממצאים עולה כי יותר מרבע מהחולים אובחנו בשבוע השני מקבלת המנה השנייה.

ממצאי מכון המחקר מעלים כי אמנם 55% מתוך המאומתים אובחנו כבר בשבוע הראשון לאחר החיסון השני, אך 27% מתוך לקוחות מאוחדת שנדבקו בנגיף אובחנו רק בין הימים 14-8 מקבלת החיסון השני. רק לאחר 14 ימים מהחיסון השני נצפתה ירידה משמעותית במספר המאומתים לאחוז חד-ספרתי של 9-5%. החוקרים מניחים כי המאומתים בין הימים 14-8 לאחר החיסון השני נדבקו בטרם הגעה לחסינות מלאה - שבעה ימים לאחר חיסון שני - ויתכן שאף טרם קבלת החיסון השני.

מהנתונים עולה כי מתוך יותר ממאה אלף מחוסנים 35 ימים מהמנה השנייה, רק 459 חלו בקורונה, שהם 0.45% מכלל המחוסנים. 82% מהחולים חלו עד 14 יום מהחיסון השני, 254 מחוסנים חלו בשבוע הראשון ו-122 מחוסנים חלו בין היום השביעי ליום ה-14 והם זכאים לתו ירוק. לאחר 14 יום האחוזים צונחים והסיכון יורד ל-0.08% בלבד.

חיסון לקורונה, מתחם קופ"ח כללית בירושלים,25 בפברואר 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
רק 459 חלו בקורונה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בשבוע הראשון אחוז החולים עומד על 0.2, ובשבוע השני האחוזים יורדים ל-0.119. בתנאים של ריחוק חברתי אלו נתונים טובים, אך מאחר שהוחלט על פתיחה רחבה של המשק יש סיכון גדול להדבקה של מחוסנים בתום לב. על פי הנתונים, על כל מיליון מתחסנים יהיה אלף חולים. ישראל סיימה לחסן היום חמישה מיליון מתחסנים, ולכן עלולים להיות עוד 5,000 חולים.

לנוכח שיעור המאובחנים בשבוע השני מקבלת המנה השנייה, מתריע סמנכ"ל הרפואה של מאוחדת, ד"ר דוד מוסינזון, כי "הסרת מגבלות הריחוק החברתי והחלת התו הירוק כבר ביום השמיני לקבלת החיסון השני - מוקדמת מידי ועלולה לחולל גלי תחלואה נוספים".

לדבריו, "מאות מחוסני המנה השנייה שטרם חלפו שבועיים מיום קבלת החיסון ייכנסו על פי ההקלות החדשות לאירועים מרובי משתתפים במקומות סגורים, מבלי לדעת שהם נדבקו בנגיף עוד בטרם גופם פיתח רמת חסינות גבוהה, ושלמעשה, למרות שהם אכן הקפידו והתחסנו במנה הנוספת, הם חולים בקורונה - והם עלולים לדביק את הסובבים אותם".

ד"ר מוסינזון מדגיש כי "אין חלילה צורך לבטל את ההקלות אלא רק לדחות את החלתן על מחוסנים לתחילת השבוע השלישי ממועד קבלת החיסון הנוסף ולא להסתפק בתקופת המתנה של שבוע אחד בלבד מקבלת מנת החיסון השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully